Jodlowski, Pierre
ur. w 1971 w Tuluzie. Kompozycji uczył się w Conservatoire de Lyon oraz na kursach w IRCAM. Od 1998 kieruje grupą artystyczną éOle, w latach 1998–2014 był dyrektorem artystycznym festiwalu Novelum w Tuluzie. Jego utwory wykonywano na licznych festiwalach muzyki współczesnej we Francji i za granicą oraz w ośrodkach artystycznych związanych z tańcem, teatrem, sztuką i muzyką elektroniczną.
Jego twórczość rozwija się obecnie w wielu kierunkach: obrazu, programowania muzyki, reżyserii, a przede wszystkim studiów nad dynamicznymi relacjami w przestrzeniach scenicznych. Jodlowski traktuje muzykę jako sztukę aktywną, zdolną do silnego oddziaływania zarówno w wymiarze zycznym (poprzez energię, gest i przestrzeń), jak i psychicznym (poprzez skojarzenia, pobudzanie pamięci i wyobraźni). Jodlowski jest także wykonawcą; występuje solo lub z innymi artystami, m.in. Jeanem Geoffroy (perkusja), Cédrikiem Jullionem (flet) i Wilhelmem Latchoumią (fortepian), w triu z Rolandem Auzetem (perkusja) i Michelem Portalem (saksofon i klarnet) oraz w duecie z Aleksem Babelem (perkusja). Jest także scenografem projektów teatralnych, instalacji, koncertów i oratoriów. Współpracował z IRCAM, Ensemble intercontemporain, CIRM, GRM, Radio France, festiwalem w Donaueschingen, Concours de Piano d’Orléans, Glasgow Minimum Essential Medium. Brał też udział w europejskim projekcie Integra. Jest laureatem wielu międzynarodowych nagród, m.in. w 2002 i 2012 otrzymał nagrody stowarzyszenia SACEM, a w 2003 i 2004 był rezydentem w Berlińskiej Akademii Sztuki. W 2013 otrzymał nagrodę fonograficzną Académie Charles Cros, a w 2015 – Grand Prix Lycéen des Compositeurs za utwór Time & Money. W latach 2017–19 był artystą-rezydentem w Lux – Teatrze Narodowym w Valence, a od 2019 jest dyrektorem artystycznym festiwalu Musica Electronica Nova organizowanego przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Jego dzieła wykonywane są w czołowych ośrodkach we Francji, w Europie, Kanadzie, Chinach, Japonii, Stanach Zjednoczonych i na Tajwanie. Mieszka we Francji i w Polsce.
Wybrane utwory (od 2005): Time & Money na perkusję, wideo i elektronikę (2006), People / Time na pięcioro muzyków, wideo i elektronikę (2006), 60 Loops na kwartet smyczkowy i elektronikę (2006), Collapsedna saksofon, perkusję i elektronikę (2007), 24 Loops na 2–8 perkusistów i elektronikę (2007), Criogenesis na wiolonczelę (2007), Respire na 11 muzyków, wideo i elektronikę (2008), Coliseum na czworo muzyków i elektronikę (2008), Suite 54 na orkiestrę (2009), Passage, instalacja (2009), Grainstick, instalacja multimedialna (2010), Ghost Woman, instalacja wideo (2010), L’aire du dire na 12 głosów, wideo i elektronikę (2011), SérieC na fortepian i stereofoniczną ścieżkę dźwiękową (2011), Limite Circulaire na flet i ośmiokanałową ścieżkę dźwiękową (2011), The Tremendous Wave na saksofon, fortepian, perkusję i elektronikę (2011), Hyperspeed Disconnected Motion na flet Paetzolda, flet kontrabasowy, obiekty, wideo i ścieżkę dźwiękową (2012), Narcisse(s), kompozycja elektroakustyczna do choreografii (2012), Série bleue na fortepian i ścieżkę dźwiękową stereo (2013), Le dernier songe de Samuel Beckett na saksofon i elektronikę (2013), Ombra della mente na sopran, klarnet basowy, scenografię, światła i elektronikę (2013), Les Beaux orages, kompozycja elektroakustyczna do pokazu żonglerskiego (2013), Induction, kompozycja elektroakustyczna do choreografii (2013), Post Human Computation na gitarę elektryczną, wideo i ścieżkę dźwiękową stereo (2014), Ghost Haendel na fortepian, smartfon i ścieżkę dźwiękową stereo (2014), Twins Peak na trio perkusyjne, wideo i elektronikę (2014), This Leads to an Emotional Stasis na skrzypce, perkusję, fortepian, scenografię, światła i elektronikę (2014), Lessons of Anatomy 1. Book of Harpsichord na klawesyn, wideo i ścieżkę dźwiękową stereo (2015), rènes, instalacja interaktywna z czujnikami ruchu i ośmiokanałowym systemem dźwiękowym (2015), Soleil noir na sopran, dziewięcioro muzyków, wideo, scenografię, światła i elektronikę (2015), 4 Etiudy audiowizualne na różne instrumenty, elektronikę i wideo (2016), Diary, Random and Pickles na pięć instrumentów, grupę dzieci, scenografię, światła i elektronikę (2016), Soleil blanc, instalacja (2016), Ultimatum na orkiestrę smyczkową, dwoje perkusistów ad libitum, taśmę lub tekst mówiony na żywo i ścieżkę dźwiękową stereo (2016), Tadmor, kompozycja elektroakustyczna do filmu M. Borgmann (2016), Ghostland, spektakl na czworo muzyków, lalkarkę i warstwę audiowizualną (2017), Série rouge na fortepian i ścieżkę dźwiękową stereo (2017), Mad Max na perkusistę, elektronikę, wideo, scenografię i światła (2017), La Ralentie, spektakl na sopran, perkusję i elektronikę (2018), Outer Space na puzon, elektronikę, wideo i światła (2018), Ready Mad(e) na deski do prasowania, skrzypce, gitarę, keyboard, bębny i elektronikę (2018), I.T. na perkusję, klarnet basowy, elektronikę i światła (2019), AlanT., wielogatunkowy utwór kameralny na śpiewaczkę, aktora, pięcioro muzyków oraz aparat audiowizualny (2021), Vanitas na dwa fortepiany, dwie perkusje, wideo, światła i elektronikę (2022).