64. „Warszawska Jesień” Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

64. „Warszawska Jesień”

ZANURZENIE

Szanowni Państwo,
Tegoroczna „Warszawska Jesień” zanurza się w przestrzeni i czasie. W dźwiękach, znakach i symbolach. Pozwalając doświadczyć złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności.

Wrzuceni w głęboką wodę pozornie tracimy nie tylko na wadze, ale też na orientacji. Ale wtedy przychodzi do nas czucie intensywne i głębokie. Realne jak dotyk. Zanurzeni w przestrzeni doznajemy jej niczym rozchodzących się kręgów na wodzie: od słyszenia wewnętrznego, cielesności, pomieszczeń wypełnionych dźwiękami, odgłosów ulicy i miasta. Świat rozbrzmiewa z wielu kierunków na raz. Zanurzenie w czasie rodzi nieustanne „teraz”. Słyszymy echa życia publicznego, piętrzących się komunikatów informacyjnych, przychodzi do nas historia z jej momentami węzłowymi, formatywnymi wydarzeniami społecznymi.

Na tegoroczną „Warszawską Jesień” składają się koncerty, formy operowe i około operowe, spektakle muzyczne, instalacje, performanse, działania w przestrzeni publicznej, spotkania, warsztaty kompozytorskie i audycje „Radia Jesień”. Prezentujemy twórczość ponad 60 kompozytorów i autorów ze specjalną obecnością na Festiwalu Ashley Fure, Elżbiety Sikory i Krzysztofa Knittla. W trzech festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni. Są też wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”. Poniżej znajduje się przybliżenie festiwalowych wydarzeń. Całość programu wraz z nową stroną internetową zaprezentujemy na początku sierpnia. Cieszymy się już teraz na festiwalowe spotkania, zwłaszcza że mamy szansę doświadczać ich osobiście, nie tylko w Internecie. 17 września festiwalowy peryskop idzie w dół, a Jesień zanurza się w głębinie intrygujących dźwięków na dobrych dziesięć dni. Do zobaczenia, do usłyszenia!

Jerzy Kornowicz
Dyrektor Festiwalu

 


 

 

Na koncertach: inauguracyjnym Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Błażeja Wincenta Kozłowskiego z utworami Marka Applebauma, Ashley Fure, Elżbiety Sikory i Agaty Zubel oraz finałowym z udziałem Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Robertasa Šervenikasa złożonym z utworów Matthiasa Kranebittera, Artura Zagajewskiego, Lidii Zielińskiej i Wojciecha Ziemowita Zycha zarówno obecni na sali koncertowej jak i internetowi słuchacze otoczeni będą dźwiękami dochodzącymi nie tylko z estrady, lecz także z różnych stron widowni.

Na dwóch innych koncertach brzmi Acousmonium Alcôme – system głośników o wielokierunkowej projekcji dźwięku. W przestrzeń miasta wychodzimy w koncercie-performansie plenerowym na Przyczółku Grochowskim z muzyką i akcjami muzycznymi według scenariusza Krzysztofa Knittla oraz czterema soundwalks – spacerami muzycznymi po czterech dzielnicach Warszawy, wydarzeniami zaprojektowanymi przez Krzysztofa Marciniaka i Joannę Zabłocką.

Zanurzenie w czasie, historia, relacja jednostki wobec opresji politycznej i kulturowej stanowi problematykę opery Pierre’a Jodlowskiego poświęconej polskim kryptologom, którzy przed II wojną światową złamali kody Enigmy - niemieckiej maszyny szyfrującej. Inną centralną postacią tej opery jest genialny matematyk angielski Alan Turing, który koordynował pracę zespołu pracującego nad brytyjską kopią Enigmy. Operę tę zaprezentuje zespół Nadar Ensemble i soliści. Jest to współprodukcja „Warszawskiej Jesieni” z IRCAM - Centre Pompidou i SWR Donaueschinger Musiktage.

Historia i pamięć stanowią osnowę utworu Głosy Krzysztofa Knittla do wierszy Jana Polkowskiego sięgającego do gdańskich wydarzeń grudniowych roku 1970. Losy polskie według Norwida to perspektywa nowego utworu elektroakustycznego Elżbiety Sikory nawiązującego do formuły form radiowych. Odgłosy i atmosfera życia społecznego stanowić będą materię dźwiękową w prawykonaniu elektroakustycznego dzieła Marka Chołoniewskiego. Te trzy utwory składają się na koncert w wykonaniu Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera i reżyserów dźwięku Acousmonium Alcôme.

