Urodzony w Ekwadorze, od 2014 osiadły w Szwajcarii. Studiował jazz fusion w Musicians Institute w Los Angeles, reżyserię dźwięku w Los Angeles Recording School, uzyskał licencjat w dziedzinie sztuk pięknych na York University w Toronto oraz tytuł magistra muzyki w Wyższej Szkole Muzyki i Sztuk w Lucernie. W swojej twórczości skupia się na interdyscyplinarnej praktyce artystycznej, łącząc ze sobą multimedia, ruch choreogra czny, muzykę koncertową i elektroakustyczną oraz teatr muzyczny. Działa jako kompozytor i wykonawca, a także programuje w środowisku MaxMSP, zajmuje się wzornictwem dźwiękowym, komponowaniem dla teatru tańca oraz reżyserią dźwięku. Nagrał cztery albumy z własnymi kompozycjami wraz z zespołem jazz fusion Lullaby North. Z różnymi zespołami odbył wiele tournée po Europie i Ameryce. Jest autorem muzyki do licznych choreogra i, lmów i dla telewizji, producentem albumów w różnych gatunkach, od rocka do awangardy. Prowadził kursy mistrzowskie na zaproszenie Instytutu Sztuki w Ekwadorze i Bratysławie. Od 2017 prowadzi wykłady ze sztuki interdyscyplinarnej na wydziałach muzyki oraz sztuk wizualnych i wzornictwa w w Hochschule w Lucernie. Wśród jego wyróżnień warto wymienić Dr. Peter Zaparinuk Memorial Award przyznawany przez York University w Toronto (2012) za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kompozycji współczesnej, Proyecto Discográ co Binacional Award od Ministra Kultury Ekwadoru dla obiecujących kompozytorów ekwadorskich (2008) oraz Kompositionsatelier-Berlin przyznawane przez miasto Zurych (2017). Emilio Guim jest dyrektorem artystycznym Ensemble of Nomads, regularnie współpracuje też z innymi zespołami takimi jak Vortex Ensemble (Genewa) i EW-4/ Arte Quartett (Bazylea).
Wybrane utwory(od 2015): Stellen, Schichten, Lagern, performans na ośmiu wykonawców (z Binhą Haase, 2015), Khora, muzyka do choreogra i Davidsona Fariasa (2015), They Are Coming, Waves, performans audiowizualny na ośmioro muzyków (2015), Zum Wohl na gitarę elektryczną, fortepian, perkusję, skrzypce, wideo i elektronikę (2015), The Principle of Change na gitarę elektryczną, fortepian i elektronikę (2015), The Consequence of Change na gitarę elektryczną, fortepian, skrzypce, perkusję i elektronikę (2016), Miraging na gitarę elektryczną, fortepian, wideo i elektronikę (2016), Burial of Days na gitarę elektryczną i fortepian (2017), Raised by Wolves na gitarę elektryczną, fortepian, saksofon tenorowy, skrzypce, perkusję i elektronikę (2017), Speaking of Which na gitarę elektryczną, fortepian, wideo i elektronikę (2017), The Weakest Force of Nature na saksofon tenorowy, saksofon altowy, tancerza i elektronikę (2017), South and North na saksofon tenorowy, saksofon altowy, wideo i elektronikę (2017), To live all days at once na saksofon tenorowy i elektronikę (2018), Lies the Snake na gitarę elektryczną, elektronikę i wideo (2018), You Had to Rename Everything, utwór wideo na flet i elektronikę (2018), Spark na fortepian, gitarę elektryczną, perkusję, wideo i elektronikę (2018–19), Deaf Ground na gitarę elektryczną, wiolonczelę, altówkę, skrzypce i elektronikę (2019), Hangman’s Chorale na klarnety, dwoje perkusistów i elektronikę (2019), Liquid Mountain na gitarę elektryczną, gitarę stołową, sampler, syntezator, trzy komputery, wideo i elektronikę (2020).