Pikush, Yurii Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1998 w Dnieprze, czwartym co do wielkości mieście Ukrainy. W tamtejszej Akademii Muzycznej uczył się gry na mandolinie (2013–17), następnie ukończył studia kompozytorskie w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej w Kijowie w klasie Oleksandra Kostina (2017–22) oraz Mykoły Kovalianasa (2022–23). 

W 2018 został laureatem czwartej nagrody Ogólnoukraińskiego Konkursu Kompozytorskiego im. B. Latoszyńskiego, jak również nagrody specjalnej W. Feldmana (Charków). W 2021 był rezydentem we Lwowie jako zdobywca Stypendium im. A. Szeptyckiego. W 2023 wygrał II Ogólnoukraiński Konkurs Kompozytorski im. M. Skoryka. W tym samym roku uczestniczył jako kompozytor w projektach Le Vivier Interuniversitaire w Montrealu, Akademii Muzyki w Kijowie i Transhumanism Multimedia Project – także w Kijowie. Rok później przyznano mu Nagrodę Państwową im. L. Revutskyego. 

Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich nowej muzyki, m.in. dwukrotnie w Międzynarodowym Kursie „Master Classes” we Lwowie. Wśród kompozytorów, z którymi się konsultował, są: Simon Vosecek, Tamara Friebel, Anna Korsun, Sławomir Wojciechowski, Sergei Meingardt i Etienne Hann. Brał udział w klasach mistrzowskich w ramach festiwalu Warszawska Jesień 2023, prowadzonych przez Yannisa Kyriakidesa i Sky Macklay. W tym samym roku uczestniczył w projektach New Music Center w Kijowie. 

Utwory Pikusha były wykonywane na takich międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, jak: Tage der Neuen Musik Bamberg, Usedomer Musikfestival, Kontrasty, Kharkiv Music Festival, New Music in Ukraine i innych. Wśród zespołów ukraińskich mających w programie jego twórczość są: Zespół Solistów „Kyiv Camerata”, Państwowa Orkiestra Symfoniczna, Kharkiv Music Fest Quartet, Ensemble Nostri Temporis, ponadto niemiecki ensemble recherche czy Proton Ensemble z Berna. 

Wybrane utwory: Wariacje na fortepian (2018), Kwintet na flet, obój, klarnet, wiolonczelę i kontrabas (2019), #melancholie, kwintet fortepianowy (2019), Sempre, kwintet fortepianowy (2020), Split na wiolonczelę solo (2020), Josephine, opera kameralna wg opowiadania Franza Kafki (2020), Summa Temporum na orkiestrę kameralną (2021), Summa Tempologica na zespół (2021), Contrapunctum na kwartet smyczkowy (2022), Radio Quartet na kwartet smyczkowy (2022), Protean na flet, obój, klarnet, harfę i fortepian (2023), Be a Cycle na flet, skrzypce, kontrabas i fortepian (2023), Koncert skrzypcowy (2023), Koncert wiolonczelowy (2023), Concellastra (2023), Noon na skrzypce, wiolonczelę i gitarę elektryczną (2023), Terra Clastri na kwartet smyczkowy i klawesyn (2024), Domi Res Militaris na orkiestrę (2024).