Czernowin, Chaya Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1957 w Hajfie, studiowała kompozycję w Izraelskiej Akademii Muzycznej im. Samuela Rubina, u Dietera Schnebla w Berlinie w ramach stypendium DAAD, a także u Rogera Reynoldsa w San Diego. Uczestniczyła w Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, także jako wykładowczyni (1990–2000). W latach 1997–2005 była profesorką kompozycji na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego; w latach 2005–09 wykładała na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst. Od 2003 prowadzi letnią akademię dla młodych kompozytorów w Schloss Solitude koło Stuttgartu (w 1996 była jej stypendystką). W 2009 objęła stanowisko Walter Bigelow Rosen Professor of Music na Harvard University. Od 2010 regularnie uczy kompozycji na Międzynarodowym Festiwalu i Letnich Kursach Nowej Muzyki Tzlil Meudcan w Tel Awiwie. 

Jest laureatką m.in.: Kranichsteiner Musikpreis, Asahi Shimbun Fellowship Prize, nagrody kompozytorskiej Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa, Rockefeller Foundation Prize, nagrody fundacji Fromma, Guggenheim Fellowship Award, Heidelberger Künstlerinnenpreis i nagrody GEMA. Jej opera kameralna Pnima...ins Innere, wystawiona w 2000 na Biennale w Monachium, została uhonorowana Bawarską Nagrodą Teatralną i wybrana światową premierą roku czasopisma „Opernwelt”; to samo pismo przyznało jej analogiczny tytuł w 2007 za Infinite Now. W latach 2005 i 2006 była rezydentką Festiwalu w Salzburgu, a w 2013 Festiwalu w Lucernie. W 2021 odbyła się premiera jej kompozycji Unhistoric Acts napisanej z okazji stulecia festiwalu w Donaueschingen. 

Jest członkinią berlińskiej Akademii Sztuk, zarządu Europejskiej Akademii Teatru Muzycznego oraz Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych. 

Wybrane utwory (od 2013): At the fringe of our gaze na orkiestrę i grupę concertino (2012–13), White Wind Waiting na gitarę i orkiestrę (2013), HIDDEN na kwartet smyczkowy i elektronikę (2013–14), Knights of the strange na zespół (2014), Winter Songs Version IV: Wounds/Mistletoe na dwa septety i troje perkusistów (2014), Winter Songs Version V: Forgotten Light na dwa septety i oktet z dwójką śpiewaków (2014), Knights of the strange, wersja na gitarę elektryczną i akordeon (2015), Infinite now, opera (2015–16), On the Face of the Deep na duży zespół (2017), Guardian na wiolonczelę i orkiestrę (2017), Habekhi (The Crying) na niski głos żeński, zespół i elektronikę (2018), Heart Chamber, opera (2017–19), Irrational na baryton, klarnet basowy, trąbkę i puzon (2018–19), The Fabrication of Light na duży zespół (2020), Fast Darkness I: I can see your turned eyes from inside your body na klarnet basowy i zespół (2020), Fast Darkness II: I freeze and melt na klarnet basowy i duży zespół (2020), Atara, lament na orkiestrę i dwa amplifikowane głosy (2020–21), Unhistoric Acts na chór mieszany i kwartet smyczkowy (2021), Immaterial na sześć głosów (2021), Seltene Erde: alchimia communicationis na duży zespół i kontrabas solo z własnym nagraniem (2022).