W utworach Aleksandra Nowaka i Mikołaja Laskowskiego czas realny splata się z literackim, z twórczością Stanisława Lema. Jest to prezentacja części utworów kompozytorów polskich powstałych w wyniku współpracy Instytutu Adama Mickiewicza ze słynnym austriackim zespołem Klangforum Wien. W programie także utwory Cezarego Duchnowskiego, Larsa Pettera Hagena i Olgi Neuwirth. Literackie konotacje ma również opera Bunkier. Fake opera Wojciecha Błażejczyka nawiązująca do twórczości Franza Kafki, ale traktująca także o dzisiejszej „mowie nienawiści” i manipulacjach informacyjnych obecnych w przestrzeni publicznej. Reżyserem muzycznego spektaklu jest Waldemar Raźniak. Wykonawcami opery są soliści i Hashtag Ensemble pod dyrekcją Lilianny Krych.

W czasie tegorocznej edycji Warszawskiej Jesieni zwracamy uwagę na muzyczne formy nienarratywne i obiektowe skłaniające bardziej do bycia wśród dźwięków niż podążania za ich przebiegiem. Tak jest na koncercie grupy Hand Werk z utworami rozszerzającymi dźwiękowość o brzmienia obiektów fonicznych i „przedmiotów elektronicznych” autorstwa Kuby Krzewińskiego, Luisa A. Pena, Sabriny Schroeder, SukJu Na i Manosa Tsangarisa. Ponad godzinne zanurzenie w czasie i mikrozdarzeniach muzycznych przynosi Transamorem Transmortem Éliane Radigue uprzestrzennione w ATM Studio przez Acousmonium Alcôme. Wrzucenia w czas doświadczamy w instalacji Czarodziejska góra, czyli opera patologiczna autorstwa Adama Dudka i Tadeusza Wieleckiego.

Tożsamość i postawy wobec rzeczywistości są osnową wydarzeń „Formy parzyste” - to kolektywna kontynuacja „Form żeńskich” z zeszłorocznej edycji Warszawskiej Jesieni muzycznego autorstwa Dobromiły Jaskot, Katarzyny Krzewińskiej, Pawła Malinowskiego, Jacka Sotomskiego, Mateusza Śmigasiewicza i Marty Śniady w dramaturgii Huberta Sulimy oraz spektaklu muzycznego „We’re here” złożonego z utworów natstępujących kompozytorów: Wojtek Blecharz, Óscar Escudero, Ashley Fure, Sara Glojnarić, Laure M. Hiendl, Neo Hülcker, Rafał Ryterski i Josh Spear w reżyserii Katarzyny Kalwat i dramaturgii Beniamina Bukowskiego. Oba te koncerty dotykają prywatności, związków międzyludzkich i ich wyrazu muzycznego.

Po raz 19. na „Warszawskiej Jesieni” występuje polsko-niemiecka orkiestra European Workshop for Contemporary Music, drugi rok z rzędu z udziałem młodych muzyków związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina i zespołem Chopin University Modern Ensemble. W programie utwory: Mortona Feldmana, Matthiasa Krügera, Moniki Szpyrki i Niny Šenk. Solistami są: Klaudiusz Baran i Eva Resch, dyryguje Rüdiger Bohn. Aleksandra Gryka, Clara Iannota, Helmut Lachenmann i Sky Macklay są kompozytorami utworów prezentowanych przez Jack Quartet na koncercie w nowej muzycznej przestrzeni Warszawy przy ul. Rakowieckiej.

Zapraszamy do Pardon, To Tu na koncerty Warszawskiej Jesieni Klubowo oraz na wydarzenia Małej Warszawskiej Jesieni. Ten ostatni nurt Festiwalu przeznczony dla odbiorców w wieku od lat 4 do 12 (ale nie tylko) w tym roku z założenia jest wypełniony muzyką kompozytorów obecnych także w festiwalowym nurcie głównym dla ukazania ich twórczej wszechstronności. Wzbogacają festiwal ciekawe imprezy towarzyszące, wśród nich Konferencja „Warsaw Autumn and the Iron Curtain” zorganizowana przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, koncert monograficzny wielkiej damy europejskiej sceny muzycznej Doiny Rotaru organizowany przez Instytut Rumuński, premiera spektaklu Lalki autorstwa i w reżyserii Michała Zdunika w Teatrze Komuna Warszawa, koncert #Elektrofonia z nową muzyką elektroniczną studentów i absolwentów UMFC, koncert Sinfonia Varsovia String Quintet oraz VII Performans na dźwięki poświęcony twórczości Romana Haubenstocka-Ramatiego.

