Efekt Mozarta czy efekt Szymańskiego? Małe dziecko a klasyczna muzyka współczesna Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

Efekt Mozarta czy efekt Szymańskiego? Małe dziecko a klasyczna muzyka współczesna
panel dyskusyjny online

Efekt Mozarta czy efekt Szymańskiego? Małe dziecko a klasyczna muzyka współczesna
panel dyskusyjny online

W dyskusji wezmą udział między innymi:
Viola Łabanow animatorka, aktywistka kulturalna, autorka Smykofonii, prezeska Fundacji „Muzyka jest dla wszystkich”
Agnieszka Widlarz nauczycielka, edukatorka, kompozytorka, związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina i Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie
Malina Sarnowska edukatorka, animatorka życia muzycznego, dział programowy Sinfonia Varsovia
Anna Szawiel animatorka, reżyserka, twórczyni wydarzeń dla rodzin z małymi dziećmi
Dagna Sadkowska skrzypaczka, animatorka życia muzycznego, kuratorka programów muzycznych dla dzieci
Anna Kwiatkowska skrzypaczka, nauczycielka muzyki, edukatorka muzyczna
Wojciech Ziemowit Zych kompozytor
Marianna Kłosińska aktywistka edukacyjna, twórczyni szkół demokratycznych w Polsce
Jerzy Kornowicz dyrektor festiwalu Warszawska Jesień
Anna Kierkosz, Aleksandra Bilińska moderatorki spotkania

Wśród wielu wydarzeń programowanych z myślą o bardzo małych dzieciach lub adresowanych do rodzin z małymi dziećmi (tzw. naj-najów) klasyczna muzyka współczesna zajmuje miejsce raczej marginalne. Pokutuje teoria, że muzyka współczesna jest za trudna lub nawet niezrozumiała dla najmłodszego odbiorcy, często również dla jego rodziców, opiekunów czy też osób decydujących o repertuarze muzycznym, z jakim dziecko się styka.
Z drugiej strony doświadczenia i obserwacje słuchaczy i uczestników wydarzeń z cykli Mała Warszawska Jesień, Smykowizje (U-jazdowski) czy innych programowanych lub prowadzonych przez indywidualnych edukatorów i kuratorów, jak np. Dagna Sadkowska czy Anna Kwiatkowska, wskazują, że muzyka współczesna jest wspaniałą platformą do komunikacji z najmłodszym słuchaczem i do aktywizacji percepcji słuchowej od pierwszych lat życia. Czy obserwacje te są prawdziwe? A jeśli tak, to co jest przyczyną takiego stanu rzeczy?
Spróbujemy odpowiedzieć wspólnie na pytanie o przyczyny tego zdumiewającego dystansu do muzyki współczesnej oraz poszukać dróg i sposobów jej skuteczniejszej popularyzacji w działaniach edukacyjnych i aktywizujących adresowanych do najmłodszych.

Organizator: Warszawska Jesień, Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Fundacja „Dzieci mają głos”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski