Duchnowski, Cezary
ur. w 1971 w Elblągu, kompozytor i pianista. Stypendysta Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, Ministra Kultury i DziedzictwaNarodowego, Experimentalstudio des SWR, Fundacji im. Ernsta von Siemensa. Laureat Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej w Rzymie oraz Konkursu Wykonawstwa Muzyki Współczesnej „Gaudeamus” w Holandii.
Główne miejsce w jego działalności zajmuje twórczość elektroakustyczna. Komponuje utwory kameralne i symfoniczne. Jest autorem projektów multimedialnych oraz interaktywnych projektów improwizowanych. Wraz z Agatą Zubel tworzy duet ElettroVoce realizującyutwory na głos i elektronikę, a z Pawłem Hendrichem i Sławomirem Kupczakiem grupę Phonos ek Mechanes uprawiającą szczególny rodzajelektronicznej muzyki improwizowanej – human-electronics, w której komputery są kontrolowane za pomocą instrumentów akustycznych.
Coraz większe znaczenie w twórczości Duchnowskiego zyskuje sztuka synkretyczna, w której muzyka ma kluczowe znaczenie we współkreowaniu dzieła polimedialnego. Owocem tych zainteresowań są projekty instalacyjno-dźwiękowe i sztuki teatralne. Duchnowski jestprofesorem kompozycji w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.
Wybrane utwory (od 2014): Parallels na instrumenty i elektronikę (2014), Drone Music na instrumenty i elektronikę (2014), Symfoniazbiorów na grupy instrumentów i elektronikę (2015), Znikąd historie na głos, fortepian i elektronikę, kompozycja zbiorowa (2015), eSequenzaI. Etiuda na drugie uderzenie w talerz na talerz i komputer (2016), Bajki Robotów, co-opera na podstawie opowiadań Stanisława Lema (z Pawłem Hendrichem, 2016), Układy względnie odosobnione (z Pawłem Hendrichem i Pawłem Romańczukiem, 2017), cROSSFAdE II na altówkę, akordeon i elektronikę (2017), Układ względnie odosobniony na fortepian totalny i wirtualne maszyny (2017), Bal Wiosennej Pełni na instrumenty i elektronikę (2017), Przedtakt na ośmiokanałową taśmę (z Rafałem Augustynem, 2018), eSequenza II. Starter na klawesyn i komputer (2018), Wściekłość na głos, instrumenty i elektronikę (2018), cROSSFAdE III na głos, akordeon i elektronikę (2019), Widzimisię na fonotyzator semantochłonowy (z Agatą Zubel, 2020), Widzimisię na werbafon desemantryczny (z Agatą Zubel, 2020), Diabelskie Skrzypce, opera wiejska (współautorstwo, 2020), eSequenza III. The Rest na głos i komputer (2020), Kwartet radiowy na prąd idźwięki komplementarne (2020), Z doskonałej próżni na głosy i elektronikę cz. 2 i 5 (2021), phonoPhantomatics na instrumenty i elektronikę (2021), Drewniany na wiolonczelę solo (2021), cROSSFAdE 4 na trąbkę, puzon i elektronikę (2023), Matching components na instrumenty perkusyjne, hybrydowe, media elektroniczne i wizualne (kolektywna, multimedialna kompozycja audiowizualna, z MarcinemRupocińskim – muzyka, Mają Wolińską i Laurą Adel – wideo, 2024), Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie w 16 scenach na dwa głosy żeńskie, chóry, wielką orkiestrę symfoniczną i elektronikę do libretta Beniamina Bukowskiego na podstawie książki Grzegorza Piątka Najlepsze miasto świata (2025), Cryotune, projekt w ramach immersyjnego projektu Random Check 7 (z Laurą Adel – wideo, 2025).