Karski, Dominik
ur. w 1972 w Szczebrzeszynie, kompozytor polsko-australijski. Główny korpus jego twórczości to utwory zdefiniowane w procesie bliskiej współpracy z wybitnymi wykonawcami nowej muzyki. Kompozytor widzi w relacji instrument–wykonawca podstawowe źródło substancji muzycznej. Skupienie na eksploracji fizycznego aspektu wydobycia dźwięku ma na celu ukazanie zawartego w nim pola energii i ładunku emocjonalnego. Na liście zespołów i solistów współpracujących z Dominikiem Karskim i wykonujących jego dzieła można znaleźć amerykańskiego flecistę Carltona Vickersa, polski duet Flute o’clock, skrzypaczki Karin Hellqvist czy Annę Kwiatkowską, wiolonczelistę Mikołaja Pałosza, zespół The Roentgen Connection i klawesynistkę Gośkę Isphording, flecistki Annę Petrini (kontrabasowy flet prosty Paetzolda) i Ewę Liebchen, zespół ELISION, Quatuor Diotima, Ensemble SurPlus i wiele innych. Jego muzyka jest wykonywana podczas ważnych międzynarodowych festiwali, takich jak Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Dni Nowej Muzyki MTMW, Festiwal Muzyki Współczesnej w Huddersfield, Gaudeamus Music Week, Frum Festival (Islandia), Samtida Musik (Szwecja). Jego kompozycje zostały wydane na płytach w Australii, Kanadzie, Austrii, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Polsce. Szczególnie ważną pozycję w dyskografii kompozytora stanowi album monograficzny zawierający utwory fletowe nagrane przez Flute o’clock (Ewa Liebchen i Rafał Jędrzejewski), wydany przez Bôłt Records w 2016.
Wybrane utwory: Matter of Perspective na flet piccolo za sceną, amplifikowany flet basowy, klarnet basowy, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2000), Streaming Voices na orkiestrę (2000), Threads of Fate na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2001), Streams of Consciousness: na altówkę i wiolonczelę (2000), na obój, fagot, altówkę i wiolonczelę (2001), na flet piccolo, obój, kontrafagot, altówkę i wiolonczelę (2001), Glimmer na flet altowy i flet basowy (2002), Streams Within dla czternastu muzyków (2003), open cluster M45 na amplifikowany flet basowy (2003), motion+form na perkusję, harfę i kontrabas (2003), Streamforms II na amplifikowaną wiolonczelę (2004), The Im pulse Within na perkusję i kwartet smyczkowy (2004), (e)motion of forms, sześć fragmentów na skrzypce (2005), To Remain in Change na flet i wiolonczelę (2005), RiverBed na flet, gitarę, harfę i skrzypce (2006), The Source Within na fortepian solo i trzy grupy instrumentalne (2006), The Outward Impulse na klarnet kontrabasowy i tam-tam (2007), entangled na puzon i wiolonczelę (2007), Gates of the Irrational na bas-baryton i fortepian (2007), fragile na dwa klarnety (2008), Oscillations of Presence na klarnet basowy i klarnet kontrabasowy (2008), pre-seed na flet i zespół (2009), 112 Iphigenia na flet amplifikowany (2009), Superb Imposition na amplifikowany flet Paetzolda (2010), In Search of Certainty na kwartet smyczkowy (2010), Veiled Voice na flet (2012), Certainty’s Extent na wiolonczelę (2011–13), Certainty’s Flux na skrzypce (2013), Veiled Words na dwa flety altowe i dwa tam-tamy (2013), Streampulses na klawesyn (2014), The Unsearchable na flet piccolo/ flet, perkusję i klawesyn (2014), Streamforms III na flet, flet altowy i harfę (2015), Metaphysical Graffiti na akordeon preparowany amplifikowany (2016), The Unquenchable na amplikowany flet altowy (2016), Streamforms IV na perkusję (2017), Streamforms V (Crepuscular) na flet altowy, flet basowy, fortepian i perkusję (2018), Along the Edge of Light na flet, skrzypce i wiolonczelę (2020), Night Garden na fortepian (2021), Beyond a Shadow of Certainty na kwartet smyczkowy (2021), Streamforms VI (Nocturnal) na fortepian (2022), The Unknowable na wiolonczelę, kontrabas, perkusję i fortepian (2022).