Kaca, Aleksandra
ur. w 1991, kompozytorka, songwriterka, menedżerka, italianistka. Ukończyła italianistykę na Uniwersytecie Warszawskim, w międzyczasie odbyła studia częściowe na Uniwersytecie LUMSA w Rzymie – kierunek produkcja kultury, dziennikarstwo i multimedia. Jako tłumaczka ma na koncie m.in. współpracę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, festiwalem Cinema Italia Oggi (Kino Muranów, Cinecittà LUCE) oraz duetem reżyserskim Manetti Bros. Jest także absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie ukończyła podyplomowe studia Menedżer Artysty prowadzone we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie oraz kompozycję w klasie Marcina Błażewicza (studia licencjackie) i Krzysztofa Baculewskiego (studia magisterskie). Zrealizowała także częściowe studia kompozytorskie w Królewskiej Akademii Muzycznej w Aarhus w klasie Simona Steena-Andersena i Nielsa Rønsholdta. Ponadto brała udział w kursach kompozytorskich, m.in. Komposition-Intensivwoche w Sauen (Carola Bauckholt, Caspar Johannes Walter, Manos Tsangaris), warsztatach organizowanych w ramach Warszawskiej Jesieni (Bernhard Lang, Pierre Jodlowski) oraz Donaueschinger Musiktage (2016).
W swojej twórczości koncentruje się przede wszystkim na barwie. Chętnie sięga po nieoczywiste połączenia, jak zestawienie harfy i fortepianu w Smugach cienia, czy saksofonu sopranowego i barytonowego z elektroniką w Argumencie snu. Interesują ją różne gatunki muzyczne. Jest założycielką i liderką zespołu FJORS (kompozycje, głos, instrumenty klawiszowe, elektronika). Zdobyła pierwszą nagrodę w 56. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, była też beneficjentką programu uruchomionego przez Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego „Muzyka Naszych Czasów”, w ramach którego jej Smugi cienia i Volière II zostały zarejestrowane przez DUX, a partytury wydane nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Utwory kompozytorki wykonywane były w Stanach Zjednoczonych, Danii i w Polsce, m.in. podczas Warszawskiej Jesieni, Pulsar Festival (Kopenhaga), Panorama Festival (Aarhus), w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Filharmonii Pomorskiej i Nowym Teatrze. Jako członkini kolektywów improwizatorskich koncertowała m.in. w Budapeszcie (trio UNITRA współtworzone z flecistką Anią Karpowicz i performerką Martą Grzywacz) oraz w ramach Containerklang w Kolonii, festiwalu Ad Libitum w CSW – Zamek Ujazdowski i Warszawskiego Sanatorium Dźwięku w Klubie SPATiF (trio ERROR współtworzone z Teoniki Rożynek i Żanetą Rydzewską).
Od 2019 jest menedżerką kooperatywy Hashtag Ensemble, specjalizującej się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W 2015 wraz z Teoniki Rożynek, Żanetą Rydzewską i Rafałem Ryterskim założyła grupę kompozytorską gen~.rate, z którą stworzyła cykl Koncertów Muzyki Nowej (2015–17) oraz polisensoryczny spektakl EMBODY (2018). W lutym 2020 wzięła udział w organizowanym w Brukseli przez ECSA forum „Creators Conference”.
Wybrane utwory: Smugi cienia na harfę, fortepian i wiolonczelę (2014), Mémoire de l’ombre na wiolonczelę (2015), Límites na kwartet smyczkowy i multiperkusję (2015), Flarlægur na skrzypce i altówkę (2016), Volière II na klarnety, wiolonczelę i kontrabas (2017), Reflecting pool na ensemble (2017), Motion blur na altówkę, akordeon i warstwę elektroniczną (2017), Argument snu na saksofony i warstwę elektroniczną (2017), Unseen na zespół, światło, video mapping i warstwę elektroniczną (2018), Common ground na zespół i warstwę elektroniczną (2018), infinite blue na wiolonczelę, orkiestrę symfoniczną i live electronics (2019–20), rilievo na orkiestrę i elektronikę (2020), Ultimate errors compilation, improwizacja na trzy performerki, obiekty, instrumenty i live electronics (z Teoniki Rożynek i Żanetą Rydzewską; 2020).