Filidei, Francesco Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1973 w Pizie, ukończył konserwatoria we Florencji (Conservatorio di Musica Luigi Cherubini) i w Paryżu (Conservatoire National Supérieur).

Jest laureatem wielu nagród, jak Salzburg Förderpreis, zamówienie od IRCAM Comité de Lecture (2006), Nagroda Takefu (2007), Siemens Förderpreis (2009), Medal UNESCO im. Picasso-Mirò (2011), Grand Prix of Académie Charles Cros (2016), oraz zamówienie Fundacji Cino Del Duca, przyznawane przez francuską Akademię Sztuk Pięknych (2018). 

Był rezydentem Akademie Schloss Solitude (2006), Casa de Velázquez w Madrycie (2007), Villa Médicis w Rzymie (2012) i DAAD w Berlinie (2015). W 2016 otrzymał tytuł kawalera Ordre des Arts et des Lettres. Od 2018 jest konsultantem Fundacji I Teatri w Reggio Emilia oraz dyrektorem artystycznym festiwalu Controtempo odbywającego się w rzymskiej Villa Médicis. 

Jest zapraszany na liczne festiwale nowej muzyki: w Darmstadcie, Donaueschingen, Huddersfield, Wiedniu (Wien Modern), Strasburgu, Wenecji (Biennale), Milano Musica, Printemps des Arts Monaco, Agora IRCAM, nowojorski Mata Festival. W 2019 dał koncerty monograficzne w Szanghaju, Pekinie i Hongkongu. Ma w dorobku nagrania radiowe dla Radio Tre, Radio France, SWR i RSR zarówno jako kompozytor, jak i organista. 

Jego kompozycje są grywane przez zespoły i orkiestry, takie jak: 2E2M, Musikfabrik, Linea, Itinéraire, Alter Ego, Ensemble intercontemporain, Les Percussions de Strasbourg, Klangforum Wien, Recherche, Ascolta, Next Mushroom Promotion, Ars Ludi, Ictus, Neue Vocalsolisten, OSN RAI, WDR, SWR, Tokyo Symphony Orchestra. 

Pierwsza opera artysty, Giordano Bruno, miała premierę w 2015 w Porto, zaś najnowsza – L’Inondation – została skomponowana w 2019 dla Opery Komicznej w Paryżu.

Wydawcą muzyki Francesca Filidei są RAI Com i o cyna Ricordi. 

Wybrane utwory (od 2005): Azione, Variazione dla sześciu performerów (2005), I Funerali dell’anarchico Serantini dla trzech lub sześciu wykonawców (2005), Macchina per Scoppiare i Pagliacci na podwójną orkiestrę (2005), Ossa acida dla czterech performerów (2006), Puccini a Caccia na zespół (2006), Ricercarena organy (2006), Sonata triowa dla trojga wykonawców (2006), Concertino d’autunno dla siedmiu wykonawców (2007), N.N. na sześć głosów i sześć perkusji (2007), Sonata a sette dla siedmiu wykonawców z amplifikatorem (2007), Concertino di Aix na fortepian i zespół (2009), L’Opera (Forse) dla sześciu wykonawców (2009), Liebestod na sześć głosów (2009), Ogni gesto d’amore na wiolonczelę z orkiestrą (2009), Corde vuote na trio fortepianowe (2010), Finito ogni gesto na sześć instrumentów (2010), Balla­ta n. 1 na organy, zespół, elektronikę i amplifikator (2011), Balla­ta n. 2 na zespół (2011), Filastrocca na fortepian (2011), Walking for K. Haring na zespół studencki (2011), Dormo molto amore na sześć głosów (2012), Esercizio di pazzia dla czworga wykonawców (2012), Fiori di fiori na orkiestrę (2012), Ballata n. 3 na fortepian i zespół (2013), Due sigle per Riccardo na fortepian (trzech wykonawców) (2013), Due trascrizioni da Merula e Trabaci na kwartet smyczkowy: Consonanze Stravaganti wg Giovanniego M. Trabaciego iCiaccona wg Tarquinia Meruli (2013), Poemet­ to na zespół (2013), Silence = Death (Democracy) dla czterech perkusistów (2013), Missa super l’Homme Armé dla dwunastu wykonawców (2010–14), ...And Here They Do Not na głos i violę da gamba (2014), ...And Here They Do Not na tenor altowy i wiolonczelę (2014), Missa super l’Homme Armé dla dwunastu wykonawców (2010–14), Esercizio di Pazzia II dla czterech wykonawców (2014), Giordano Bruno, opera (2014), Ballata n. 4 na violę da gamba i zespół (2015), Ballata n. 5 na trąbkę i zespół (2015), Killing Bach na orkiestrę (2015), Ballata n. 6 „Canzone” na harmonijkę i zespół (2016), Notturno sulle corde vuote na inteligentny kwartet smyczkowy (2016), L’Inondation, opera do libretta Joëla Pommerata (2018), Quadro per l’autunno na orkiestrę (2018), Ballata n. 7 na zespół (2018), Berceuse na fortepian (2018), Quasi una bagatella na fortepian i orkiestrę (2019), Requiem na głosy, chór i orkiestrę (2020), Tutto in una volta na chór podwójny (2020), Poesie: Libro Ido słów Federica Marii Sardellego na głos (2020), Tre Quadri na fortepian i orkiestrę (2020), Lied na skrzypce/wiolonczelę (2020), Night na baryton, smyczki i perkusję (2021), Ballata n. 8 na zespół (2021), The Red Death na trzy chóry i orkiestrę (2021), Stèle pour Vierne na orkiestrę (2022).