Zagaykevych, Alla
ur. w 1966 w Chmielnickim (Ukraina), kompozytorka współczesnej muzyki klasycznej, wykonawczyni, kuratorka projektów poświęconych muzyce elektroakustycznej, muzykolożka. Studiowała w Narodowej Akademii Muzycznej im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie w klasie Jurija Iszczenki. W latach 1995–96 uczestniczyła w rocznym kursie kompozycji i informatyki muzycznej w IRCAM pod kierunkiem m.in. Tristana Muraila i Briana Ferneyhough. Uczestniczyła w Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, a także w kursach kompozytorskich u Toshia Hosokawy, Johannesa Schöllhorna i Beata Furrera. Od 1997 wykłada na Wydziale Kompozycji macierzystej uczelni, gdzie założyła Studio Muzyki Elektronicznej (wspierane przez International Renaissance Foundation).
Komponuje utwory symfoniczne, elektroakustyczne, instrumentalną i wokalną muzykę kameralną, tworzy instalacje multimedialne i performanse, opery i muzykę filmową. Jej utwory były wykonywane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Ukrainy, orkiestry symfoniczne w Czernihowie i Równem, zespoły CAT, Archi, Frescos, New Performance, Cluster, Ricoshet, Kyiv Camerata, Sed Kontra, Sepia, Court-circuit, Ensemble Contemporain de Montréal, ensemble recherche, Quartet New Generation, ensemble für neue musik zürich, Anti-Social Music Ensemble, Kontra-Trio; w ramach takich festiwali jak Kontrasty we Lwowie, Kyiv Music Fest, International Youth Music Forum, Detali Zvuku, Kvitnu Fest, Gogolfest i Monofest w Kijowie, Two Days and Two Nights of New Music w Odessie, Gaida i Jauna muzika (e-muzika) w Wilnie, SoNoR-Links w Baku, Dresdner Tage der Zeitgenossischen Musik, Takefu International Music Festival, American Festival of Microtonal Music, Światowe Dni Muzyki MTMW w Stuttgarcie, Ultraschall, Kody, a także w Abbaye de Royaumont i IRCAM. Otrzymywała zamówienia i stypendia m.in. od Cité des Arts, Prezydenta Ukrainy, Visby International Centre for Composers i International Renaissance Foundation. Jest laureatką Narodowej Nagrody im. Ołeksandra Dowżenki (2004) za muzykę do filmu Mamaj w reż. Ołesia Sanina. Z tym samym reżyserem pracowała również nad filmem Przewodnik(Powodir, 2014) – za oba filmy została uhonorowana nagrodą im. Mykoły Łysenki (2015). W 2017 otrzymała nagrodę Ukraińskiej Akademii Filmowej „Złoty Dziga” dla najlepszego kompozytora za film The Living Fire (Żiwa watra, 2016) w reż. Ostapa Kostiuka. Otrzymała również nagrodę im. Lwa Rewuckiego za operę kameralną Numbers and Wind (2001).
Jest dyrektorką artystyczną międzynarodowych projektów Electroacoustics (od 2003) i EM-VISIA (od 2005). W 2017 była kuratorką programu muzycznego festiwalu Book Arsenal w Kijowie, a w latach 2018–20 – programu „Envision Sound” British Council i Centrum Dowżenki. W 2019 pracowała jako mentorka międzynarodowej klasy mistrzowskiej muzyki akuzmatycznej i elektroakustycznej „Sound around me” w Wiedniu (wspieranej przez Instytut Ukraiński). Autorka artykułów muzykologicznych publikowanych w czasopismach naukowych „Ukraïns’ke muzykoznavstvo”, „Muzyka”, „Krytyka”, „Organised Sound”, „MusikTexte”. Od 2010 przewodniczy Stowarzyszeniu Muzyki Elektroakustycznej Ukrainy.
Wybrane utwory: Et dans un long tournoiement j’entrerai dedans l’étang céleste na fagot, kontrabas, klarnet/klarnet basowy i elektronikę do wierszy Ołeha Łyszehy (1996), Ausgesetzt auf den Ber gen des Herzens... na sopran i orkiestrę do wierszy Rainera Marii Rilkego (1996), Numbers and Wind (Drawings by Memory), opera kameralna do tekstów Mykoły Worobjowa (1992–97), Mar-X-Ne-vidomist na sopran i fortepian (1997), Chemins des Ombres na puzon, perkusję i kontrabas (1998), Choven na sopran, mezzosopran i baryton do słów Mykoły Worobjowa (1999), Così fan tutte, muzyka elektroniczna do instalacji audiowizualnej (2000, z Oksaną Plysjuk), Gravitation na dwie wiolonczele (2001), Heroneya na skrzypce, wiolonczelę, fagot, fortepian i elektronikę (2002), To Escape... To Breathe... To Keep Silence... na skrzypce, głos, fortepian, nagranie i live electronics (2002), Pagode na flety proste i elektronikę (2003), Motus na nagranie i komputer (2003),Sea sons in the Square, muzyka elektroniczna do instalacji audiowizualnej (2004), Air Mechanics na flet, klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2005), Transparency na skrzypce i elektronikę (2006), Luceona fortepian (2007), Tercet na klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2007), Venezia – Vision na wiolonczelę i elektronikę (2008), Sud/Est, performans elektroakustyczny na pięcioro wykonawców, elektronikę i wideo (2009, z Vadimem Jovichem), While Falling Asleep: To Wake Up... While Flying Up: To Submerge..., instalacja elektroakustyczna (2009), Musique naïve na akordeon, gitarę, theremin i elektronikę (2011), Mithe IV: KS (dedicated to Karol Szymanowski) na skrzypce i elektronikę (2011), Contre S (dédié à Guy Debord) na flet kontrabasowy, saksofon kontrabasowy i tubę (2011), Raven, muzyka do performansu Yara Arts Group (2011), Sinfonia Urbana na orkiestrę symfoniczną (2012), Dream Bridge, muzyka do performansu Yara Arts Group (2012), Nord / Ouest, muzyka elektroakustyczna (2012), Léandre na flet, saksofon tenorowy, puzon, akordeon, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2012), Voice/Way na zespół instrumentalny i elektronikę (2013), Requiem na orkiestrę, performera, głos i elektronikę do wierszy Dmytro Łazutkina (2014), L’Itinérairena fortepian i orkiestrę (2015), Friend Li Po (dedicated to Oleh Lysheha) na guzheng i elektronikę (2015), Punctum Reditum na klarnet, skrzypce, akordeon i elektronikę do wierszy Bertolta Brechta i Serhija Żadana (2016), Misto na sopran i elektronikę do tekstów Mychajły Semenki (2017), Vyshyvany. King of Ukraine, opera do libretta Serhija Żadana (2019), Todes Fuge na flet i fortepian wg Paula Celana (2020), Signs of Presence na głos i fortepian do tekstu Iji Kiwy (2021), Prostory Svitla na wielką orkiestrę symfoniczną i elektronikę (2021–22); muzyka filmowa i teatralna.