Di Castri, Zosha Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytorka kanadyjska, ukończyła studia pianistyczne i kompozytorskie na McGill University w Montrealu, a stopień doktorski uzyskała na nowojorskim Columbia University, gdzie obecnie jest adiunktką. W 2019 jej utwór Long Is the Journey, Short Is the Memory został wykonany na koncercie inauguracyjnym BBC Proms (BBC Symphony i BBC Singers, dyr. Karina Canellakis). Wspólnie z Davidem Adamcykiem stworzyła dla International Contemporary Ensemble pełnospektaklowy utwór muzyczno-teatralny Phonobellow (wykonania w Nowym Jorku i w Montrealu). Kompozytorka otrzymuje zamówienia od wielu orkiestr, w tym: Toronto Symphony, San Francisco Symphony, New World Symphony, Esprit Orchestra, National Arts Centre Orchestra, Orchestre Symphonique de Montréal, BBC, a także WDR Sinfonieorchester w Kolonii (na jej 75-lecie Zosha Di Castri napisała krótki utwór pt.Pentimento). Jej kompozycje mają w swoich programach m.in. New York Philharmonic, Tokyo Symphony, Philadelphia Orchestra i Cabrillo Festival Orchestra. Di Castri współpracuje także z wieloma liczącymi się zespołami nowej muzyki, takimi jak Talea Ensemble, Ekmeles, Yarn/Wire, NEM, Ensemble Cairn oraz kwartety JACK i Parker.

Za Cortège otrzymała w 2012 Jules Léger Prize for New Chamber Music. Na festiwalu Manifeste (IRCAM) przedstawiła interaktywny utwór elektroniczny dla zespołu tanecznego Thomasa Hauerta ZOO. Do filmu animowanego Petera Foldèsa Hunger napisała utwór o tym samym tytule, przeznaczony na orkiestrę symfoniczną z improwizacją perkusji. Wielkie powodzenie zdobył debiutancki album Di Castri pt. Tachitipo, opublikowany przez wytwórnię New Focus Recordings. Tytułowa kompozycja otrzymała nominację do nagrody JUNO za rok 2021 w kategorii muzyki klasycznej. Tachitipo znalazł się ponadto jako Best of 2019 na listach m.in. „The New Yorkera” czy „New York Music Daily”. W 2021 Di Castri zdobyła stypendium Peggy Guggenheim, a w 2023 – Goddard Lieberson Fellowship, przyznawane przez American Academy of Arts and Letters.

Wybrane utwory: Cortège dla 13 muzyków (2010), Lineage na orkiestrę (2013), Dear Life na sopran, nagranego narratora i orkiestrę(2015), Phonobellow, utwór teatralny na skrzypce, fagot, saksofon, fortepian, perkusję, elektronikę i performatywną instalację (2015),String Quartet No. 1 (2016), Tachitipo na dwóch pianistów, dwóch perkusistów i elektronikę (2016), Patina na skrzypce solo (2016),Sprung Testament na skrzypce i fortepian (2017), The Contours of Absence na oktet smyczkowy (2018), Hunger na orkiestrę, improwizowany zestaw perkusyjny i niemy film (2018), Long is the Journey, Short is the Memory na orkiestrę i chór mieszany (2019), Pentimento na orkiestrę (2021), time>>T. I. M.(time) E dla 13 muzyków (2022), In the Half-light na sopran i orkiestrę (2022), We live the opposite daring na zespół wokalny (2023), Touch Trace na perkusję solo, klarnet, wiolonczelę, fortepian, perkusję i elektronikę (2024), Noctiluca na oktet smyczkowy, akordeon, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2024), Delve na kwartet smyczkowy (2025).