Dalach, Monika Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1993 w Łodzi. Kompozytorka i artystka multimedialna, specjalizująca się we współczesnej muzyce klasycznej i muzyce eksperymentalnej. W swoich pracach łączy muzykę instrumentalną z elektroniczną oraz wideo-artem, nowymi mediami i działaniami performatywnymi. Jej ostatnie prace podejmują tematy społeczne, takie jak zanieczyszczenie środowiska odpadami tekstylnymi oraz sytuacja kobiet w Polsce. 

W 2017 ukończyła studia kompozytorskie w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie Malcolma Singera. Dwukrotna laureatka wyróżnienia Guildhall Artist Fellowship – w 2018 jako kompozytorka, w 2019 jako librecistka za udział w rocznym programie Opera Makers pod patronatem Royal Opera House w Londynie. Wcześniej, w latach 2012–17, studiowała kompozycję na Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Olgi Hans, a w 2012–15 kulturoznawstwo (specjalność: twórcze pisanie) na Uniwersytecie Łódzkim. W 2020 ukończyła kurs wideo eksperymentalnego i ruchomego obrazu na University of the Arts London: London College of Communication. 

Jej muzyka była wykonywana w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych oraz grana i zamawiana przez festiwale muzyki współczesnej: Warszawską Jesień, Sacrum Profanum, Musica Privata, Musica Moderna oraz Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie. Jej utwory miały prawykonania w Wigmore Hall, Robin Howard Dance Theatre, Milton Court Concert Hall oraz City University w Londynie, w Muzeum Transportu Londyńskiego, w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, Filharmonii Narodowej, w Collegium Novum na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz podczas Composers’ Forum na Indiana University w Stanach Zjednoczonych. Jej muzyka została zaprezentowana w programie New Music Show na antenie BBC Radio 3. 

Współpracowała z takimi zespołami muzyki nowej, jak: Plus-Minus, EXAUDI, Workers Union Ensemble, Ensemble Kompopolex, TWOgether Duo, Trio Layers, a także z artystką wizualną Mają . Ngom, pianistą Feliksem Naglem, poetką i librecistką Oge Nwosu oraz choreografkami Ruby Frances Jones i Stephanie Handjiiską. Brała udział w kursach mistrzowskich i warsztatach kompozytorskich, m.in. w: Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadtcie (2018), Donaueschinger Musiktage (2017), Synthetis w Radziejowicach (2016 i 2017) i podczas Warszawskiej Jesieni (2017), prowadzonych przez wybitnych kompozytorów muzyki nowej, jak: Zygmunt Krauze, Agata Zubel, Mark Andre, Johannes Kreidler, Stefan Prins, Alexander Schubert, Ashley Fure, Marco Stroppa, Julian Anderson czy Ramon Lazkano. W 2016 otrzymała Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, a w 2018 stypendium artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego. 

Jest laureatką licznych nagród w konkursach kompozytorskich i literackich, m.in.: głównej nagrody im. Tracy Chadwell za utwór wokalno-instrumentalny prawykonany w Wigmore Hall w Londynie (2017), pierwszej nagrody w II Ogólnopolskim Konkursie na Małą Formę Dramatyczną zorganizowanym przez Dom Literatury w Łodzi i Stowarzyszenie Pisarzy Polskich (2015), wyróżnienia w 56. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2015), wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim USAIHC International Ruth Inglefield Composition Contest (2015), trzeciej nagrody w konkursie kompozytorskim na miniaturę elektroakustyczną zorganizowanym przez Filharmonię Świętokrzyską im. Oskara Kolberga w Kielcach (2014) oraz pierwszej nagrody w konkursie kompozytorskim Mała Symfonia (2014). 

Wybrane utwory: The Locomotive – The Adventures between Tuwim’s Words na amplifikowany akordeon, wiolonczelę i warstwę elektroniczną (2013), Pandora na orkiestrę symfoniczną (2014), stuck.in.magazine na amplifikowaną harfę i live electronics (2015), (R)ewolucje na orkiestrę i trzech aktorów (2015), Tick!-Time na klawesyn, harfę i wiolonczelę (2015), stuck in basement na amplifikowaną wiolonczelę i warstwę elektroniczną (2015), malfunction (h2t) na elektronikę (2016), Oscillations na dwa amplifikowane fortepiany (2016), Ethe:space na obój, saksofon altowy, kontrabas, dwoje perkusistów, fortepian i wideo (2016), Lily ist von ihrem... Abenteuer Zurückgekehrt na sopran, wiolonczelę, klarnet basowy i puzon (2017), Error: The Peculiar Galaxies Database na amplifikowaną wiolonczelę, fortepian, warstwę elektroniczną i wideo (2017), [FuckUp Night] na zespół wokalny (2017), 19:00 SUNDOWN na amplifikowany akordeon, trzy reed ranki, warstwę elektroniczną i wideo (2018), taped na elektronikę i magnetofon szpulowy (2018), On and On na elektronikę (2018), Shout 1–3 na amplifikowane skrzypce, wiolonczelę, klarnet basowy, perkusję, gitarę elektroniczną, warstwę elektroniczną i wideo (2017–19), CARBON IS THE NEW BLACK na trzy klawiatury MIDI, ścieżkę audio i wideo (2020), Kobiety są | Women are na marimbę soloaudio playback i wideo (2021).