Szpyrka, Monika Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w Krakowie w 1993. Ukończyła studia magisterskie z kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Anny Zawadzkiej-Gołosz oraz studia licencjackie z teorii muzyki. Obecnie realizuje studia doktoranckie w macierzystej uczelni oraz program solistyczny w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Aarhus pod kierunkiem Juliany Hodkinson, Nielsa Rønsholdta i Simona Steena-Andersena. 

Jej utwory były wykonywane na wielu koncertach w Polsce i za granicą, m.in. na Krakowskim Festiwalu Akordeonowym, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Pulsar Festival w Kopenhadze, Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, Panorama Festival w Aarhus, RAMA Festival w Aarhus, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, Young Composers Meeting w Apeldoorn, Międzynarodowym Festiwalu „Dni Muzyki Organowej w Krakowie”, Ostrava New Music Days, Festival Aktuelle Musik w Norymberdze. Współpracowała z zespołami i wykonawcami takimi jak: Aarhus Sinfonietta, Airborne Extended Ensemble, Current Resonance Ensemble, Duo van Vliet, E-MEX Ensemble, Ensemble Modern, ensemble recherche, Gośka Isphording, Henrik Brendstrup, Kompopolex, Lutosławski Quartet, Małgorzata Walentynowicz, Melos Ensemble, Orkest De Ereprijs, Ostravská Banda, Sort Hul Ensemble, Vocal Federation 6, W/L Duo. Uczestniczyła również w warsztatach Donaueschinger Musiktage Next Generation i SYNTHETIS. Podczas kursów brała udział w lekcjach indywidualnych m.in. z: Markiem Andre, Richardem Ayresem, Marco Blaauwem, Zygmuntem Krauzem, Johannesem Kreidlerem, Bernhardem Langiem, Martijnem Paddingiem, Stefanem Prinsem, Rebeccą Saunders, Markiem Stroppą, Jennifer Walshe, Agatą Zubel. Jest laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci” (2020), stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów (2017), a także stypendium Sapere Auso (2017/18). 

Wybrane utwory: Raster1 na organy solo (2014), Rozpad engramu na flet, saksofon altowy, dwie perkusje i altówkę (2014), Oscylacje Inercyjne na trio fortepianowe (2014), Hypnagogic Hallucinations na perkusję, fortepian, skrzypce i gitarę basową (2015), Linia delimitacyjna pomiędzy bryłą a pustką na orkiestrę smyczkową i dwie perkusje (2015), Sploty krepowe na kwartet smyczkowy (2015), Rzeźba rewersyjna na organy, dwa pozytywy i perkusję (2015), Irradiacja na waltornię, harfę, akordeon i altówkę (2015), Rotacja pirochloru na perkusję, osiem kontrabasów i elektronikę (2016), Cityscape Kraków #5 – warstwa elektroakustyczna (2016), adHuc na kameralny chór żeński (2016), Bug report na klarnet basowy, harfę, perkusję i wiolonczelę (2016), Zero waste tip 1: don’t waste your music na sampler (2017), Can you hear colors? #1 na flet basowy i audio playback (2017), Instrument Spring ReadyTo-Wear 2017 na flet, perkusję, akordeon, audio playback, wideo i kostiumy (2017), Count to 10 na 14 instrumentów i dwa soprany (2017), Playing like a... na trąbkę solo (2018), Instrument fall Ready-To-Wear 2018 v.2 na gitarę elektryczną, perkusję i kostiumy (2018), Useful Statistics na orkiestrę (2018), Collect.consume.repeat na cztery perkusje i audio playback (2018), No-body na głos kobiecy i sampler (2019), The problem that has no name: 3 na akordeon i klawesyn (2019), Are there hidden gures? na kwartet smyczkowy, wideo i elektronikę (2018–19), The problem that has no name: 2 na harfę i klawesyn (2019), The problem that has no name: 1 na klawesyn i playback audio (2019), Zero waste tip 1: don’t waste your music (and video) na sampler i wideo (druga wersja, 2020), The Sound of Plastic na amplifikowany kostium i audio playback (2020), Simple amplifying motion na orkiestrę (2020), Zoom in/dolly out na zespół i elektronikę (2020), Unhelpful inking Styles na altówkę, akordeon, audio playback i projekcję świetlną (2020), Bend and Rise na wiolonczelę i audio playback (2020), Partes Corporis, album koncepcyjny (2020), Globus Histericus na amplifikowane kobiece gardło i audio playback (2020), Przestrzenie odcięcia na klarnet, perkusję, fortepian, wiolonczelę i elektronikę (2021), In Constant Rapid Collisions, utwór elektroakustyczny (2021), Part among Parts na akordeon solo i zespół (2021).