HASHTAG ENSEMBLE
Kooperatywa muzyczna specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej, improwizacji i edukacji artystycznej, założona w 2013 przez flecistkę Anię Karpowicz. Zespół tworzy 20 znakomitych polskich muzyków. Kooperatywa nie ma lidera, a jej pracę koordynuje zespół kreatywny.
Działalność Hashtag Ensemble opiera się na budowaniu programów osadzonych w czytelnych, najczęściej pozamuzycznych kontekstach. Ważnym elementem praktyki koncertowej zespołu jest wspieranie i prezentacja dokonań artystycznych kobiet, co od początku istnienia zespołu znajduje wyraz we współpracy z kompozytorkami i artystkami. Koncerty w podwórkach warszawskich kamienic (w ramach festiwalu WarszeMuzik) i na ulicy są fundamentem zakorzenienia Hashtag Ensemble w lokalności i integracji z małymi społecznościami.
Zespół przyjął zaproszenia polskich i zagranicznych festiwali i instytucji muzycznych takich jak: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Intersonanzen, Sinfonia Varsovia, POLIN Music Festival, Tartu, Afekt Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Electronica Nova, Ogrody Muzyczne, Warszawskie Spotkania Muzyczne i in.
Kooperatywa angażuje się w promowanie osiągnięć młodych twórców – wykonuje kompozycje laureatów Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego czy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego.
Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja, co znajduje swój wyraz w czterech pasmach improwizacyjnych:
– #archi-solos – muzyczne interpretacje architektury Krakowa,
– urb<s>core – zamknięte formy improwizacyjne do urbanistycznych partytur fotograficznych,
– #WITKACY (Requiem Records, Opus Series, 2018) – muzyczne odczytania autoportretów fotograficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza,
– Visegrad Songs (Requiem Records, Opus Series, 2016) – reinterpretacje motywów zaczerpniętych z XIX-wiecznej muzyki klasycznej.
Płyty repertuarowe Hashtag Ensemble to Openings of the (eye) (Bôłt Records 2020) – pierwsza na świecie fonograficzna monogra a kompozytorki Lucii Dlugoszewski, First Command (DUX 2019) – elektroakustyczna suita Adama Porębskiego do prozy Josepha Conrada, Trash Music (Requiem Records, Opus Series, 2018) – studium twórczości Wojciecha Błażejczyka oraz #NetworkMusic– zapis rozwoju i poszukiwań zespołu z lat 2013–17.
Hashtag Ensemble angażuje się w edukację kulturalną i artystyczną. W latach 2016–18 zespół realizował cykl edukacyjnych koncertów z muzyką współczesną w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w ramach projektu Smykowizje. Tylko w 2017 grupa zagrała 34 koncerty dla ponad 1000 rodzin, prezentując utwory m.in. Crumba, Andriessena, Schoenberga i Pendereckiego oraz wielu młodych kompozytorów polskich. Hashtag Ensemble realizuje także kursy mistrzowskie dla kompozytorów (m.in. we współpracy z CEME festival, Izrael 2020) oraz artystów wykonawców (m.in. podczas Afekt Festival, Tartu 2018). Kooperatywa inicjuje i moderuje partnerskie współprace z zespołami muzyki nowej w Polsce i w Europie (Riot Ensemble, Meitar Ensemble, NeoQuartet, Spółdzielnia Muzyczna) oraz wspiera pogłębianie relacji w środowisku muzyki współczesnej – zarówno tych muzycznych, jak i instytucjonalnych.