Skweres, Tomasz Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

Kompozytor i wiolonczelista, mieszka w Wiedniu i Ratyzbonie. Studiował na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Jest laureatem licznych stypendiów i nagród, w tym Staatsstipendium für Komposition, Startstipendium austriackiego Ministerstwa Kultury, Theodor Körner Preis oraz Preis der Stadt Wien, a także zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów kompozytorskich, m.in. TONALi w Hamburgu i Franz Josef Reinl-Wettbewerb w Wiedniu. Jego utwory są regularnie wykonywane na znanych festiwalach. Zamawiają je renomowane sale koncertowe, festiwale i zespoły, takie jak Wiener Konzerthaus, Theater Regensburg, Narodowe Forum Muzyki, Wien Modern, Musica Polonica Nova, Leo Festiwal, ORF Radio-Symphonieorchester Wien czy Apollon Musagète Quartet. Koncerty, w których programie znalazły się dzieła Tomasza Skweresa, są transmitowane przez rozgłośnie radiowe na całym świecie, m.in. przez Program 2 Polskiego Radia, niemieckie Bayerischer Rundfunk i Norddeutscher Rundfunk, austriackie Ö1 i radio klassik Stephansdom, australijskie ABC Classic i włoskie Rai Südtirol. Utwory kompozytora zostały nagrane przez wytwórnie Genuin, col legno i Orlando Records oraz opublikowane przez Musikhaus Doblinger i Sikorski Music Publishers. Od 2012 artysta pełni funkcję koncertmistrza wiolonczel Philharmonisches Orchester Regensburg. W latach 2016–17 prowadził klasę wiolonczeli w Hochschule für Musik Detmold. Koncertuje jako kameralista i solista, wykonuje przede wszystkim muzykę współczesną. Jest wiolonczelistą austriackiego Platypus Ensemble. 

Wybrane utwory: Gebet na sopran i wiolonczelę (2005), Psalm 13 na tenor, flet i wiolonczelę (2006), I Kwartet smyczkowy (2006), Direkt do tekstu Psalmu 14 ze Starego Testamentu na sopran, flet i wiolonczelę (2007), Waterna trio fortepianowe (2008), Sakubel Osil do wiersza Mary Bautisty na sopran i cztery instrumenty (2008; nowa wersja 2015), Asteria-Ortygia-Delos na kwartet smyczkowy (2009), Am Anfang starb ein Rabe na narratora, baryton i dwanaście instrumentów (2010), 5 Elements na gitarę i fortepian (2010), Autismus na flet i klawesyn (2010), Axon na flet i klarnet (2010), Nokturn na wiolonczelę i orkiestrę (2011), Double-headedna waltornię solo (2012), Hesitation na wiolonczelę i fortepian (2012), Spannungsfelder na wiolonczelę i kontrabas (2012), 5 Miniaturen na saksofon, klarnet, akordeon i kontrabas (2013), Critical Mass na orkiestrę symfoniczną (2013), Tituba na zespół instrumentalny (2013), Elusive oughts na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2014; nowa wersja 2016), Memory Illussions na skrzypce i harfę (2014), Penrose Square na kwartet saksofonowy (2014), mori no sakana do wiersza Eriki Kimury na sopran, klarnet basowy i wiolonczelę (2014), Die Geometrie des Himmels ist unerhört do wierszy Semiera Insayifa na głos mówiony i sześć instrumentów (2014), Journey into the Subconscious na flet, wiolonczelę i fortepian (2015), über das farbige Licht der Doppelsterne... na orkiestrę symfoniczną (2015), von Schwele zu Schwele na trzynaście instrumentów (2015), Anakalypteria na głos żeński i orkiestrę symfoniczną (2016), Grenzgänge na kwartet fortepianowy (2016), Desiderium, opera kameralna na dwa soprany, dwóch aktorów i pięć instrumentów (2017), Rovanemi na sopran i wiolonczelę (2017), in fremder fremde na mezzosopran i fortepian (2017), seven affects na skrzypce i wiolonczelę (2017), Maledictio na flet prosty, flet poprzeczny, harfę i klawesyn (2017), Plutonion na orkiestrę symfoniczną (2018), Concertino na orkiestrę smyczkową (2018), Synapsen– cztery miniatury na instrumenty historyczne (2018), Katakumby na skrzypce, wiolonczelę i organy (2018), Anekdote über Strawinsky na skrzypce i fortepian (2018), Coffin Ship na wiolonczelę i akordeon (2018), Coffin Ship na saksofon sopranowy i akordeon (2018), Piwosznikna klarnet basowy i wiolonczelę (2019), Heavy Gravity na dwoje skrzypiec (2019), Haymatloz na orkiestrę symfoniczną (2019), Topielica – fantazja na rożek angielski i zespół instrumentalny (2019), Event Horizon na piętnaście instrumentów (2019), contra venenosos vermes na wiolonczelę solo i chór mieszany (2019), W poszukiwaniu Rzeczydźwięku na sopran i wiolonczelę (2019), Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (2020), Plague na osiem wiolonczel (2020).