Kitamikado, Natalia Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

polsko-japońska projektantka scenografii i kostiumów dla teatrów dramatycznych, operowych i baletowych. Po studiach w paryskiej ÉcoleNationale Supérieure des Arts Décoratifs i w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie była asystentką Borisa Kudlički, z którym w latach2012–16 współpracowała przy realizacji scenicznej m.in. takich dzieł, jak: Zamek Sinobrodego Béli Bartóka, Tristan i Izolda Richarda Wagnera, Salome Richarda Straussa, Powder Her Face Thomasa Adésa (reż. Mariusz Treliński), Elektra Richarda Straussa (reż. Keith Warner), Norma Vincenza Belliniego (reż. Tomo Sugao). Wiele spośród tych produkcji pokazano następnie na światowych scenach, w tym w nowojorskiej Metropolitan Opera, teatrze La Monnaie w Brukseli, Státní Opera w Pradze czy San Francisco Opera. Po pierwszej samodzielnej realizacji w 2015 (Tennessee Williams, Baby Doll, reż. Barbara Wiśniewska, Teatr Studio, Warszawa) Kitamika dokontynuuje projektowanie przestrzeni wizualnych i kostiumów. Z nowszych realizacji warto wymienić operę dla dzieci Najdzielniejszy zrycerzy Krzysztofa Pendereckiego (reż. Tomasz Cyz, Opera Wrocławska, 2018), Nabucco Giuseppe Verdiego, superprodukcja na otwartejprzestrzeni (reż. Krystian Lada, Opera Wrocławska, 2018), Miłość do trzech pomarańczy Siergieja Prokofiewa (reż. Radim Vizváry, Státní Opera w Pradze, 2019), Lolita Rodiona Szczedrina (reż. Sláva Daubnerová, Teatr Maryjski, Sankt Petersburg, 2020), Così fan tutte Wolfganga Amadeusza Mozarta (reż. Jerzy Stuhr, Opera Krakowska, 2021), Bajazet Antonia Vivaldiego (reż. Krystian Lada, Theater an der Wien, 2020).

Równolegle z projektowaniem wielkoskalowych produkcji Kitamikado udziela się, wraz z wybijającymi się artystami, na polu opery eksperymentalnej i tańca – w ramach takich festiwali, jak: Nuit Blanche (Bruksela), Opera Rara w Krakowie (Vanitas/ Cassandra/Just Benedetta Marcella / Davida Langa, reż. Tomasz Cyz), Kreacje X (My song, chor. Bartosz Zyśk), a także w realizacji opery Unknown, I livewith you Katarzyny Głowickiej przez The Airport Society.

Wraz z Krystianem Ladą i Dzidzisem Jaunzemsem otrzymała w 2020 prestiżową Ring Award, przyznawaną przez jury międzynarodowego konkursu reżyserii, scenografii i projektów kostiumów w Grazu.