Wołek, Krzysztof Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1976 w Bytomiu, kompozytor, improwizator oraz twórca instalacji multimedialnych. Jest zaangażowany w promocję współczesnej muzyki akustycznej, elektroakustycznej i sztuki multimedialnej. Profesor kompozycji i dyrektor Studia Muzyki Elektronicznej w University of Louisville w Stanach Zjednoczonych oraz juror nagrody Muzycznej Grawemeyera. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Królewskim Konserwatorium w Hadze. W 2007 ukończył studia doktoranckie w zakresie kompozycji i muzyki komputerowej w University of Chicago. Otrzymywał zamówienia m.in. od: festiwalu Warszawska Jesień, Instytutu Adama Mickiewicza, Festiwalu Prawykonań, festiwalu Kody, Chicago Center for Contemporary Composition czy SCI/ASCAP. Był beneficjentem grantów i stypendiów z University of Chicago, University of Louisville, oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Za swoje utwory otrzymał szereg nagród i wyróżnień, m.in. nagrodę za Mobile Variations przyznaną na Concours Internationaux de Musique et d’Art Sonore Électroacoustiques w Bourges w 2007. Twórczość Krzysztofa Wołka jest bardzo różnorodna: od czysto akustycznych utworów muzycznych, poprzez muzykę elektroakustyczną, improwizowaną, po różnorodne formy instalacji i prac z pogranicza sztuk multimedialnych. Jako wykonawca i improwizator współpracował z wieloma organizacjami i zespołami, m.in. z Tempo Reale, Samem Plutą (Wolek/Pluta Duo), Agatą Zubel i Cezarym Duchnowskim. Jego utwory i projekty były prezentowane na międzynarodowych festiwalach muzyki i sztuki współczesnej w Europie, Ameryce Północnej, Południowej i w Azji. Wydawcą utworów Krzysztofa Wołka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. 

Wybrane utwory: The Body na duży zespół, dwa soprany i dwa barytony (2003), Bend na zespół kameralny (2003), Pusty na skrzypce solo (2004), 4 Drums na cztery kongi lub darabuki (2004), Mobile Variations na sześciokanałową taśmę (2005),Chan­ging Lanes na kwartet smyczkowy i taśmę (2005), Eppur si muovena sopran, zespół kameralny, live electronics i wideo (2006), Un claro del tiempo na sopran, flet, fortepian i live electronics (2008), Arguro na flet i live electronics (2009), Elements na zespół kameralny i live electronics (2010), Yamantaka na dwóch perkusistów i taśmę (2011), Bouncing, audiowizualna instalacja z kontrolerem kinect (2013), Motions, Stases na fortepian i duży zespół (2012, rew. 2014), Błoto na zespół kameralny i mixed media (2015), Nici, opera kameralna na sopran, dwóch aktorów, zespół i live electronics (2016), Zero Gained na no-input mikser (2016), Various Forms of Friction na wiolonczelę i orkiestrę (również wersja na wiolonczelę i duży zespół; 2017), Spin na orkiestrę symfoniczną i live electronics (2017), Amplified, What is there? na klarnet, skrzypce, fortepian, perkusję oraz amplifikację elektroniczną (2018), Shado­ wings na altówkę i live electronics (2019), Missing Voices na flet, skrzypce i wiolonczelę (2019), The Key to Time na VR (2019), Meet Me at the Station na VR (2020), Open/Close na klarnet basowy i duży zespół (2019), Flat Surfaces na fortepian i live electronics (2020), Cookbook for the Modern Boygirl na sopran i live electronics (2021), Paradiso na chór mieszany i live electronics (2021), 2051: A Space Odyssey na trzynaście instrumentów (2021), COH (Chocolate, Oranges and Ham) na zespół i elektronikę (2021–22).