Frolyak, Bohdana Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1968 w Ukrainie Zachodniej (Vydyniv/Widynów w okolicach Śniatynia), w 1991 ukończyła studia kompozytorskie pod kierunkiem Volodymyra Flysa i Myroslava Skoryka w Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki we Lwowie, a w 1998 studia podyplomowe w tej samej uczelni u M. Skoryka. Obecnie uczy kompozycji w Lwowskiej Akademii Muzycznej. Zdobyła kilka ważnych nagród twórczych, w tym Nagrodę im. Lewka Rewuckiego za symfonię Orbis terrarum (2000), Nagrodę im. Borysa Latoszynskiego za Koncert klarnetowy (2006), Nagrodę im. Mykoły Łysenki za II Symfonię (2010), Nagrodę im. Stanisława Ludkewycza za Diptych wg Tarasa Szewczenki oraz za utwory kameralne (2011), a w 2017 – Nagrodę Państwową im. Szewczenki za kompozycje do trzech jego wierszy. Stypendystka Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, Ernst von Siemens Musikstiftung (2001), a także Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Gaude Po­lonia, 2004). 

Ma na koncie liczne wykonania na festiwalach nowej muzyki w Ukrainie (m.in. Kontrasty we Lwowie, Dwa Dni i Dwie Noce Nowej Muzyki w Odessie, Kyiv Music Fest, Dni Muzyki Sakralnej w Użhhorodzie), Polsce (Warszawska Jesień, Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego w Lublinie), Szwajcarii (Menhir Festival), Niemczech (Berlin i Kolonia), Azerbejdżanie (Dni Muzyki Ukraińskiej), a także na koncertach w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji. 

Wybrane utwory: Orbis terrarum, I symfonia (1998), Ve­nus in Furs na skrzypce i fortepian (2004), Koncert klarnetowy (2004–05), Agnus Dei na chór i smyczki (2006), II Symfonia (2009), Diptych na chór mieszany do poezji Tarasa Szewczenki (2009), Songs of stars na orkiestrę symfoniczną (2010), Lux aeter­na na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową (2011), Koncert fortepianowy (2012), Błogosław, duszo moja, Pana (psalm 103) na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2013), Cvit, kantata na głos, fortepian i chór mieszany do wiersza Tarasa Szewczenki (2013), Music of dreams na trio fortepianowe i smyczki (2015), Flurs da glatsch na mezzosopran i orkiestrę symfoniczną do wierszy Arnolda Spescha (2016), Ave Maria na trzy tenory altowe, dwie harmoniki szklane i orkiestrę smyczkową (2017), Gloria in excelsis Deo na skrzypce, głos i orkiestrę symfoniczną (2018), A dedication na fortepian i smyczki (2020), Adagio pamięci My­roslava Skoryka na orkiestrę symfoniczną (2021), Koncert na obój i orkiestrę (2021), Koncert wiolonczelowy (2020–22), Wojna, która zmieniła Rondo Війна, що змінила Рондо, spektakl muzyczny wg książki Romany Romanyszyn i Andrija Łesiwa (2022).