Krzanowski, Andrzej Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

(1951–1990)
ur. w Bielsku-Białej, kompozytor, akordeonista, pedagog. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach kompozycję pod kierunkiem Henryka Mikołaja Góreckiego (dyplom z wyróżnieniem) i grę na akordeonie u Joachima Pichury. Po ukończeniu studiów pracował jako pedagog w tej uczelni. Laureat licznych konkursów kompozytorskich, m.in. im. Artura Malawskiego (1976, 1980), Międzynarodowego Konkursu im. Carla Marii von Webera w Dreźnie (1978, 1979), w Digne-les-Bains (1981, 1987) i Anconie (1986). W latach 1984–90 prowadził klasę współczesnego akordeonu podczas Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, a w 1987 na międzynarodowych kursach Letniej Akademii „Time of Music” w Viitasaari w Finlandii. Na zamówienie Krzysztofa Pendereckiego na festiwal w Lusławicach skomponował II Symfonię. W 1986 był stypendystą Witolda Lutosławskiego, w 1988 – Scottish Art Council w Glasgow. Po spektakularnym debiucie podczas festiwalu Młodzi Muzycy Młodemu Miastu w Stalowej Woli (1975) wymieniany był jako jedna z głównych postaci „pokolenia Stalowej Woli”, „rocznika 1951” i „nowej szkoły śląskiej”. 

Wybrane utwory: Trzy utwory na obój i trąbkę (1972), Szkice na klarnet (1972), Sonata na akordeon (1972), Kanon na akordeon (1973), Partita na obój, klarnet i fagot (1974), Nokturn, preludium i fuga na kwintet akordeonowy (1971–75), I Symfonia (1975), Trzy etiudy na sopran (1974–76), Canti di Wratislavia na orkiestrę (1976), I Kwartet smyczkowy (1976), Transpainting, spektakl audiowizualny (1977), Studium Ina akordeon (1973–78), II Kwartet smyczkowy (1978), Sonata na tubę (1978), Con vigo­re, koncert dla ośmiu wykonawców (1978), Sonatina na akorde­ on (1979), Trzy medytacje na akordeon (1979), Chorał, Cztery bagatele, Katedra na akordeon (1979), Trzy utwory na kwintet akordeonowy (1980), Alkagran na kwintet akordeonowy (1980), Concerto na orkiestrę (1978–81), Wiatr echo niesie po polanie na dwa akordeony, wersja A (1981), Mała partita na skrzypce solo (1981), Salve Regina na chór chłopięcy lub żeński (1981), Sześć audycji na głosy recytujące i zespoły instrumentalne (1973–82), Reminiscencje na akordeon, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (1983), Capriccio na akordeon (1983), Impresje wiosenne na akordeon (1983), Impresje lata na flet, klarnet i akordeon (1984), II Symfonia na 13 instrumentów smyczkowych (1984), Relief I na akordeon (1984), Relief II na akordeon (1985), Relief III na organy (1985), Relief IV na sopran i dzwony rurowe (1985), Gdzie kończy się tęcza na perkusję i klarnet basowy (1985), Trzy etiudy na akor­deon (1985), Relief V na wiolonczelę (1985), Relief VI na akordeon basowy amplifikowany (1986), Impresje jesienne na akordeon basowy (1986), Divertimento na akordeon (1986), II Sonata na akordeon(1987), Cztery nowele na akordeon (1987), Nokturn na dwa akordeony (1987), III Kwartet smyczkowy (1988), Relief VII na akordeon i perkusję (1988), Relief VIII na taśmę i akordeon (1988), Relief IX na kwartet smyczkowy i taśmę (1988), Sonata na gitarę (1990).