Krych, Lilianna Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1986, dyrygentka. Zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną. W 2011 ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Marka Pijarowskiego. Wcześniej na tej samej uczelni obroniła pracę magisterską z teorii muzyki. Umiejętności dyrygenckie doskonaliła u Colina Mettersa, Jonathana Bretta oraz Jerzego Salwarowskiego podczas kursów mistrzowskich. Współpracowała z Filharmoniami: Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską. Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych poziomach, m.in. prowadzi orkiestrę Państwowej Szkoły Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie czy warsztaty dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. 

W 2016 debiutowała na festiwalu „Warszawska Jesień” – poprowadziła pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore’a Sciarrina Luci mie traditrici. Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak Ostravska Banda, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od października 2017. Wraz z Hashtag Ensemble wykonywała utwory w finałach konkursów kompozytorskich i podczas festiwali. W lipcu 2019 poprowadziła prawykonanie opery Birdy (Ptasiek) Karola Nepelskiego podczas Festiwalu Nowej Opery Tête-à-tête w Londynie. 

Współpracuje przy wykonaniach i prawykonaniach utworów takich kompozytorów, jak m.in.: Wojciech Błażejczyk, Piotr Tabakiernik, David Zuckerman, Amin Shari , Michael Gancz, Simon Henry, Adam Porębski, Karol Nepelski, Agnieszka Stulgińska. Zajmuje się również przygotowywaniem muzyki do spektakli teatralnych. 

Jako dyrygentka współpracowała z Teatrem Pieśń Kozła z Wrocławia – brała udział w spektaklach Return to the Voice czy Hamlet. W sezonie 2016–17 prowadziła Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, a obecnie pełni taką rolę w Polskiej Operze Królewskiej, gdzie dyryguje również koncertami i spektaklami. W latach 2013–18 współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową jako dyrygentka-asystentka m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carla Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha. 

W latach 2009–18 była kierowniczką artystyczną i dyrygentką Chóru Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, z którym realizowała projekty krajowe i międzynarodowe, warsztaty, koncerty i nagrania. W latach 2010–14 prowadziła chór Clil – jedyny w Polsce amatorski chór żydowski, wykonujący muzykę w jidysz, po hebrajsku, w ladino i po polsku. W 2011 z zespołem nagrała płytę Pieśni szabatowe