A.-McEwan, James
jest grecko-szkockim kompozytorem i muzykiem, gra na gitarze elektrycznej. Jako kompozytor poszukuje dla siebie miejsca między muzyką współczesną klasyczną, offbeat rockiem, improwizacją i muzyką elektroniczną, jednocześnie nie unika performansu i elementów instalacji.
Studiował kompozycję w konserwatorium w Birmingham pod kierunkiem Andrew Hamiltona, Eda Bennetta i Riaana Vosloo; w 2016 ukończył studia z wyróżnieniem. W tym samym roku zdobył nagrodę kompozytorską Towarzystwa Muzyki Kameralnej w Birmingham. Studia kontynuował w Królewskim Konserwatorium w Hadze u Yannisa Kyriakidesa i Guusa Janssena. W tej uczelni uzyskał w 2018 stopień MMus (Master of Music) z wyróżnieniem za „rozwój muzycznej praxis i relacji ze słuchaczami poprzez nowe techniki i technologię”. Jego muzyka jest wykonywana w wielu ważnych ośrodkach w Niderlandach – jak Teatr Korzo w Hadze, Muziekgebouw w Amsterdamie, centrum muzyki współczesnej Tivoli Vredenburg w Utrechcie. Jedna z edycji festiwalu Gaudeamus Muziekweek poświęciła mu w swoim programie specjalne miejsce. Inne ośrodki i kraje, w których McEwan dał się poznać jako kompozytor, to Portugalia (Casa da Música w Porto), Grecja (centrum Onassis Stegi w Atenach), Kanada, Korea Południowa, Niemcy, Czechy, Malezja i Stany Zjednoczone.
W 2018 McEwan był kompozytorem rezydentem przy kanadyjskim Quatuor Bozzini. Nieuw Ensemble’s Evening of Today poświęcił edycję 2018 jego utworom. W tym samym roku kompozytor otrzymał zamówienie od władz miejskich Hagi w związku z ich doroczną konferencją. W rezultacie powstała wyszukana technologicznie kompozycja audiowizualna Detached [but Inter Connected-?-). W 2019 utwór McEwana Reverb Music (wersja na orkiestrę) został wykonany pod dyrekcją Ilana Volkova na festiwalu Tectonics w Atenach. W sierpniu 2019 performans/ instalację More Layers zaprezentowano na festiwalu Music in PyeongChang w Korei Południowej.
Dla wytwórni Polyscope McEwan nagrał album \\\\\\\\\ drift /// //// flux \\\\\\\\\ change |||||||||zawierający projekt audiowizualny Flowers/Ghosts&Echoes, prezentowany także na festiwalu Rewire w Hadze (2021). Wraz z kapelą Quaich wydał także inny album, and now that we are here (Polyscope, 2020). Skomponował ścieżkę dźwiękową do filmu Footprints in The Valley, którego autorką była Eline Benjaminsen, a także umuzycznił czterogodzinną instalację wideo Document Mihálya Stefanovicza (prezentacja w Tromsø, Norwegia, 2020).
Wybrane utwory: Reverb Music na fortepian i osiem instrumentów podtrzymujących dźwięk (wersja pierwotna 2016), Place na trzy do sześciu instrumentów, taśmę i pogłos (2016), Layers na wiele smartfonów i/lub innych urządzeń do wideo i playbacku (2017), Torrents and Streams na flet, wiolonczelę, puzon, fortepian, perkusję, dwie gitary elektryczne plus laptop i/lub zespół smartfonów ukrytych wśród publiczności (2017), Is It Working? na jedne duże organy piszczałkowe i dwa takie same instrumenty, tyle że sterowane przez MIDI controller (2017), Polluters na zespół instrumentów mikrotonalnych (m.in. kopie instrumentów projektu Harry’ego Partcha, 2018), Detached [but interconnected?) na mały zespół, zestaw głośników, taśmę i smartfony słuchaczy (2018), More Layers na dwanaście instrumentów (obsada elastyczna) rozmieszczonych w różnych miejscach, taśmę, barwne światła, projekcje przestrzenne, audioreaktywne światła i smartfony słuchaczy (2018), blurry, glitched, and jumbled na osiem saksofonów i osiem małych głośników (2018), Reverb Music, wersja na orkiestrę (2019), Melodies Against Eachother, wersja na zespół ośmiu instrumentów (2021), a/mi(d)st a/noise_and, [d]is_interference///dla sześciu perkusistów, na małe głośniki, taśmę i smartfony słuchaczy (2022).