Sowa, Anna Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1987, pochodzi z Tymbarku. W latach 2006–2016 studiowała na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w specjalności rytmika pod kierunkiem m.in. Szábolcsa Esztényiego i Elżbiety Aleksandrowicz (2011), a następnie w klasie kompozycji Zygmunta Krauzego (2016). W 2014 w ramach projektu Erasmus+, później jako stypendystka KAAD studiowała w Folkwang Universität der Künste w Essen w klasie kompozycji i wizualizacji Dietricha Hahnego. W latach 2017–2018 jako stypendystka Rządu Chińskiej Republiki Ludowej studiowała w Konserwatorium w Szanghaju. W 2021 ukończyła z wyróżnieniem program Master Special w Musik Akademie w Bazylei w klasie Johannesa Kreidlera oraz Caspara Johannesa Waltera. 

Kompozytorka w roku 2019 otrzymała Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, w 2020 oraz 2021 prestiżowe stypendium Fundacji Nicati-de Luze (Szwajcaria).
Jej utwory były prezentowane na festiwalach: Eclat, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Ad Libitum, Musica Polonica Nova, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu (Eksperymentalne Wtorki), Polifonie, Pergine Festival (Pergine Valsugana, Włochy), Musica Privata, Dotknij Teatru, Fru Improvisation Contact Festival, C.A.R. contemporary art ruhr (Essen), BÉTON Brut & Bruits (Kolonia), Bauhaus/Kurt Weill Festival (Dessau), São Paulo Contemporary Composers Festival, XXV Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu, V Piotrkowskim Biennale Sztuki oraz w serii koncertowej Periferien (Oslo). 

W 2020 multimedialny teatr instrumentalny Anny Sowy na 7 performerów, audio playback i wideo It’s Only the End of the World miał swoją premierę w Theater Basel w ramach projektu Im Flow der Apokalypse, a w 2022 teatr Leiber. Eine Nichtkam­ mer Oper w Bruchwerk Theater Siegen (Niemcy). W 2021 roku wraz ze stowarzyszeniem Anomalia wygrała III edycję konkursu Fringe organizowanego przez Stiftung Haydn von Bozen und Trient. Jej opera Silenzio/Silence miała premierę w marcu 2022 podczas Opera Festival w Bolzano. Kalendarz kompozytorki na 2022 obejmuje wykonania na festiwalach Biennale für Musik w Bremie, Transit w Antwerpii i NeoArte. W styczniu 2023 w Muzeum Tinguely zabrzmi nowy utwór orkiestrowy napisany na zamówienie Basel Sinfonietty. 

Kompozytorka zajmuje się także upowszechnianiem sztuki współczesnej. W latach 2013–2014 była inicjatorką i współorganizatorką Festiwalu Kontrolowanego w Radomiu (realizowanego m.in. w ramach projektów MKiDN: Lutosławski – Promesa 2013 oraz Kolberg – Promesa 2014). W latach 2011–2017 pracowała jako nauczyciel w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, 2016–2017 wykładała na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, prowadząc zajęcia z zakresu improwizacji fortepianowej. Jest zapraszana także do realizacji warsztatów dla dzieci i młodzieży, m.in. podczas Ogólnopolskiej Konferencji Rytmiki w Lusławicach oraz Ogólnopolskich Warsztatów Rytmiki dla uczniów szkół muzycznych II stopnia w Pile. Należy do Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, IAWM (International Alliance for Women in Music) oraz Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata. 

Wybrane utwory: Wariacje na temat melodii ludowej „Mazurek od Tymbarku” na wiolonczelę (2011), One time... na akordeon (2013), Second time... na dwa akordeony (2014), Krawall na orkiestrę i elektronikę (2015–16), ...nA na pięciu tancerzy, elektronikę i wideo (2016), Dwelling, instalacja (2017), Erwartung, instalacja (2017), Receiver not found, instalacja (2018), Seh, do, yek...! na skrzypce, akordeon i elektronikę (2018), Lass mich heraus! na kwartet puzonowy (2018), Koncert na duet akordeonowy i orkiestrę kameralną (2018),Rote Kugel na klarnet, skrzypce i elektronikę (2019), Kwartet smyczkowy (2019), smar na saksofon sopranowy, kontrabas i elektronikę (2019), Étouffe na skrzypce, akordeon i elektronikę (2019), Setz Dich bitte hin na zespół instrumentalny (2019), Rima Glottdis na flet, elektronikę i wideo (2019), (un­) und...and_able na zespół instrumentalny i elektronikę (2020), fourth wall na pięciu performerów i elektronikę (2020), Message for the Year of the Metal Rat IIna dwoje skrzypiec, akordeon, fortepian, perkusję i elektronikę (2020), Piece for Violin and Saxophone Player (2020), smar II na kontrabas, gitarę elektryczną i elektronikę (2021), Stillness is the Move na archiorgano, gitarę elektryczną, perkusję, dwóch performerów i elektronikę (2021), Reed Interlude na obój, elektronikę i wideo (2021), Le registre symbolique na siedmiu wykonawców, elektronikę, wideo i światło (2021), Silenzio/ Silence, pocket opera na siedmioro wykonawców i elektronikę (2021/22), Dance ex machina na pianistkę, tancerza i elektronikę (2022), Leiber. Eine Nichtkammeroper, teatr instrumentalny na trzech wykonawców i elektronikę (2022), Polskie krzesło na elektryczny kwartet smyczkowy, audio playback i wideo (2022).