Wojciechowski, Sławomir Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytor muzyki instrumentalnej i elektronicznej, improwizator i wykładowca. Ukończył Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie kompozycji Marca Stroppy oraz teorii muzyki i nowych mediów Mathiasa Hermanna. W swojej twórczej pracy skupia się przede wszystkim na kulturowych i społecznych kontekstach komponowania. Interesują go kategorie jakości i tożsamości dźwięków pochodzących z różnych źródeł: instrumenty, sample, przetworzenia elektroniczne, obiekty czy wideo. Jego utwory reprezentowały Polskę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów: w 2016 a matter of choice i w 2021 Magenta. W 2016 Wojciechowski był kompozytorem-rezydentem wrocławskiego festiwalu Musica Polonica Nova. Jego utwory były wykonywane przez Orkiestrę Muzyki Nowej i Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Szymona Bywalca, a także przez Junge Musik Berlin, Kwartludium, Kwadrofonik, Cellonet, Smash Ensemble, Robina Rimbauda – Scannera, Lux:NM, KammerensembleN Stockholm, Kwartet Śląski i NeoQuartet, Sepia Ensemble i in. Jest współtwórcą tria Cybulski/Pałosz/Wojciechowski, zajmującego się improwizowaną muzyką instrumentalno-elektroniczną. Artykuły o twórczości Wojciechowskiego ukazywały się na łamach „Didaskaliów”, „Glissanda”, „Rzeczpospolitej”, „Gazety Wyborczej”, „Ruchu Muzycznego”, dwutygodnik.com, meakultura.pl, polskamuza.eu, rezonans.art.pl, ninateka.pl. Artysta jest wielokrotnym stypendystą Donaueschinger Musiktage, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ZAIKS-u, Prezydenta m.st. Warszawy oraz Instytutu Muzyki i Tańca. W 2009 jego utwór Gesheng był nominowany do Nagrody Mediów Publicznych OPUS. W 2015 Wojciechowski, wraz z Moniką Pasiecznik, był kuratorem organizowanego przez fundację Bęc Zmiana w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie festiwalu Rewolucja Cyfrowa Muzyki, poświęconego najnowszym tendencjom w muzyce europejskiej oraz tezom niemieckiego filozofa muzyki Harry’ego Lehmanna. W 2007 roku pełnił funkcję dyrektora organizacyjnego festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Był wielokrotnym gościem Programu 2 Polskiego Radia oraz RDC, TVP Kultura, rozgłośni Deutschlandfunk i SWR. 

Wybrane utwory: Quintet na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1998), Prime Blue na skrzypce i elektronikę (1999), Ekle na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1999), Miniaturen na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2000), Trio basso na altówkę, wiolonczelę i kontrabas (2000), Hoquetus na czterokanałową taśmę (2002), Bläserquintett na kwintet dęty (2004),Duktus na zespół (2005), ...durch den Flor... na orkiestrę (2006), Flora na zespół kameralny (2007), Ge­sheng na flet, akordeon, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2008), Riesenfalter na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2008), sight/light na klarnet, trąbkę, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2008–09), Rope of sands na klarnet, perkusję, fortepian i skrzypce (2009), Blind Spot na preparowany kwartet smyczkowy (2010–12), Znaki akustycz­ne, cykl wielokanałowych utworów elektronicznych (2011–12), Double Pendulum na preparowane skrzypce i komputer (2012), Rapid Repeats, partytura graficzna dla Kwartludium (2012), Fin­gertrips na osiem preparowanych wiolonczel (2012), Blind Spot na kwartet smyczkowy (2010, rew. 2013), rizoom na flet, saksofon, przedmioty i elektronikę (2013), Zwycięstwo nad słońcem, opera kameralna (2013–14), Room 404 na klarnet, skrzypce, perkusję, sampler, elektronikę i wideo (2014), a matter of choice na zespół i elektronikę (2014), Machina zawiła na sopran, fortepian, sampler, przedmioty i dwóch perkusistów (2014), ...play them back... na zespół i elektronikę (2015), Speedcore na perkusję i elektronikę (2015–16), Aaron S. na zespół, elektronikę i wideo (2015–16), Triple Pendulum na wiolonczelę, elektronikę i wideo (2017), Claude na zespół (2018), uno on off na kontrabas, elektronikę i zespół (2018), Handmade na zespół (2018–19), Woyfer/ Zajwert na elektronikę, syntezatory analogowe i wideo (2019), Sci­-Fi Retro: Hommage à Georges Méliès na skrzypce, wiolonczelę, fortepian, gitarę elektryczną, elektronikę i wideo (2020), Rituals na fortepian preparowany, elektronikę i wideo (2020), ITAKA,utwór multimedialny na zespół, głosy i wideo (2021), Magenta na kwartet smyczkowy i elektronikę (2021).