Hashtag Ensemble
#kooperatywa muzyczna specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej, improwizacji i edukacji artystycznej, założona przez flecistkę Anię Karpowicz w 2013 roku. Zespół tworzy dwudziestu znakomitych polskich muzyków. Kooperatywa nie ma lidera, a jej pracę koordynuje zespół kreatywny.
Działalność Hashtag Ensemble opiera się na budowaniu programów zasadzonych na czytelnych, najczęściej pozamuzycznych kontekstach. Ważnym elementem praktyki koncertowej zespołu jest wspieranie i prezentacja dokonań artystycznych kobiet, co od początku istnienia zespołu znajduje swój wyraz we współpracy z kompozytorkami i artystkami.
Koncerty w podwórkach warszawskich kamienic (w ramach festiwalu Warszemuzik) czy też w przestrzeni publicznej miast są fundamentem zakorzenienia Hashtag Ensemble w lokalności i integracji ze społecznościami.
Zespół przyjmuje zaproszenia polskich i zagranicznych festiwali i instytucji muzyczych takich jak: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Intersonanzen, Sinfonia Varsovia, POLIN Music Festival, Tallin Afekt Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Electronica Nova, Ogrody Muzyczne, Warszawskie Spotkania Muzyczne i in.
Kooperatywa angażuje się w promowanie osiągnięć młodych twórców, wykonując kompozycje laureatów konkursów kompozytorskich: Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego czy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego.
Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja, co znajduje swój wyraz w czterech pasmach improwizacyjnych: AVE VIRUS to udźwiękowienie partytur newsowych z czasu pandemicznej izolacji, #archi-solos to muzyczne interpretacje architektury Krakowa, urb<s>core to zamknięte formy improwizacyjne do urbanistycznych partytur fotograficznych , „#WITKACY" (Requiem Records, Opus Series, 2018) to muzyczne odczytania autoportretów fotograficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza, natomiast „Visegrad Songs" (Requiem Records, Opus Series, 2016) to reinterpretacje motywów zaczerpniętych z XIX-wiecznej muzyki klasycznej.
Płyty repertuarowe Hashtag Ensemble to „Openings of the (eye)" (Bôłt Records, 2020) – pierwsza na świecie fonograficzna monografia kompozytorki Lucii Dlugoszewski, „First Command" (DUX, 2019) – elektroakustyczna suita Adama Porębskiego do prozy Josepha Conrada, „Trash Music" (Requiem Records, Opus Series, 2018) – studium twórczości Wojciecha Błażejczyka oraz #NetworkMusic – zapis rozwoju i poszukiwań zespołu z lat 2013-2017.
Hashtag Ensemble angażuje się w edukację kuturalną i artystyczną. W latach 2016-2018 zespół realizował cykl edukacyjnych koncertów z muzyką współczesną w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w ramach projektu Smykowizje. Tylko w roku 2017 grupa zagrała 34 koncerty dla ponad 1000 rodzin prezentując utwory m.in. G. Crumba, L. Andriessena, A. Schoenberga, czy K. Pendereckiego oraz wielu młodych kompozytorów polskich. Hashtag Ensemble realizuje także kursy mistrzowskie dla kompozytorów (m.in. we współpracy z CEME festival, Izrael 2020) oraz artystów wykonawców (m.in. podczas Afekt festival, Estonia 2018). Hashtag Ensemble w 2022 zawiązał także współpracę z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie podejmując się prowadzenia działań dźwiękowych w wystawach.
Kooperatywa inicjuje i moderuje partnerskie współprace z zespołami muzyki nowej w Polsce i w Europie (Riot Ensemble, Meitar Ensemble, NeoQuartet, Spółdzielnia Muzyczna) oraz wspiera pogłębianie relacji w środowisku muzyki współczesnej – zarówno tych muzycznych, jak i instytucjonalnych.