Sydorenko, Lubawa Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

urodziła się we Lwowie w 1979. Członkini Związku Kompozytorów Ukrainy od 2006. W 2007 została laureatką Ukraińskiej Nagrody Państwowej im. Lewka Rewuckiego. W 2015 zdobyła Nagrodę Państwową im. Borysa Latoszyńskiego, a w 2009 stypendium Ernst von Siemens Musikstiftung (Monachium, Niemcy). Posiada tytuł profesora nauk muzycznych i doktora filozofii.

W 2004 ukończyła studia na Akademii Muzycznej we Lwowie w klasie Jurija Łaniuka, a w 2007 studia podyplomowe. Stypendystka Prezydenta Ukrainy i beneficjentka Stypendium imienia Oleha Krysy, była dwukrotną laureatką międzynarodowego konkursu kompozycji Gradus ad Parnassum i stypendystką Gaude Polonia (realizacja na Akademii Muzycznej w Krakowie, klasa kompozycji Zbigniewa Bujarskiego). 

Bardzo blisko współpracowała z Andrzejem Chłopeckim, dzięki któremu obroniła doktorat na temat współczesnej muzyki polsko-ukraińskiej we Lwowie w 2009 r. Chłopeckiemu zadedykowała kompozycję Biały Anioł, napisaną dla Agaty Zubel, inspirowaną obrazami Salvadora Dalego. Efektem sukcesu tego dzieła stało się zamówienie radia Deutschlandfunk w Kolonii na utwór Metabo­la, który został po raz pierwszy wykonany podczas Warszawskiej Jesieni w 2007 roku przez młodzieżowy zespół polsko-niemiecki pod dyrekcją Rüdigera Bohna, powtórzony następnie we Lwowie i Krakowie. W 2008 roku kompozytorka odniosła w Polsce kolejny sukces, dyrygując osobiście prawykonaniem swojego utworu Octagon, napisanego dla zespołu ośmiu wiolonczel prowadzonego przez Andrzeja Bauera. 

Wybrane utwory: Rymy, preludia na fortepian solo (2000),In­krustacje na zespół kameralny (2001), Wariacje a priori na flet, skrzypce i fortepian (2002), Garść piasku na sopran i zespół kameralny na podstawie wierszy Ishikawy Takuboku i Vikhty Sad (2003), Quasi sonata na wiolonczelę i fortepian (2003), Ab Initio, symfonia na wielką orkiestrę symfoniczną i skrzypce solo (2004), Vertikalis na akordeon solo (2005), Kwartet na cztery flety (2005), Koncert na skrzypce i orkiestrę (2006), Biały Anioł na taśmę komputerową, lektora i sopran do słów Ihora Kalinetsa (2006), Etiudy staromiejskie na wiolonczelę solo i taśmę komputerową (2007), Metabola na zespół kameralny (2008), Octagon na osiem wiolonczel (2008), Muzyka kameralna na orkiestrę kameralną (2009), Kryptogram na zespół kameralny (2009), Oddech na flet solo (2011; też wersja na wiolonczelę solo), Lumière na dwoje skrzypiec solo (2010–12), Marionetki na zespół kameralny (2011–12), Koncert wiolonczelowy (2012), Deszcz na elektronikę i cykl wideo (2013), Pragnienie na skrzypce i elektronikę (2015), Gry na obój, klarnet, waltornię i kontrabas (2017), Solaris na sopran, duduk i elektronikę (2018), Beyond dreams na cztery perkusje (2022).