Billone, Pierluigi Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1960, studiował kompozycję u Salvatore’a Sciarrina w Mediolanie, a następnie u Helmuta Lachenmanna w Stuttgarcie. Jest laureatem licznych nagród kompozytorskich, m.in. Kompositionspreis der Stadt Stuttgart (1993), Busoni-Kompositionspreis (Berlin 1996), Wiener Internationaler Kompositionspreis (2004), Ernst-Krenek-Preis (Wiedeń 2006) oraz nagrody Fundacji Ernsta von Siemensa (Monachium 2010). W latach 2006–08 i 2010–12 wykładał kompozycję na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu, w 2009 w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, w 2017 w Escuela Superior de Música de Cataluña w Barcelonie. Regularnie wykłada i naucza na kursach kompozytorskich, m.in. w ramach IEMA-Ensemble Modern Akademie, MCME International Academy, Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, Impuls Akademie w Grazu, festiwali Tzlil Meudcan w Tel Awiwie i Composit w Rieti oraz na Harvard University, Columbia University w Nowym Jorku, Boston University i New York University. 

Jego utwory były wykonywane przez renomowanych muzyków i zespoły na takich festiwalach jak: Wien Modern, Festival d’Automne w Paryżu, Donaueschinger Musiktage, Wittener Tage für neue Kammermusik, Eclat w Stuttgarcie, Ultraschall w Berlinie, Musica Viva w Monachium, Tage für Neue Musik w Zurychu, Ars Musica w Brukseli, Hudders eld Contemporary Music Festival, Światowe Dni Muzyki MTMW we Wrocławiu, Biennale Zagreb, Bendigo Festival, a także w Bostonie, Nowym Jorku i Los Angeles. Są regularnie prezentowane na antenach europejskich publicznych stacji radiowych oraz wydawane na płytach przez takie o cyny jak Kairos, Stradivarius, col legno, Durian czy NEOS. 

Wybrane utwory: ME.A.AN na głos i zespół instrumentalny (1994), ITI KE MI na altówkę (1995), Scrittura. Cammino na trzydzieści sześć głosów i pięć instrumentów (1998), Scrittura. Presenza na gitarę elektryczną, rury plastikowe i orkiestrę (1999), Mani.Giacometti na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2000), Mani. Long na zespół instrumentalny (2001), Legno.Intile, studium na zespół instrumentalny (2002), Legno.Edre, cykl utworów na fagot (2003–04), Mani.De Leonardis na cztery sprężyny samochodowe i szkło (2004), Legno.Stele na dwa fagoty i zespół instrumentalny (2004),TA na zespół instrumentalny (2005), 1+1=1 na dwa klarnety basowe (2006), Mani.Mono na bęben sprężynowy (2007), Bocca.Kosmoi na głos, puzon i orkiestrę (2007), Mani.Matta na perkusję (2008), Verticale muto na zespół instrumentalny (2009), Blaues Fragment na fagot (2010), Muri III b na kwartet smyczkowy (2010), Phonogliphi na głos, fagot i orkiestrę (2011), Mani. Δίκη na perkusję (2012), Mani.Gonxha na perkusję (2012), Sgor­go, cykl utworów na gitarę elektryczną (2012–13), Equilibrio. Cer­ chio na skrzypce (2014), Ebe und anders na siedem instrumentów (2014), OM. ON na dwie gitary elektryczne (2015), Facena głos żeński i zespół instrumentalny (2016), 2 Alberi na saksofon altowy i perkusję (2017), Face Dia.De na dwa głosy żeńskie i ośmiu solistów (2019), Mani. Amon na gong drum (2019), MAAT ME na perkusję solo i osiem instrumentów (2020), Tre Alberi dla trojga perkusistów (2020).