Bettison, Oscar Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1975 na wyspie Jersey (Wielka Brytania) w hiszpańsko-brytyjskiej rodzinie, naukę muzyki rozpoczął od gry na skrzypcach w londyńskiej Purcell School. Nastoletni bunt skierował go ku rockandrollowej perkusji oraz fascynacji bezkompromisowymi kompozytorami, od George’a Crumba i Steve’a Reicha po Györgya Ligetiego i Igora Strawińskiego. W wieku 18 lat zdobył nagrodę BBC Young Composer of the Year. Studiował w Royal College of Music i Guildhall School of Music and Drama, za punkt zwrotny w swojej edukacji uznaje jednak podjęcie studiów u Luisa Andriessena i Martijna Paddinga w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Tam rozwinął postawę, która charakteryzuje jego muzykę do dziś: akceptację twórczej niewygody, porzucenie planowania i radzenie sobie z wyzwaniami dzięki śmiałym zwrotom. Jak podkreśla, „nie ma nic złego w finezji, jednak czasami może ona wchodzić nam w drogę”. W latach 2005–07 podjął studia doktoranckie na Uniwersytecie Princeton, gdzie skomponował utwór przełomowy w swojej karierze: O Death, włączający elementy muzyki popularnej, m.in. bluesa, w strukturę requiem. 

Otrzymywał liczne nagrody i zamówienia, m.in. od Royal Philharmonic Society (1997), Jerwood Foundation (1998), Yvar Mikhasho Commissioning Fund (2009), Chamber Music America (2013), Guggenheim Fellowship (2017) oraz Fromm Music Foundation (2018). 

Obecnie mieszka w New Jersey (USA), kieruje wydziałem kompozycji Peabody Institute Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa w Baltimore. 

Wybrane utwory: O Death na zespół instrumentalny (2005–07), B&E (with aggravated assault) dla siedmiu wykonawców (2006; wersja na kwartet saksofonowy 2010), Lights in Ashes na orkiestrę (2007), Gauze Vespers dla sześciu wykonawców (2007), The Afflicted Girl na zespół kameralny (2010), apart dla czterech perkusistów (2012), Livre des Sauvages na duży zespół instrumentalny (2012), An Automated Sunrise (for Joseph Cornell) na zespół kameralny (2014), Threaded Madrigals na altówkę (2014), Sea Shaped na wielką orkiestrę (2014), Kwartet smyczkowy (2015), Presence of Absence na mezzosopran i zespół instrumentalny (2016), Pale Icons of Night na skrzypce i zespół instrumentalny (2018), Remaking a Forest na wielką orkiestrę (2019), La Arque­ología del Neón na zespół (2020), The Light of Lesser Days, opera (2021).