Zubel, Agata Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytorka i wokalistka. Znana z niestandardowej skali głosu i wykorzystywania go w sposób łamiący stereotypy. Koncertuje na całym świecie, ma w dorobku wiele prawykonań.


W jej repertuarze specjalne miejsce zajmuje muzyka najnowsza. Współpracowała z takimi zespołami, jak: Klangforum Wien, Ensemble intercontemporain, Musikfabrik, London Sinfonietta, Ictus, Eighth Blackbird, San Francisco Contemporary Music Players, Seattle Chamber Players, Münchener Kammerorchester, Neue Vocalsolisten, Remix Ensemble, 2e2m Ensemble, a także ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Staatsoper Hannover, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach i in. 

Zarówno jako wokalistka, jak i kompozytorka występowała m.in. w: Walt Disney Concert Hall w Los Angeles, Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Musikgebouw w Amsterdamie, Musikverein Wien, Elbphilharmonie w Hamburgu, Filharmonie w Berlinie, w Kolonii, Luksemburgu, Moskwie, Essen, Royal Albert Hall i Royal Festival Hall w Londynie, Casa da música w Porto, National Sawdust w Nowym Jorku, Seattle Symphony, Chicago Symphony, Baltimore Symphony, L’Opéra de Reims, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonie w Krakowie, Łodzi, Szczecinie, Gorzowie, Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Opera Krakowska, Opera Wrocławska i in. 

Brała także udział w festiwalach: BBC Proms, Wien Modern, Donaueschinger Musiktage, Festival d’Automne w Paryżu, Warszawska Jesień, MaerzMusik, Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie, Ultraschall Festival w Berlinie, Wittener Tage für Neue Kammermusik, Huddersfield Contemporary Music Festival, Trans Art Festival, Avanti! Festival w Porvoo, Other Minds Festival w San Francisco, Festiwal Beethovenowski w Bonn, Musikprotokoll w Grazu, Ankara Festival, Klara Festival w Brukseli, Festival of Electronic Music w Karlsruhe, Melos-Ethos Festival w Bratysławie, Festival de Wallonie w Mons, Wratislavia Cantans, Chopin i jego Europa, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Sacrum Profanum, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Festiwal Kultura Natura w Katowicach, Festiwal Łańcuch i wiele innych. 

Na co dzień wykłada we wrocławskiej Akademii Muzycznej. W 2014 uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Uhonorowana odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz medalem „Gloria Artis”. Jest stypendystką m.in. Ministra Kultury, Rockefeller Foundation, Ernst von Siemens Musikstiftung, Kultur Kontakt Austria. Jest także członkinią Związku Kompozytorów Polskich. 

Wybrane utwory(od 2005): II Symfonia dla 77 wykonawców (2005), Kwartet smyczkowy nr 1 na cztery wiolonczele i komputer (2006), Obciążenie dopuszczalne na perkusję i komputer (2006), Cascando na głos, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2007), nad Pieśniami na głos, wiolonczelę, chór i orkiestrę (2007), Between, opera/balet na głos, elektronikę i tancerzy (2008), III Symfonia na trąbkę i orkiestrę symfoniczną (2008–09), Not I na głos, zespół kameralny i elektronikę do słów Samuela Becketta (2010), Oresteja, dramatoopera na solistów, aktorów, chór, perkusję i elektronikę (2011), Suite for percussion trio (2011), Aforyzmy na Miłosza na sopran i zespół instrumentalny do słów Czesława Miłosza (2011), Ulicami ludzkiego miasta na zespół (2011), Odcienie lodu na klarnet, wiolonczelę i elektronikę (2011), Labirynt na głos i zespół instrumentalny do słów Wisławy Szymborskiej (2011), What is the word na głos i zespół instrumentalny do słów Samuela Becketta (2012), Wounded Angel na podwójną trąbkę (2009/12), Percussion Store na zespół perkusyjny i orkiestrę (2012), Lullaby na chór mieszany do słów Szekspira (2013), Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową do poezji Tadeusza Dąbrowskiego (2013), IN na wielką orkiestrę symfoniczną (2013), Cadenza na skrzypce solo (2013), Where to na zespół instrumentalny (2014), Violin Concerto na skrzypce i orkiestrę kameralną (2014), Chapter 13 na sopran i zespół instrumentalny do słów Antoine’a de Saint-Exupéry’ego (2015), Madrigals na pięć głosów (2015), In the Shade of an Unshed Tear na orkiestrę (2016), Double Battery na zespół instrumentalny (opcjonalnie: z poszerzoną przestrzenią dźwiękową; 2016), The Alphabet of the Ars Brevis na dwa głosy męskie (2016), Bildbeschreibung, forma operowa na dwa głosy, zespół instrumentalny i elektronikę do tekstu Heinera Müllera (2016), Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny do słów Williama Szekspira (2017), Mother Lode IIII, cykl utworów kameralnych (2017), Fireworks na wielką orkiestrę symfoniczną (2018),Chamber Piano Concerto na fortepian(y) i zespół instrumentalny (2018), 3x3 na zespół instrumentalny (2019), Piano piano but not pianissimo na fortepian(y) solo (2019), Friction na trąbkę, puzon i tubę (2020), Triptyque na zespół instrumentalny (2020).