Gryka, Aleksandra Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1977 w Warszawie, w latach 1998–2003 studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Krystyny Moszumańskiej-Nazar oraz Magdaleny Długosz i Marka Chołoniewskiego (kompozycja elektroakustyczna). Była laureatką programów stypendialnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Promocji Twórczości. W 2003 została także stypendystką Central Washington University w ramach programu wymiany studenckiej z Akademią Muzyczną w Krakowie. Jedna z najbardziej wyrazistych polskich kompozytorek. Na jej twórczość silnie wpływa zainteresowanie naukami o wszechświecie, w tym fizyką kwantową. Inspiruje ją również literatura piękna, także z gatunku science-fiction. 

W 2000 uczestniczyła w kursach kompozytorskich prowadzonych pod auspicjami paryskich centrów nowej muzyki IRCAM/ ACANTHES w Krakowie i Helsinkach, zaś w 2001 w kursach dla kompozytorów w Buckow w Niemczech. W 2002 brała udział w letnich warsztatach dla kompozytorów w austriackim Reichenau w ramach programu Internationale Sommerakademie Prag-Wien-Budapest. Jest laureatką pierwszej nagrody w Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór High3bbingNor.na orkiestrę symfoniczną (2000) oraz nagrody Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną (2004). Była dwukrotnie nominowana do Paszportu „Polityki” w kategorii muzyka poważna (2003, 2006). W 2006 uzyskała również nominację do Nagrody TVP Kultura, a w 2009 – do Nagrody Mediów Publicznych „Cogito” za utwór Youmec. Utwory Aleksandry Gryki były wykonywane w Polsce oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Stanach Zjednoczonych, Ukrainie, we Francji i Włoszech. Prezentowano je m.in. na festiwalu Warszawska Jesień, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, festiwalach Sacrum Profanum i Audio Art w Krakowie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu oraz Instalakcje w Warszawie. Gryka współpracowała z wieloma znakomitymi wykonawcami specjalizującymi się w muzyce współczesnej, w tym z berlińską grupą NOVOFLOT, kwartetem smyczkowym Asasello z Kolonii, Kwartetem Śląskim, z zespołami Nonstrom, an_ARCHE NewMusicEnsemble, Kwartludium i Kwadrofonik oraz z Gośką Isphording i Barbarą Kingą Majewską. 

Od 2005 komponuje także muzykę dla teatrów w Warszawie, Toruniu, Częstochowie, Koszalinie, Szczecinie, Zielonej Górze, Łodzi, Krakowie, Kielcach i we Wrocławiu. W 2012 za muzykę do przedstawienia Trash Story w reżyserii Marcina Libera otrzymała nagrodę na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu. Jej dzieła sceniczne były wystawiane w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. 

Wybrane utwory: For D. na fortepian solo (1999), Lien­al. na wiolonczelę, klawesyn i akordeon (2000), High3bbingNor. na orkiestrę symfoniczną (2000), Interioryzacion, utwór komputerowy (2000), OXYGEN nr. 369,1 na taśmę i fortepian (2001), NonStopping center na klawesyn solo (2001), (1’) exists as ... (­1’) na flet, akordeon, perkusję, fortepian i wiolonczelę (2001), Project ien na taśmę, wideo i tancerkę (2002), JaIchIJe na kwartet smyczkowy i marimbę (2002), Interialcell na zespół instrumentalny (2003), na orkiestrę kameralną (2003), eSU na taśmę i elementy wideo (2004), konstrunity 0100 na dwanaście głosów (2004), Üsinn na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2004), Tii na sopran i zespół instrumentalny z projektu opery sagi Kommander Kobayashi (2004–05), ambeoidal MTOCSs na klarnet, marimbę, fortepian, skrzypce, taśmę i wideo (2005), Alpha Kryonia Xe, balet (2006), NTvacou na flet prosty kontrabasowy, klawesyn, skrzypce i wiolonczelę (2006), SCREAM YOU, opera z projektu Kom­ mander Kobayashi II (2006), Youmec na klawesyn i taśmę (2006), {FFO.NO.}e na wiolonczelę (2007), BAe 146 OY­CRG.Sylar na zespół instrumentalny (2007), NEI na skrzypce, taśmę i wideo (2008), SCREAM QUEEN, opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2008), t.Aamiper na orkiestrę, trąbkę solo i elektronikę (2009), The LighetM na kwartet smyczkowy (2009), Erschöpfung, opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2010), Glück, opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2011), einerjedeneither na orkiestrę (2011), observerobserver na kontrabasowy flet prosty Paetzolda, flet kontrabasowy, elektronikę i wideo (2012), 10,12,13,­31 na kwartet smyczkowy (2012), Das Schloss, opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2013), Der Sieg über die Sonne, opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2013), A.CELLfalserator na dwa fortepiany (2013), W.ALTER’s(Z) na mezzosopran, dwoje pianistów, dwoje perkusistów i elektronikę (2014), MUTEDISORDER na skrzypce, klarnet, fortepian i perkusję (2015), emptyloopna kwartet smyczkowy (2020), Plastic na trzy samplery (2021).