Wśród twórców i grup twórczych z dziełami mającymi swoje prawykonania lub premiery światowe (**), polskie (*) oraz będące zamówieniami Festiwalu (WJ) znajdziemy artystów takich jak (w porządku alfabetycznym): Mark Applebaum*, Magdalena Barszcz / Maximiliano Bober / Aleksandra Chciuk / Gustaw Gliwiński / Aleksandra Kowalczyk / Kuba Krzewiński /  Krzysztof Marciniak / Mikołaj Ratajczak / Izabela Smelczyńska / Aneta Stefańska / Mateusz Śmigasiewicz / Sławomir Wojciechowski - spacery dźwiękowe**(WJ), Aleksandra Bilińska** (WJ), Marek Chołoniewski** (WJ), Wojtek Blecharz, Wojciech Błażejczyk** (WJ), Cezary Duchnowski*, Adam Dudek / Tadeusz Wielecki** - instalacja, Óscar Escudero**, Morton Feldman*, Mirosław Filonik / Tadeusz Sudnik**, Ashley Fure*, Sara Glojnarić**, Henryk Mikołaj Górecki, Aleksandra Gryka**, Lars Petter Haagen*, Laure M. Hiendl* , Neo Hülcker*, Clara Iannotta*, Dobromiła Jaskot / Katarzyna Krzewińska / Paweł Malinowski / Marta Śniady / Mateusz Śmigasiewicz / Jacek Sotomski – kompozycja kolektywna** (WJ), Pierre Jodlowski** (Compagnie éOle, IRCAM–Centre Pompidou i Philharmonie de Paris), Krzysztof Knittel** (WJ), Matthias Kranebitter** (WJ i Wien Modern), Matthias Krüger*, Kuba Krzewiński** (WJ), Helmut Lachenmann, Mikołaj Laskowski**,  Sky Macklay*, Rafał Mazur, Horacy Muszyński** (WJ), Olga Neuwirth**, Aleksander Nowak*, Luis A. Pena, Éliane Radigue*, Rafał Ryterski** (WJ), Giacinto Scelsi, Sabrina Schroeder, Salvatore Sciarrino, Elżbieta Sikora** (WJ), Josh Spear**, SukJu Na*, Monika Szpyrka** (WJ), Nina Šenk*, Manos Tsangaris, Bartek Wąsik**, Artur Zagajewski, Agata Zubel*, Lidia Zielińska**, Wojciech Ziemowit Zych** (WJ i Filharmonia Narodowa) i Wacław Zimpel.  

Na estradach tegorocznych festiwalowych wydarzeń pojawią się: Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Klangforum Wien, zespół European Workshop for Contemporary Music, Nadar Ensemble, Chain Ensemble, Hashtag Ensemble, Hand Werk, Acousmonium Alcôme, Jack Quartet, Kwadrofonik i Formy Żeńskie; wśród solistów: Klaudiusz Baran, Joanna Freszel, Marta Grzywacz, Agata Zubel, Barbara Kinga Majewska, Eva Resch, Renata Guzik, Michał Górczyński i Bartłomiej Duś.

Jesteśmy obecni w wielu miejscach Warszawy: w Filharmonii Narodowej, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, ATM Studio, Garnizonie Sztuki, Teatrze Komuna Warszawa, Pardon, To Tu, Muzeum Pragi, Nowym Świecie Muzyki, Centrum Sztuki Współczesnej, Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 oraz otwartych przestrzeniach Przyczółka Grochowskiego, publicznych miejscach w Centrum Warszawy, na Żoliborzu, Woli i warszawskiej Pragi. Wydarzenia festiwalu są transmitowane w Internecie.

Tegoroczny festiwal powstał przy współpracy z: Instytutem Adama Mickiewicza, Instytutem Literatury, Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca, festiwalami Wien Modern i Donaueschingen Musiktage, IRCAM, Niemiecką Radą Muzyczną, siecią festiwali ULYSSES, Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, Programem Drugim i Trzecim Polskiego Radia, Teatrem Komuna Warszawa, Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, klubem Pardon, To Tu i Austriackim Forum Kultury.

Program Festiwalu może ulec zmianie.

17—25
września 2021
64. edycja

Strona 64. edycji festiwalu jest przygotowywana.

Zobacz archiwum