Rotaru, Doina Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

Urodzona w 1951 roku rumuńska kompozytorka Doina Rotaru  uzyskała  licencjat oraz magisterium  z kompozycji w  Narodowym Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie. Studiowała tam w latach 1970-1975 u Tiberiu Olaha. Od 1996 roku jest profesorem kompozycji, a od 2008 roku kierownikiem katedry kompozycji na tej samej uczelni. Napisała ponad 100 utworów obejmujących niemal każdy gatunek muzyczny: od utworów solowych, kameralnych, chóralnych po orkiestrowe, od utworów łączących muzykę instrumentalną z elektroniczną po muzykę teatralną.

Jej muzyka była wykonywana na wielu koncertach i festiwalach na całym świecie: w Europie, na Dalekim Wschodzie, Australii, Kanadzie, Ameryce Północnej i Południowej – wśród nich na  "koncertach autorskich". Niektóre utwory Doiny Rotaru zostały zamówione przez Radio France, Radio Graz, Suntory Hall Tokyo, francuskie Ministerstwo Kultury, festiwal Warszawska Jesień, Stockholm Saxophone Quartet, zespoły i solistów z Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Holandii, Szwajcarii. Doina Rotaru otrzymała nagrody Akademii Rumuńskiej (Bukareszt, 1996) i Związku Kompozytorów Rumuńskich (1981, 1986, 1990, 1994, 1997, 2001, 2004 i 2007). Za II Symfonię zdobyła w 1994 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gedok - Mannheim (Niemcy).

Została zaproszona jako wykładowca o swojej muzyce w Niemczech (Darmstadt, Letnie Kursy Nowej Muzyki - 1992, 1994), Holandii (Amsterdam, Międzynarodowe Warsztaty Kompozytorskie Gaudeamus - 1990, 1992 ), Anglii ( Huddersfield University - 1995, Brighton - 1995 ), Japonia (Tokyo Suntory Hall - 2001), Islandia (Skalholt, 2006), Paryż i Lille (2009), Sztokholm i Bari (2010).

„Doina Rotaru ma wyjątkowy i bardzo wyróżniający się styl, który opiera się na archetypowej estetyce: wzorach dźwiękowych i barwowych nawiązujących do pierwotnego folkloru rumuńskiego i transgeograficznego, a także zasad strukturalnych o wartości i funkcji symbolicznej, kształtach okrągłych i spiralnych, sacrum liczby." (Irynela Anghel.)

Jej twórczość obejmuje trzy symfonie, pięć koncertów fletowych, dwa koncerty klarnetowe, dwa koncerty wiolonczelowe, dwa koncerty saksofonowe, koncert perkusyjny, „Cienie” na altówkę i orkiestrę kameralną, „Zegary” i „Światła tęczy” na orkiestrę kameralną „5 witraży” i „Wings of Light” na orkiestrę fletów, „Alean” na 4 saksofony, „Noesis” na 4 perkusistów, „L'Eternel REtour” na 8 wiolonczeli, „Entrelacs” na 5 tradycyjnych instrumentów japońskich, „ Troite” trio, „Crystals” na flet i fortepian, „Uroboros” na 2 flety, „Shadows” III na wiolonczelę i taśmę, „Matanga” na saksofon D-basowy i 6 perkusistów, „Japanese garden” na flet i nagranie dźwięki, „Ielele” na 10 muzyków, „Geyzer” na perkusję i nagrane dźwięki, „Mithya” i „Tempio di fumo” na flet itp.

Płyty z jej muzyką zostały wyprodukowane przez ATTACCA Records Amsterdam, Romania Radio Broadcasting Corporation, ELECTRECORD Bukareszt, MPS Wielka Brytania, NOVA MUSICA, L’EMPREINTE DIGITALE i MEGALONE – Francja, SONOTON Niemcy.

Jej utwory są publikowane przez Wydawnictwo Muzyczne (Editura Muzicala) w Bukareszcie, Editions Leduc (Paryż).

Soundcloud