Steinunn Stefánsdóttir, Halla Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w Islandii, kompozytorka i artystka muzyki, kuratorka i researcherka; mieszka w Malmö. Aktywna na polu muzyki elektroakustycznej, sound artu i wykonań z wykorzystaniem AI, w swojej praktyce muzycznej bada współzależność między istotami ludzkimi i bardziej-niż-ludzkimi, obserwuje ich sprawczość i relacje, jak również instynkt społeczny, jaki się dzięki owym relacjom wyzwala.

Jej dorobek kompozytorski to utwory elektroakustyczne oraz różne typy instalacji umieszczane w przestrzeni miejskiej bądź wiejskiej, w ogrodach botanicznych, salach koncertowych, muzeach, a także na falach radiowych. Jej wykonania i kompozycje zostały zarejestrowane na albumach wytwórni ØraFonogram, Sono Luminus, Brilliant Classics, Bad Taste Records, Musmap, Tally i Carrier Records. Przyniosły jej nie tylko wysokie miejsca na listach nagrań roku, ale także nagrody, w tym Islandzką Nagrodę Muzyczną (Iceland Music Award) czy szwedzką Manifest Prize. Najnowsze z nagrań, Rökkur – wspólne dzieło kompozytorki, zespołu Nordic Affect oraz Mai S.K. Ratkje – zostało nominowane do nagrody Norwegian Grammy (SpellemannPrisen).

Halla Steinunn Stefánsdóttir jest dyrektorką artystyczną Nordic Affect od chwili powstania zespołu w 2005. Za pracę z zespołem otrzymała nominację do nagrody Nordyckiej Rady Muzycznej, jak również więcej niż raz Islandzką Nagrodę Muzyczną, w tym jedną w kategorii solistki roku (2022). Obroniła doktorat w dziedzinie badań nad sztuką na uniwersytecie w Lund – za swoją dysertację otrzymała nagrodę „Oscar II:s stipendium”. W 2024 pracowała w kierowanym przez Thora Magnussona laboratorium instrumentów wytwarzanych z pomocą AI (Intelligent Instrument Lab), afiliowanym przy Uniwersytecie Islandii.

Wybrane utwory: H e (a) r, wielokanałowa instalacja audio (2016), I Play Northern Lights, wielokanałowa instalacja audio (2017), Að Vörðu/To Cairn, instalacja stereo audio-wideo (2018), I play cement, wielokanałowe audio-wideo (2019), Spherical White with Diamond, wielokanałowa mapa audialna instalacja zaprojektowana dla przestrzeni publicznej; zawiera instalację Þytur na dziewięciu niezależnychkanałach mono (2020), Fjärilarnastegupp, wielokanałowa instalacja audio (2020), Hölluþula na skrzypce barokowe/głos wokalny solo i elektronikę stereo lub wielokanałową (2021), MYLLA – music/MYLLA – stage production, wielokanałowe audio (2022), a shimmeringornament of silt, wielokanałowa instalacja audio (2022) – część wielokanałowgo dzieła: audio/performans/kompozycji/instalacji również pod tytułem a shimmering ornament of silt (współautorzy: Bruton, Rebecca i Halla S. Stefánsdóttir; 2022), Tilljóss/To light, stereo audio (2023), Echo, stereo audio do realizacji z inteligentną platformą wykonawczą (2024), Time Crystals: Crystals of Seeds na skrzypce barokowe, barokową altówkę i barokową wiolonczelę, klawesyn oraz elektronikę (współautor: Kent Olofsson; 2025).