Zych, Wojciech Ziemowit Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1976 w Warszawie. Studiował kompozycję pod kierunkiem prof. Marka Stachowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, uzyskał dyplom z wyróżnieniem w roku 2001. W latach 200102 kontynuował studia pod kierunkiem Petera-Jana Wagemansa w Konserwatorium w Rotterdamie. Od 2002 pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2006 uzyskał stopień naukowy doktora sztuki. W latach 2006–08 był członkiem komisji repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Jego utwory były wykonywane podczas Warszawskiej Jesieni, Ultraschall Festival w Berlinie, Musikhøst Festival w Odense w Danii, Schleswig-Holstein Festival, London Sinfonietta’s experimental music festival, Focus!Festival w Nowym Jorku, podczas ISCM World Music Days 2013 na Słowacji. W 2009 nawiązał współpracę wydawniczą z PWM. Jego utwory zostały wydane na płytach wydawnictwa DUX, wydano także jego płytę autorską z muzyką orkiestrową (DUX 0722). Otrzymał zamówienia kompozytorskie festiwalu Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans oraz Sacrum Profanum. W sezonie artystycznym 2012–13 był kompozytorem-rezydentem w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. W 2016 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego sztuki. W 2017 otrzymał doroczną nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 2018 został wyróżniony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” oraz otrzymał nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za twórczość kompozytorską i działalność dydaktyczną. Od 2019 prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie. 

Wybrane utwory (od 2005): II Symfonia (2004–05), Nieuspokojenie na klarnet basowy solo (2005), Kooperatywa I na saksofon altowy i akordeon (2005), Stale obecna tęsknota na klarnet basowy, perkusję, fortepian i skrzypce (2005), Hommage à Győrgy Kurtág na skrzypce i klarnet basowy (2005–06), Rozedrgranie na dwa fortepiany (2006), Poruszenia woli na orkiestrę (2005–06), Różnia na dwa fortepiany i perkusję (2007–10), Kooperatywa II na wiolonczelę i akordeon (2010), Gest i puls na skrzypce solo amplifikowane przestrzennie (2010), Postgramatyka Miłosza „...Teraz szukajcie go w gajach i puszczach słownika” na 15 instrumentów (2011), III Symfonia na sopran, baryton, fortepian na cztery ręce i małą orkiestrę w rozmieszczeniu przestrzennym do słów Emmanuela Lévinasa w tłumaczeniu Małgorzaty Kowalskiej (2011–13), Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo (2013), Opływ/Przepływ/Upływna osiem amplifikowanych wiolonczel rozmieszczonych przestrzennie (2014), Zmienna ulotna na fortepian i perkusję (2015), Pochodna na flet i fortepian amplifikowane przestrzennie (2016), Drogi powietrza. Splątane echa na flet kontrabasowy, klarnet kontrabasowy i orkiestrę kameralną (2016–17), Półskrzenie-półśnieniena perkusję i fortepian amplikowane przestrzennie (2017), Flarea na flet i harfę (2017–18), Promień wszechbieli na duet akordeonowy i kwartet smyczkowy (2018), Wpośródwietrzne wstępowanie na dwa flety i orkiestrę (2018–19), Trajektoria afektywna na saksofon basowy i fortepian (2019), Kooperatywa III. Plac wibrującej nieobecności na klarnet basowy i akordeon (2019–20), Nad pustymi fotelami (według Egona Schielego) na trąbkę piccolo i trąbkę (2021), Trakt-akt, topodia na flet kontrabasowy, klarnet kontrabasowy, saksofon basowy i orkiestrę w rozmieszczeniu przestrzenny (2021).