Yazdani, Arash Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytor i dyrygent estoński. Studiował kompozycję, dyrygenturę, grę na fortepianie i kontrabasie w Kungliga Musikhögskolan w Sztokholmie, Hochschule für Musik w Bazylei i w Eesti Muusikaja Teatriakadeemia (Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru). Jako resident­-fellow przebywał w Institut für Elektronische Musik und Akustik w Grazu, a w 2020 uzyskał stypendium Jonathana Harveya i obecnie prowadzi badania naukowe na uniwersytecie w Huddersfield. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu Sound Plasma (Berlin i Tallin), dyrygentem i dyrektorem artystycznym Ensemble for New Music Tallin. 

Jako kompozytor zdobył w 2016 pierwszą nagrodę w konkursie Welcoming Maqam w Berlinie. Dwukrotnie, w 2019 i 2022, reprezentował Estonię na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorskiej (kolejno utwory NAKBA na orkiestrę i Hurreh na dwanaście głosów). W 2015 wygrał konkurs Speech, Text, Silence w Bazylei, a w konkursie Nicolasa Slonimsky’ego otrzymał dyplom honorowy. 

Komponuje dla zespołów Phoenix (Bazylea), Proton (Berno), Schallfeld (Graz) i wielu innych. Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach, w tym w Darmstadcie (Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki), Barcelonie (Mixtur), Nowym Jorku (MATA), Tallinie i Tartu (AFEKT i Dni Muzyki Estońskiej), Kijowie (Dni Muzyki), Genewie (L’Archipel). 

W dyrygenckim dorobku ma liczne występy gościnne w Europie, m.in. w Szwajcarii. 

Wybrane utwory: Dance Macabre na orkiestrę kameralną (2002), Symphonic Movement na gitarę elektryczną i orkiestrę (2002), 2 Menuety na skrzypce i fortepian (2002/03), Temat i wariacje na flet i fortepian (2003), Trio gitarowe, oparte na melodiach ludowych (2005), 2 preludia i fugi na fortepian (2005), Le Pétit Prince na flet, obój, klarnet, fagot, waltornię i altówkę (2005/06), Khorramshahr na orkiestrę (2006), Concert Opening na orkiestrę (2007), 4 Pieśni na fortepian i baryton oraz fortepian i sopran (2007), Geometric Figures na fortepian (2007/08), Kwar­tet klarnetowy na klarnet i trio smyczkowe (2008), Heterotopie na orkiestrę smyczkową (2008), Music for strings na dwanaście instrumentów smyczkowych (2009), Stain, wersja na orkiestrę (2009), wersja na skrzypce solo (2010), wersja na skrzypce i orkiestrę (2010), Dimension I, Construction on Time na zespół (2010), Dimension III, Heterodyne Structures na trio smyczkowe i nagrane instrumenty lub na dwanaście instrumentów smyczkowych (2010), Constructive Interference na dwanaście kotłów (2011), Finite Functions of The In nitive Sets na cztery klarnety (2011), Dimension II, Destruction na sześciu muzyków i nagrane instrumenty lub osiemnaście instrumentów (2012), Acoustical Modelin­gs dla piętnastu muzyków (2012), Intermodulation na flet altowy, mezzosopran, kannel i wiolonczelę (2012), Recordatio, duet na wiolonczelę i saksofon (2012–13), Aus tiefer Not... na wiolonczelę (2013), Convolutional Emergence na skrzypce i perkusję (2013), Anamorphism, Hommage à Gustav Mahler na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2013), Variations on a theme by R. Bep­pel dla dziewięciu wykonawców z indywidualnym systemem click-track (2014), Demodulation na flet, obój, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2014), Shoe’badeH dla trzech muzyków (2015), ...plenty of nothings to add... na wiolonczelę i altówkę (2016), Dispersion na kanun i trzynaście instrumentów (2016), Stationarity, on temporal motions na dwie perkusje (2016–17), Propagation of Uncertainty na cztery flety glissandowe (2017), Stromateis: emergence na kwartet saksofonowy (2017),Stromateis: Lessness na flet i klarnet (2017), Of that which is na zespół (2017), Nakba na orkiestrę (2018), Exponential Decay, or there’s nothing to see here na zespół i elektronikę (2019), Instruction Manual of How to Learn Stop Worrying and Love the Bomb in 5 minutes na cztery zabawkowe instrumenty japońskie (2019), Gā Geriv na cztery flety lub flet solo i nagrane instrumenty (2019/20), may contain choking hazard na perkusję z looperem pedałowym (2020), Hom­mage à Georg Friedrich Haas na dwa fortepiany strojone ćwierćtonowo (2020), Contains Strong Emotions and Explicit Sounds na zespół (2021), Hommage à Alvin Lucier na gitarę elektryczną, wiolonczelę, fortepian i loopery pedałowe (2021/22), Hurrehna dwanaście głosów wokalnych (2022), Vitamin B­52 & freedom friesna pięć gitar elektrycznych (2022).