Bosnić, Maja Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1985 w Belgradzie, kompozytorka i performerka. Jej żywiołem są misje nie do spełnienia, absurdalne rozwiązania, niepewność wyników, ograniczony materiał, współudział słuchaczy, żart i swawola. Pociąga ją traktowanie instrumentów jako gotowych obiektów ekspresji, a realnych obiektów z życia jako instrumentów muzycznych. Jest autorką utworów solowych, kameralnych i orkiestrowych, projektów elektronicznych, multimedialnych i układów interaktywnych realizowanych z udziałem publiczności. Jej utwory są wykonywane na międzynarodowych festiwalach i kursach, takich jak: Musikprotokoll, Impuls, CTM Berlin, Festival junger Künstler Bayreuth, Spiel! – Games as Critical Practice w Bazylei, Distat Terra w argentyńskiej prowincji Río Negro, International Youth Arts Festival w Kingston upon Thames, Tzlil Meudcan w Tel Awiwie, Spazio Musica, Delian Academy for New Music w Mykenach, Sites + Subjects Performance Art Festival w Płowdiwie, Timsonia w Timișoarze, Thailand New Music and Arts Symposium, International Review of Composers w Belgradzie, Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie i wiele innych. 

Stypendystka Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa, Ministerstwa Kultury Austrii, Europejskiej Fundacji Kultury, Ministerstwa Kultury Republiki Serbii i Goethe-Institut. Berliński ensemble mosaik przyznał jej w 2023 stypendium Progetto Positano. Założyła stowarzyszenie nowej muzyki „Zabuna”; pod jego auspicjami od 2010 organizuje w Serbii warsztaty i koncerty muzyki współczesnej. Ma doktorat uczelni artystycznej Goldsmiths, University of London w dziedzinie kompozycji. Obecnie pracuje jako pedagożka kompozycji Fakultetu Sztuk Muzycznych w Belgradzie. W 2023 CK13 wydało dwupłytowy album: Maja Bosnić – A Portrait of a Composer

Wybrane utwory: after d na dwa soprany, flet i organy (2008), Re_search, muzyka elektroakustyczna dla performerów tańca nowoczesnego (2008), Bondres na chór mieszany i orkiestrę (2009), Ti Mathena To Su Pericha To Ocos na fortepian i orkiestrę (2009), Zabuna on Stage.01/Bring Your Noise! na ścieżkę dźwiękową, wideo, zespół sześciu instrumentów amplifikowanych, hałaśliwe elementy rozpraszające i publiczność (2010), Zabuna on Stage.02/ Whatever You Say! na mruczących słuchaczy, flet, klarnet B i przewodnika (2012), Cavitation na zespół Belgrade Baroque (dwoje skrzypiec barokowych, altówkę barokową, violę da gamba i klawesyn; 2017), Upgrade na głos, orkiestrę kameralną i publiczność ze smartfonami (2017), \com.app.data, nieustannie zmieniający się utwór na dwie grupy muzyków z apkami w telefonach (2018), Lebdeće čestice PM10 ili PM2,5 na narratora, skrzypce i wibrafon (2018), Plucked na klawesyn i smyczki (2019), C:\GAME> start, bajka w MS DOS na akordeon solo (2019), Patchwork na kontrabas (2019), Menuet4phoneS, performans interaktywny na publiczność ze smartfonami, kompozycja zbiorowa (z Justyną Stasiowską, Juanem Olayą, Hasanem Mashnim i Tomym Hersetą; 2019), Vessels (160935 km) na harfę amplifikowaną, smartfon i wideo (2020), pneumothorax (ˌnjuːməʊˈθɔːræks) na saksofon sopranowy i fortepian (2020), unity.projections [001=>2] na akordeon i wiolonczelę (2020), Stay there. na zespół i społeczność internetową (2021), ((mno.go)) na amplifikowany zespół, wideo, live electronics i nauszniki przeciwhałasowe (2021), Still Life with Clock na saksofon sopranowy z amplifikacją, werbel, smartfon i plastikową walizkę (2021), the Q and A piece na rower, dwa samochody, zespół i słuchaczy w przestrzeni miejskiej (2021), The Subtle Function of Not Me, utwór elektroakustyczny (2021), Progress rep. KB4530907 na elektryczną altówkę z elektroniką (2022), Best of Fibres na zespół amplifikowany (2022), Concentrate β 13.46Hz na akordeon solo i aplikację Brain Waves (2023), Bustered na orkiestrę smyczkową, elektronikę i film niemy High Sign Bustera Keatona (2023), /otkriće se/ na flet piccolo, klarnet, wiolonczelę i elektronikę (2023).