Srnka, Miroslav
ur. w Pradze w 1975, studiował muzykologię na Uniwersytecie Karola oraz kompozycję w Praskiej Akademii Sztuk Performatywnych. Stał się znany na międzynarodowej scenie, kiedy jego opera South Pole została wykonana po raz pierwszy w Bawarskiej Operze Państwowej pod dyrekcją Kiryła Pietrenki, w reżyserii Hansa Neuenfelsa i z udziałem Rolando Villazóna i omasa Hampsona w głównych rolach. Jednak już wcześniej czeski kompozytor otrzymywał ważne zamówienia i zdobywał nagrody, w tym, m.in. nagrodę kompozytorską Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa (2009). Jego utwory były wykonywane przez wybitne orkiestry i zespoły, jak: Los Angeles Philharmonic, BBC Philharmonic, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Ensemble intercontemporain, Ensemble Modern, Klangforum Wien i Münchener Kammerorchester. Festiwale, na których rozbrzmiewała muzyka Srnki, to m.in: Ultraschall Berlin, Wien Modern, Présences w Paryżu, Praska Wiosna, Musica Strasbourg, Milano Musica, Printemps des Arts de Monte-Carlo, Ostrava Days i Contemplus. Krótka opera Wall do tekstu Jonathana Safrana Foera miała prawykonanie w berlińskiej Operze Unter den Linden w 2005 roku. W latach 2006–07 Miroslav Srnka był kompozytorem-rezydentem miasta Heidelbergu. W 2011 roku jego kameralna opera Make No Noise została wystawiona po raz pierwszy w Bawarskiej Operze Państwowej. W tym samym roku w Semperoper w Dreźnie odbyło się prawykonanie muzycznego „komiksu” Jakub Flügelbunt na trzech śpiewaków i orkiestrę. W 2017 roku festiwal Dialogues w Salzburgu przedstawił obszerny muzyczny portret kompozytora, na który złożyło się wiele wydarzeń i prawykonań. W ramach uroczyście obchodzonego setnego sezonu Los Angeles Philharmonic (2018/2019) Srnka otrzymał zamówienie na utwór Overheating. W programie serii koncertowej „Musica Viva” w Monachium w 2015 roku zabrzmiała kompozycja move 01 & 02, zaś w 2019 roku w tym samym cyklu odbyło się prawykonanie utworu Speed of Truth przez Chór i Orkiestrę Symfoniczną Radia Bawarskiego pod dyrekcją Susanny Mälkki; solistą był klarnecista Jörg Widmann. Przez wiele lat Miroslav Srnka współpracował z Kwartetem Diotima, który wykonywał jego utwory w wielu krajach Europy oraz nagrał monograficzną płytę dla wytwórni Naïve.
W sezonie 2019/2020 Miroslav Srnka po raz pierwszy współpracował z Filharmonią Czeską, która pod dyrekcją Petera Eötvösa zaplanowała czeskie prawykonania utworów move 01 i move 03. Plany koncertowe obejmowały również prawykonanie utworu na klawesyn z orkiestrą z solistą Mahanem Esfahanim i Orkiestrą Gürzenich w Kolonii pod dyrekcją François-Xaviera Rotha. ECHO (Europejska Organizacja Sal Koncertowych) zamówiła utwór Milky Way, którego prawykonanie z solistą-trębaczem Simonem Höfele ma się odbyć w Concertgebouw w Amsterdamie, a kolejne wykonania w hamburskiej Elbphilharmonie, filharmoniach w Kolonii i Luksemburgu, MüPa w Budapeszcie, Sage Gateshead, St Luke’s w Londynie, Gulbenkian w Lizbonie, Auditori w Barcelonie, Konserthuset w Sztokholmie, Konzerthaus w Wiedniu, w Porto, Brukseli, Baden-Baden i Birmingham. W 2019 Miroslav Srnka został wykładowcą kompozycji Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii.
Wybrane utwory (od 2005): Moldau Remixed na obój, altówkę i harfę (2005), Wills wohl einmal hinübersehn? na zespół (2005), Magnitudo 9.0. na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i perkusję (2005), Wall, opera kameralna (2005), ta vĕtši, wariacja na temat finałowej sceny z Jenůfyna fortepian (2006), Když mne stará matka, Struna naladěna, instrumentacja pieśni Dvořáka na sopran, fortepian i orkiestrę (2006), Maria’s Choice na flet, klarnet, dwa saksofony i perkusję (2006), Prostý prostor/Simple Space na wiolonczelę i instrument harmoniczny (2006), Kráter Brahms na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2007), Reading Lesson na orkiestrę (2007), Fictious Hum na obój, klarnet, fortepian i kwartet smyczkowy (2007), Reservoirs na zespół (2007), Dreizehn Lieder na głos i fortepian do tekstów z widokówek Jurka Beckera (2007), Pouhou vlnou/Qu’une vague na kwintet fortepianowy (2008), Fan Faire na instrumenty dęte blaszane i perkusję (2009), Coronae na waltornię (2010), Tree of Heaven na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2010), Escape Routines na klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i harfę (2010), A Variation na wiolonczelę (2010), Assembly na zespół (2011), Engramsna kwartet smyczkowy (2011), Make No Noise, opera kameralna (2011), Jakub Flügelbunt... und Magdalena Rotenband, oder: Wie tief ein Vo gel singen kann, komiks na trzech śpiewaków i orkiestrę (2011), Here with You na skrzypce i wiolonczelę (2011/16), Listening Eyes, dźwięk do instalacji Kateřiny Vincourovej (2012), Eighteen Agents na 19 instrumentów smyczkowych (2012), Koncert fortepianowy (2012), My Life without Me na sopran i zespół (2008–13), track 02 na fortepian (2014), track 01 na skrzypce i fortepian (2014), No Night No Land No Sky na orkiestrę kameralną (2014), docudra ma01 – Orph & Eury na trio instrumentów dętych (2014), Origami na akordeon (2015), move 01/move 02 na orkiestrę (2015), South Pole, opera (2015), move 03 na orkiestrę (2016), Future Family na kwartet smyczkowy (2017), Emojis, Likes and Ringto nes na trio fortepianowe (2018), Triggering na klawesyn (2018), Overheating na zespół (2018), Speed of Truth na klarnet, chór i orkiestrę (2019), Milky Way na trąbkę (2019), move 04 „Memory Full” na orkiestrę (2020), Singularity, opera kosmiczna na młode głosy (2019–21).