Venables, Philip Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

studiował na Uniwersytecie Cambridge, a następnie u Philipa Cashiana i Davida Sawera w Royal Academy of Music, od której w 2016otrzymał tytuł Associate (ARAM). Ukończył studia doktoranckie w 2016 jako kompozytor rezydent w Guildhall School of Music &Drama oraz Royal Opera House pod kierunkiem Juliana Philipsa i Jamesa Weeksa. W 2017 był stypendystą MacDowell Fellow pod kierunkiem Teda Huffmana, a w 2019 uczestniczył w warsztatach Opera Creation Workshop podczas festiwalu w Aix-en-Provence.

Twórczość Venablesa obejmuje gatunki takie jak opera, teatr muzyczny, multimedia i tekstowe utwory koncertowe, instalacje dźwiękowe i muzyka kameralna, z silnym naciskiem na storytelling. Był wyróżnionym kompozytorem podczas Festival d’Automne w Paryżu w 2021, gdzie zaprezentował nową wielkoformatową instalację dźwiękową dla kościoła Saint-Eustache. W tym samym sezonie zadebiutował jako dyrygent z London Sinfonietta.

Pierwsza opera Venablesa, 4.48 Psychosis (Royal Opera, Londyn, reż. Ted Huffman), była zarazem pierwszą w historii autoryzowanąadaptacją dzieła brytyjskiej dramatopisarki Sarah Kane. Opera zdobyła UK Theatre Award for Opera (2016), nagrodę Royal Philharmonic Society Award dla dużej kompozycji (2017) oraz British Composer Award dla dzieła scenicznego (2017), a także była nominowana do Olivier Award i Sky Arts South Bank Award. Jej kolejne inscenizacje zostały przygotowane w Nowym Jorku (Prototype Festival),Strasburgu (Opéra National du Rhin), Dreźnie (Semperoper) i Monachium (Reaktorhalle / Bayerische Theaterakademie). Druga opera, Denis & Katya (Opera Philadelphia, Music Theatre Wales, Opéra Orchestre National Montpellier), stworzona we współpracy z reżyserem i dramaturgiem Tedem Huffmanem, zdobyła Fedora Generali Prize for Opera (2019) oraz Ivor Novello Award (2020), była także nominowana do International Opera Award i została uznana przez portal Operabase za jedną z najczęściej wystawianych nowych oper na świecie w ostatniej dekadzie. Najnowsza opera Venablesa, We Are The Lucky Ones (Holenderska Opera Narodowa, Ruhrtriennale), ponownie stworzonawraz z Tedem Huffmanem oraz dramatopisarką Niną Segal, miała premierę w marcu 2025 i otrzymała entuzjastyczne recenzje w prasie holenderskiej i międzynarodowej. Najnowsze utwory koncertowe Venablesa były wykonywane na takich festiwalach jak: HuddersfieldContemporary Music Festival, Time of Music, November Music, Festival d’Automne, Rainy Days, Klang i Musica. Answer Machine Tape,1987 znalazło się wśród dzieł nominowanych w 2023 do Ivors Classical Award.

Venables intensywnie współpracuje przy projektach crossmedialnych, m.in. z artystą Douglasem Gordonem przy Bound to Hurt, z artystą drag i performerem Davidem Hoylem przy Illusions i instalacji dźwiękowej Canal Street, ze skrzypkiem Pekką Kuusisto przy Venables plays Bartók oraz z Mahogany Opera i Tedem Huffmanem przy operze dla dzieci The Big History of Little England. Debiutancki album Venablesa Below the Belt został wydany przez NMC w 2018, a utwory jego autorstwa są publikowane przez Opera Edition i Ricordi Berlin.

Wybrane utwory: Arc na orkiestrę symfoniczną (2005), K (preludium do Kwintetu klarnetowego Mozarta) na kwintet klarnetowy (2006), Fight music na osiem instrumentów (2009), Metamorphoses after Britten, cztery miniatury na obój/klarnet/saksofon/fagot (2010), Etiudy na fortepian (2007–11), Flipp na dwa saksofony (2011), numbers 76–80: tristan and isolde na sopran, alt, tenor, bas i kwartet smyczkowy, do słów Simona Howarda (2011), The Revenge of Miguel Cotto na dwoje wokalistów, troje skrzypiec, trzy puzony, akordeon i dwie perkusje, do słów Stevena J. Fowlera (2013), Bound to hurt na głos kobiecy, flet, klarnet, harfę, perkusję, fortepian i altówkę (2015), Illusions (feat. DavidHoyle) na projekcję wideo i dziewięcioro muzyków (2015), 4.48 Psychosis, opera na sześć głosów, zespół i wideo (2016), Alice na tenor i fortepian (2018), Venables Plays Bartók na skrzypce, taśmę stereo i orkiestrę symfoniczną (2018), Denis & Katya, opera kameralna namezzosopran, baryton, cztery wiolonczele i wideo (2019), My Favourite Piece is the Goldberg Variations na akordeon (2021), Venables Plays Bach, 42-kanałowa instalacja dźwiękowa z organami na żywo (2021), numbers 81–85 i numbers 96–100 na mezzosopran, flet altowy, klarnet, trio smyczkowe i opcjonalne wideo, do słów Simona Howarda (2021), numbers 91–95 na głos, dwa magnetofony, klocek perkusyjny, flet, harfę/fortepian/gitarę, do słów Simona Howarda (2021), Naomo Pinnetuo na skrzypce (2022), Answer Machine Tape, 1987 na fortepian i wideo (2022), The Faggots and their Friends Between Revolutions na zmienny zespół (2023), We Are The Lucky Ones, opera na ośmioro wykonawców i orkiestrę symfoniczną (2025).