Hermanto, Wilson
ur. w Dżakarcie, studiował w Stanach Zjednoczonych. Ukończył Peabody Conservatory of Music w klasie skrzypiec, a następnie podjął studia dyrygenckie w Manhattan School of Music pod opieką Sixtena Ehrlinga. Pracował z sir Colinem Davisem, który osobiście zaangażował się w rozwój jego umiejętności. Artysta był także jednym z ostatnich uczniów słynnej klasy Carla Marii Giuliniego w Scuola Musica di Fiesole we Włoszech, wykładowcą w prestiżowym Tanglewood Music Centre, zaś na zaproszenie Pierre’a Bouleza prowadził z nim wykłady na Lucerne Festival Academy.
Na zaproszenie Walerija Giergijewa poprowadził operę Don Giovanni Mozarta oraz koncerty symfoniczne w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Jako były podopieczny Pierre’a Bouleza dyrygował Ensemble Contrechamps z okazji 90. urodzin kompozytora, obchodzonych w Genewie w 2015.
Od grudnia 2017 ma tytuł pierwszego dyrygenta gościnnego mediolańskiej orkiestry Cameristi della Scala. Począwszy od sezonu 2018/19 występował na jej czele m.in. w ramach serii koncertowej Orchestra dell’Accademia del Teatro alla Scala, na Międzynarodowym Festiwalu im. George’a Enescu w Bukareszcie, a także w kilku innych krajach Europy. Regularnie pracuje we Francji, zapraszany przez Orchestre national de Lyon, Orchestre philharmonique de Radio France, Orchestre national du Capitole de Toulouse, Orchestre de chambre de Paris, Orchestre national d’Île de France, Orchestre national de Bretagne i in. Prowadził również Cleveland Orchestra, Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, Orkiestrę Filharmonii Praskiej, London Philharmonic Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Orchestra della Svizzera Italiana, Orchestre de chambre de Lausanne, NDR Radio Philharmonie Hannover, Ulster Orchestra, Florida Orchestra, English Chamber Orchestra, Malaysian Philharmonic Orchestra, Orchestre de chambre de Genève i wiele innych. Z niedawnych występów gościnnych warto wymienić koncerty z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Szczecińskiej, Philharmonisches Orchester Heidelberg, Filharmonii im. George’a Enescu, a także powrót do orkiestry Teatru Maryjskiego. W Polsce znają go również Gdańsk (Opera Bałtycka) i Katowice (NOSPR). Od 2022 (wraz z wiolonczelistą Danielem Müller-Schottem) pełni obowiązki dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu Vevey Spring Classic.
Dyryguje także wykonaniami muzyki współczesnej i współpracuje z jej twórcami. Są wśród nich Zygmunt Krauze, Bruno Mantovani, Jörg Widmann, Agata Zubel, Thuridur Jónsdóttir, Helmut Lachenmann, Giovanni Sollima, Magdalena Długosz, H.K. Gruber, Matteo Franceschini, Enno Poppe i Lowell Liebermann.