Adriaansz, Peter Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

studiował kompozycję pod kierunkiem Louisa Andriessena, Briana Ferneyhough oraz Petera-Jana Wagemansa w konserwatoriach w Hadze i Rotterdamie. Otrzymuje liczne zamówienia kompozytorskie od zespołów, festiwali i muzyków z całego świata. Jego dzieła są regularnie wykonywane i prezentowane na antenach rozgłośni w wielu krajach, a także podczas licznych wydarzeń muzycznych od Holland Festival po Festiwal Muzyki Współczesnej w Huddersfield i od Taszkientu po Toronto. W 2015 artysta otrzymał nagrodę Matthijsa Vermeulena za utwór Scala II

Podejście Adriaansza do muzyki jest systematyczne i badawczo dociekliwe. Głównymi składnikami jego utworów są dźwięk, struktura i słyszalne proporcje matematyczne. Dla potrzeb dzisiejszego maratonu perkusyjnego Adriaansz napisał koncert elektroakustyczny na duży zestaw perkusyjny. Wiele instrumentów zostało specjalnie skonstruowanych przez kompozytora na tę okazję. Poza grą, zadaniem solisty-perkusisty jest rytmiczna recytacja fragmentów literatury społecznej i naukowej Złotego Wieku Niderlandów. 

Wybrane utwory (od 2010): No. 45 Three Vertical Swells na organy Hammonda i zespół (2010), No. 46 Parallels na czworo muzyków (2010/19), No. 47 Three Studies on Elevation na duży chór, kwartet saksofonowy i fale sinusoidalne (2010), No. 48 Phrase na czworo muzyków (2011), No. 49 Fraction na czworo muzyków (2011), No. 50 Shadings na kwartet smyczkowy i fale sinusoidalne (2011), No. 51 Horizon na wiolonczelę, wibrafon, chińskie gongi i fale sinusoidalne (2012), No. 52 Scala I na zespół mikrotonowy, organy Fokkera i fale sinusoidalne (2012), No. 53 TWOMB, for John Cage na sekstet perkusyjny (we współpracy z Maartenem Alteną: 2012), No. 54 Rising & Falling na orkiestrę i fale sinusoidalne (2012/13), No. 55 Attachments na preparowany fortepian i fale sinusoidalne (2013), No. 56 Scala II na fortepian, sześć perkusji i fale sinusoidalne (2014), No. 57 Signals (Scala III) na klarnet solo, fale sinusoidalne i nagrane ścieżki dźwiękowe (2014–20), No. 58 Comfortzone, teatr muzyczny na kwartet smyczkowy, ceramiczną perkusję, narratora i fale sinusoidalne (2015), No. 59 Shadows na kontrabas solo i fale sinusoidalne (2016), No. 60 Scala Kit na organy solo (2016), No. 61 Environments na amplifikowany zespół, live electronics i nagrane ścieżki dźwiękowe (2017–19), No. 65 Alternatim na zespół i impulsy sinusoidalne (2019), No. 66a Melody 66 na zespół i impulsy sinusoidalne (2019), No. 67 Chaser na perkusję solo, zespół dęty i impulsy sinusoidalne (2020–21), No. 68 Shimmer na zespół i impulsy sinusoidalne (2021), No. 69 La Chute na fortepian solo i fale sinusoidalne (2023).