Fukuoka, Nina Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1988 w Osace w Japonii. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Zygmunta Krauzego oraz Królewskiego Konserwatorium w Brukseli pod kierunkiem Petera Swinnena. Edukację w zakresie muzyki elektronicznej rozpoczęła w Łodzi u Krzysztofa Knittla, kontynuowała w Brukseli u Katarzyny Głowickiej. Obecnie jest doktorantką wydziału kompozycji na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. 

Jej utwory wykonywane były m.in. przez: Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej, Koninklijke Muziekkapel De Gidsen, orkiestrę muzyki dawnej il fondamento, Hashtag Ensemble, Ensemble Garage, Ensemble Adapter, miały premiery w brukselskiej operze De Munt/La Monnaie oraz Muziekgebouw aan ’t IJ w Amsterdamie. Jej twórczość była prezentowana podczas wielu festiwali, m.in.: Musica Privata w Łodzi, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Kody w Lublinie, Norwesko-Kubańskie Dni Teatru w Hawanie, Klangwerkstatt w Berlinie, a także podczas Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie oraz rezydencji Manufactuur w De Bijloke Muziekcentrum w Gandawie. Artystka współpracuje z licznymi nowo powstałymi zespołami muzyki nowej z całego świata (Europa, Japonia, Stany Zjednoczone), takimi jak: Passepartout Duo, Ensemble Kompopolex, Down the Rabbit Hole, Nemø ensemble, The Third Guy, Erämaa Trio oraz Pique Collective. 

Aktywnie brała udział w licznych kursach muzyki współczesnej, m.in.: Impuls Academy w Grazu, Synthetis w Radziejowicach, Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, Young Composers Meeting w Apeldoorn oraz Champdaction LAbO (2018) w Antwerpii. Uczyła się także pod kierunkiem zespołu ICTUS oraz w szkole tańca współczesnego P.A.R.T.S w Brukseli. 

Jej zainteresowania oscylują pomiędzy multilingwizmem, literaturą science fiction oraz rzeczywistością internetową, stąd też często pojawiające się w jej twórczości objets trouvés oraz elementy kultury masowej. W swoich utworach preferuje porozumiewanie się z odbiorcą nie tylko przy pomocy muzyki, ale także wideo oraz performatyki. Jednym z ważniejszych wątków jej twórczości są działania interdyscyplinarne, które rozwija we współpracy z artystami wizualnymi i choreografami. 

Wybrane utwory: Quatuor na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2012), Musique est que des nuages na 14 solistów instrumentów dętych (2013), Efflux na orkiestrę symfoniczną (2013), Mångata na mezzosopran, wiolonczelę i fortepian (2014), 13<x&x<11 na klarnet solo (2014), Belgian rare groove & breakbeat na marimbę i elektronikę (2015), De Tempelberg, jednoaktowa opera na orkiestrę barokową, sopran, baryton oraz dwa chóry SCtTB (2016), SINGLE PLAYER, partytura wideo dla sześciorga improwizatorów (2016), Almost.EVERYTHINGHAPPENS, projekt powstały we współpracy z choreografem Klaasem Freekiem Devosem, przeznaczony dla pięciorga muzyków ( flet, klarnet, skrzypce, wiolonczela, fortepian) oraz pięciorga tancerzy (2016), And Elsewhere na 14 wykonawców i sopran solo (2017), SINGLE PLAYER v.2 co-op na dwoje wykonawców (perkusja, syntezator) i wideo (2017),The Final Girl dla harfistki z wideo i elektroniką (2018), uncanny valley na wideo i czworo wykonawców ( flet, akordeon, perkusja i elektronika; 2018), Horror Project: Yuggoth na elektronikę, wideo przetwarzane na żywo i troje wykonawców (wersja na klarnet, wiolonczelę i perkusję; 2018), 5 Secrets to Making New Music na wideo, elektronikę i czworo wykonawców (skrzypce, flety, saksofony, organy Hammonda; 2019), The Garden of Mindfulness na elektronikę, czworo wykonawców (recytatorkę, skrzypce, klarnet, fortepian) i obiekty (2019), SINGLE PLAYER v.3 Three for All na wideo i dwoje wykonawców (gitara elektryczna, werbel; 2019), Still Life #31 na elektronikę, czworo wykonawców (flet, klarnet, harfa, perkusja/elektronika) i obiekty (2019), howto jouïssance na wideo, elektronikę i klawesyn (2019), Sugar, Spice & All Things Nice na dwoje skrzypiec, akordeon, fortepian, perkusję i elektronikę (2020).