Karski, Dominik Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1972 w Szczebrzeszynie, kompozytor polsko-australijski. Główny korpus jego twórczości to utwory zdefiniowane w procesie bliskiej współpracy z wybitnymi wykonawcami nowej muzyki. Kompozytor widzi w relacji instrument–wykonawca podstawowe źródło substancji muzycznej. Skupienie na eksploracji fizycznego aspektu wydobycia dźwięku ma na celu ukazanie zawartego w nim pola energii i ładunku emocjonalnego. Na liście zespołów i solistów współpracujących z Dominikiem Karskim i wykonujących jego dzieła można znaleźć amerykańskiego flecistę Carltona Vickersa, polski duet Flute o’clock, skrzypaczki Karin Hellqvist czy Annę Kwiatkowską, wiolonczelistę Mikołaja Pałosza, zespół The Roentgen Connection i klawesynistkę Gośkę Isphording, flecistki Annę Petrini (kontrabasowy flet prosty Paetzolda) i Ewę Liebchen, zespół ELISION, Quatuor Diotima, Ensemble SurPlus i wiele innych. Jego muzyka jest wykonywana podczas ważnych międzynarodowych festiwali, takich jak Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Dni Nowej Muzyki MTMW, Festiwal Muzyki Współczesnej w Huddersfield, Gaudeamus Music Week, Frum Festival (Islandia), Samtida Musik (Szwecja). Jego kompozycje zostały wydane na płytach w Australii, Kanadzie, Austrii, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Polsce. Szczególnie ważną pozycję w dyskografii kompozytora stanowi album monograficzny zawierający utwory fletowe nagrane przez Flute o’clock (Ewa Liebchen i Rafał Jędrzejewski), wydany przez Bôłt Records w 2016. 

Wybrane utwory: Matter of Perspective na flet piccolo za sceną, amplifikowany flet basowy, klarnet basowy, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2000), Streaming Voices na orkiestrę (2000), Threads of Fate na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2001), Streams of Consciousness: na altówkę i wiolonczelę (2000), na obój, fagot, altówkę i wiolonczelę (2001), na flet piccolo, obój, kontrafagot, altówkę i wiolonczelę (2001), Glimmer na flet altowy i flet basowy (2002), Streams Within dla czternastu muzyków (2003), open cluster M45 na amplifikowany flet basowy (2003), motion+form na perkusję, harfę i kontrabas (2003), Streamforms II na amplifikowaną wiolonczelę (2004), The Im­ pulse Within na perkusję i kwartet smyczkowy (2004), (e)motion of forms, sześć fragmentów na skrzypce (2005), To Remain in Change na flet i wiolonczelę (2005), RiverBed na flet, gitarę, harfę i skrzypce (2006), The Source Within na fortepian solo i trzy grupy instrumentalne (2006), The Outward Impulse na klarnet kontrabasowy i tam-tam (2007), entangled na puzon i wiolonczelę (2007), Gates of the Irrational na bas-baryton i fortepian (2007), fragile na dwa klarnety (2008), Oscillations of Presence na klarnet basowy i klarnet kontrabasowy (2008), pre­-seed na flet i zespół (2009), 112 Iphigenia na flet amplifikowany (2009), Superb Impo­sition na amplifikowany flet Paetzolda (2010), In Search of Cer­tainty na kwartet smyczkowy (2010), Veiled Voice na flet (2012), Certainty’s Extent na wiolonczelę (2011–13), Certainty’s Flux na skrzypce (2013), Veiled Words na dwa flety altowe i dwa tam-tamy (2013), Streampulses na klawesyn (2014), The Unsearchable na flet piccolo/ flet, perkusję i klawesyn (2014), Streamforms III na flet, flet altowy i harfę (2015), Metaphysical Graffiti na akordeon preparowany amplifikowany (2016), The Unquenchable na amplikowany flet altowy (2016), Streamforms IV na perkusję (2017), Streamforms V (Crepuscular) na flet altowy, flet basowy, fortepian i perkusję (2018), Along the Edge of Light na flet, skrzypce i wiolonczelę (2020), Night Garden na fortepian (2021), Beyond a Sha­dow of Certainty na kwartet smyczkowy (2021), Streamforms VI (Nocturnal) na fortepian (2022), The Unknowable na wiolonczelę, kontrabas, perkusję i fortepian (2022).