Szpyrka, Monika
ur. w Krakowie w 1993. Ukończyła studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Anny Zawadzkiej-Gołosz oraz studia licencjackie z teorii muzyki. Obecnie realizuje studia doktoranckie w macierzystej uczelni oraz program solistyczny w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Aarhus pod kierunkiem Juliany Hodkinson, Nielsa Rønsholdta oraz Simona Steena-Andersena.
Jej utwory były wykonywane na wielu koncertach w Polsce i za granicą, m.in. podczas Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, Young Composers Meeting w Apeldoorn, Dni Muzyki Organowej w Krakowie, na festiwalach Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, Ostrava New Music Days, Pulsar Festival w Kopenhadze, Panorama i RAMA w Aarhus, Festival Aktuelle Musik w Norymberdze, a także w ramach wydarzeń towarzyszących Warszawskiej Jesieni. Współpracowała z zespołami: Airborne Extended, E-MEX, orkest de ereprijs, Kompopolex, Lutosławski Quartet, Ostravská Banda, W/L Duo, Vocal Federation 6. Uczestniczyła również w warsztatach Donaueschinger Musiktage Next Generation (2016) oraz SYNTHETIS (2016, 2017). Podczas kursów brała udział w lekcjach indywidualnych z takimi artystami jak: Mark Andre, Richard Ayres, Marco Blaauw, Zygmunt Krauze, Johannes Kreidler, Bernhard Lang, Martijn Padding, Stefan Prins, Rebecca Saunders, Marco Stroppa, Jennifer Walshe, Agata Zubel. Jest laureatką Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów (2017), a także Stypendium Sapere Auso (2017/18).
Wybrane utwory: Raster1 na organy solo (2014), Rozpad engramu na flet, saksofon altowy, dwie perkusje i altówkę (2014), Oscylacje Inercyjne na trio fortepianowe (2014), Hypnagogic Hallucinations na perkusję, fortepian, skrzypce i gitarę basową (2015), Linia delimitacyjna pomiędzy bryłą a pustką na orkiestrę smyczkową i dwie perkusje (2015), Sploty krepowe na kwartet smyczkowy (2015), Rzeźba rewersyjna na organy, dwa pozytywy i perkusję (2015), Irradiacja na waltornię, harfę, akordeon i altówkę (2015), Rotacja pirochloru na perkusję, osiem kontrabasów i elektronikę (2016), Cityscape Kraków #5 – warstwa elektroakustyczna (2016), adHuc na kameralny chór żeński (2016), Bug report na klarnet basowy, harfę, perkusję i wiolonczelę (2016), Zero waste tip 1: don’t waste your music na sampler (2017), Can you hear colors? #1 na flet basowy i audio playback (2017), Instrument Spring ReadyTo-Wear 2017 na flet, perkusję, akordeon, audio playback, wideo i kostiumy (2017), Count to 10 na czternaście instrumentów i dwa soprany (2017), Playing like a... na trąbkę solo (2018), Instrument fall Ready-To-Wear 2018 v.2 na gitarę elektryczną, perkusję i kostiumy (2018), Collect.consume.repeat na cztery perkusje i audio playback (2018), Useful Statistics na orkiestrę (2018), No-body na głos kobiecy i sampler (2019), The problem that has no name: 3 na akordeon i klawesyn (2019), Are there hidden gures? na kwartet smyczkowy, wideo i elektronikę (2018–19), The problem that has no name: 2 na harfę i klawesyn (2019), The problem that has no name: 1 na klawesyn i playback audio (2019), Zero waste tip 1: don’t waste your music (and video) na sampler i wideo (2020), The Sound of Plastic na amplifikowany kostium i audio playback (2020), Simple amplifying motion na orkiestrę (2020), Zoom in/ dolly out na zespół i elektronikę (2020).