Wojciechowski, Sławomir
kompozytor muzyki instrumentalnej i elektronicznej, improwizator i wykładowca. Ukończył Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie kompozycji Marca Stroppy oraz teorii muzyki i nowych mediów Mathiasa Hermanna. W swojej twórczej pracy skupia się przede wszystkim na kulturowych i społecznych kontekstach komponowania. Interesują go kategorie jakości i tożsamości dźwięków pochodzących z różnych źródeł: instrumenty, sample, przetworzenia elektroniczne, obiekty czy wideo. Jego utwory reprezentowały Polskę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów: w 2016 a matter of choice i w 2021 Magenta. W 2016 Wojciechowski był kompozytorem-rezydentem wrocławskiego festiwalu Musica Polonica Nova. Jego utwory były wykonywane przez Orkiestrę Muzyki Nowej i Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Szymona Bywalca, a także przez Junge Musik Berlin, Kwartludium, Kwadrofonik, Cellonet, Smash Ensemble, Robina Rimbauda – Scannera, Lux:NM, KammerensembleN Stockholm, Kwartet Śląski i NeoQuartet, Sepia Ensemble i in. Jest współtwórcą tria Cybulski/Pałosz/Wojciechowski zajmującego się improwizowaną muzyką instrumentalno-elektroniczną. Artykuły o twórczości Wojciechowskiego ukazywały się na łamach „Didaskaliów”, „Glissanda”, „Rzeczpospolitej”, „Gazety Wyborczej”, „Ruchu Muzycznego”, „dwutygodnik.com, meakultura.pl, polskamuza.eu, rezonans.art.pl, ninateka.pl. Artysta jest wielokrotnym stypendystą Donaueschinger Musiktage, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ZAiKS-u, Prezydenta m.st. Warszawy oraz Instytutu Muzyki i Tańca. W 2009 jego utwór Gesheng był nominowany do Nagrody Mediów Publicznych OPUS. W 2015 Wojciechowski, wraz z Moniką Pasiecznik, był kuratorem organizowanego przez fundację Bęc Zmiana w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie festiwalu Rewolucja Cyfrowa Muzyki poświęconego najnowszym tendencjom w muzyce europejskiej oraz tezom niemieckiego filozofa muzyki Harry’ego Lehmanna. W 2007 pełnił funkcję dyrektora organizacyjnego festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Był wielokrotnym gościem Programu 2 Polskiego Radia oraz RDC, TVP Kultura, rozgłośni Deutschlandfunk i SWR.
Wybrane utwory: Quintet na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1998), Prime Blue na skrzypce i elektronikę (1999), Ekle na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1999), Miniaturen na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2000), Trio basso na altówkę, wiolonczelę i kontrabas (2000), Hoquetus na czterokanałową taśmę (2002), Bläserquintett na kwintet dęty (2004), Duktus na zespół (2005), ...durch den Flor... na orkiestrę (2006), Flora na zespół kameralny (2007), Gesheng na flet, akordeon, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2008), Riesenfalter na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2008), sight/light na klarnet, trąbkę, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2008–09), Rope of sands na klarnet, perkusję, fortepian i skrzypce (2009), Blind Spot na preparowany kwartet smyczkowy (2010–12), Znaki akustyczne, cykl wielokanałowych utworów elektronicznych (2011–12), Double Pendulum na preparowane skrzypce i komputer (2012), Rapid Repeats, partytura graficzna dla Kwartludium (2012), Fingertrips na osiem preparowanych wiolonczel (2012), Blind Spot na kwartet smyczkowy (2010, rew. 2013), rizoom na flet, saksofon, przedmioty i elektronikę (2013), Zwycięstwo nad słońcem, opera kameralna (2013–14), Room 404 na klarnet, skrzypce, perkusję, sampler, elektronikę i wideo (2014), a matter of choice na zespół i elektronikę (2014), Machina zawiła na sopran, fortepian, sampler, przedmioty i dwoje perkusistów (2014), ...play them back... na zespół i elektronikę (2015), Speedcore na perkusję i elektronikę (2015–16), Aaron S. na zespół, elektronikę i wideo (2015–16), Triple Pendulum na wiolonczelę, elektronikę i wideo (2017), Claude na zespół (2018), uno on off na kontrabas, elektronikę i zespół (2018), Handmade na zespół (2018–19), Woyfer/Zajwert na elektronikę, syntezatory analogowe i wideo (2019), Sci-Fi Retro: Hommage à Georges Méliès na skrzypce, wiolonczelę, fortepian, gitarę elektryczną, elektronikę i wideo (2020), Rituals na fortepian preparowany, elektronikę i wideo (2020), ITAKA,utwór multimedialny na zespół, głosy i wideo (2021), Magenta na kwartet smyczkowy i elektronikę (2021), Digging for Gold na wielką orkiestrę symfoniczną i warstwę elektroniczną (2023).