Szpyrka, Monika Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w Krakowie w 1993. Ukończyła studia magisterskie z kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Anny Zawadzkiej-Gołosz oraz studia licencjackie z teorii muzyki, a także program solistyczny w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Aarhus pod kierunkiem Juliany Hodkinson, Nielsa Rønsholdta i Simona Steena-Andersena. Obecnie realizuje studia doktoranckie w macierzystej uczelni. 

Jej utwory były wykonywane na wielu koncertach w Polsce i za granicą, m.in. na Krakowskim Festiwalu Akordeonowym, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Pulsar Festival w Kopenhadze, Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, Panorama Festival w Aarhus, RAMA Festival w Aarhus, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, Young Composers Meeting w Apeldoorn, Międzynarodowym Festiwalu „Dni Muzyki Organowej w Krakowie”, Ostrava New Music Days, Festival Aktuelle Musik w Norymberdze. Współpracowała z zespołami i wykonawcami takimi jak: Aarhus Sinfonietta, Airborne Extended Ensemble, Duo van Vliet, E-MEX Ensemble, Ensemble Modern, ensemble recherche, Gośka Isphording, Henrik Brendstrup, Kompopolex, Lutosławski Quartet, Małgorzata Walentynowicz, Matthias Geuting, Melos Ensemble, NJYD, Orkest De Ereprijs, Ostravská Banda, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble. Uczestniczyła również w warsztatach Donaueschinger Musiktage Next Generation i SYNTHETIS. Podczas kursów brała udział w lekcjach indywidualnych m.in. z: Markiem Andre, Richardem Ayresem, Marco Blaauwem, Zygmuntem Krauzem, Johannesem Kreidlerem, Bernhardem Langiem, Martijnem Paddingiem, Stefanem Prinsem, Rebeccą Saunders, Markiem Stroppą, Jennifer Walshe, Agatą Zubel. Jest laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci” (2020), stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów (2017), a także stypendium Sapere Auso (2017/18). 

Wybrane utwory: raster1 na organy solo (2014), Rozpad en­gramu na flet, saksofon altowy, dwie perkusje i altówkę (2014), oscylacje inercyjne na trio fortepianowe (2014), hypnagogic hallucinations na perkusję, fortepian, skrzypce i gitarę basową (2015), linia delimitacyjna pomiędzy bryłą a pustką na orkiestrę smyczkową i dwie perkusje (2015), sploty krepowe na kwartet smyczkowy (2015), Rzeźba rewersyjna na organy, dwa pozytywy i perkusję (2015), irradiacja na waltornię, harfę, akordeon i altówkę (2015), rotacja pirochloru na perkusję, osiem kontrabasów i elektronikę (2016), Cityscape Kraków #5 – warstwa elektroakustyczna (2016), adHuc na kameralny chór żeński (2016), bug re­ port na klarnet basowy, harfę, perkusję i wiolonczelę (2016), zero waste tip 1: don’t waste your music na sampler (2017), can you hear colors? #1 na flet basowy i audio playback (2017), Instrument spring Ready­-To­-Wear 2017 na flet, perkusję, akordeon, audio playback, wideo i kostiumy (2017), count to 10 na 14 instrumentów i dwa soprany (2017), playing like a... na trąbkę solo (2018), Instrument fall Ready­-To-­Wear 2018 v.2 na gitarę elektryczną, perkusję i kostiumy (2018), useful statistics na orkiestrę (2018), collect.consume.repeat na cztery perkusje i audio playback (2018), no­body na głos kobiecy i sampler (2019), the problem that has no name: 3 na akordeon i klawesyn (2019), Are there hidden figures na kwartet smyczkowy, wideo i elektronikę (2018–19), the pro­blem that has no name: 2 na harfę i klawesyn (2019), the problem that has no name: 1 na klawesyn i playback audio (2019), zero waste tip 1: don’t waste your music (and video) na sampler i wideo (druga wersja, 2020), the sound of plastic na amplifikowany kostium i audio playback (2020), simple amplifying motion na orkiestrę (2020), Zoom in/dolly out na zespół i elektronikę (2020), Unhelpful Thinking Styles na altówkę, akordeon, audio playback i projekcję świetlną (2020), Bend and Rise na wiolonczelę i audio playback (2020), Partes Corporis, album koncepcyjny (2020), Glo­bus Histericus na amplifikowane kobiece gardło i audio playback (2020), Przestrzenie odcięcia na klarnet, perkusję, fortepian, wiolonczelę i elektronikę (2021), In Constant Rapid Collisions, utwór elektroakustyczny (2021), Part among Parts na akordeon solo i zespół (2021), Corridors in the Mind na organy solo i sampler (2021), self­(un)winding na zespół (2021), SZERLIT na fortepian, akordeon i audio playback (2022), sustainable music na flet, saksofon altowy, gitarę, perkusję i obiekty (2022).