kompozytorka i wokalistka. Znana z niestandardowej skali głosu i wykorzystywania go w sposób łamiący stereotypy. Koncertuje na całym świecie, ma w dorobku wiele prawykonań.
W jej repertuarze specjalne miejsce zajmuje muzyka najnowsza. Współpracowała z takimi zespołami jak: Klangforum Wien, Ensemble intercontemporain, Musikfabrik, London Sinfonietta, Ictus, Eighth Blackbird, San Francisco Contemporary Music Players, Seattle Chamber Players, Münchener Kammerorchester, Neue Vocalsolisten, Remix Ensemble, 2e2m Ensemble, a także ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Opera Państwowa w Hanowerze, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach i in.
Jako zarówno wokalistka, jak i kompozytorka występowała m.in. w: Walt Disney Concert Hall w Los Angeles, Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Musikgebouw w Amsterdamie, Musikverein Wien, Elbphilharmonie w Hamburgu, Filharmoniach w Berlinie, Kolonii, Luksemburgu, Moskwie, Essen, Royal Albert Hall i Royal Festival Hall w Londynie, Casa da Música w Porto, National Sawdust w Nowym Jorku, Seattle Symphony, Chicago Symphony, Baltimore Symphony, L’Opéra de Reims, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmoniach w Krakowie, Łodzi, Szczecinie, Gorzowie, Filharmonii Śląskiej, siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Operze Krakowskiej, Operze Wrocławskiej i in.
Brała także udział w festiwalach: BBC Proms, Wien Modern, Donaueschinger Musiktage, Festival d’Automne w Paryżu, Warszawska Jesień, MaerzMusik, Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, Ultraschall Festival w Berlinie, Wittener Tage für Neue Kammermusik, Hudders eld Contemporary Music Festival, Trans Art Festival, Avanti! Festival w Porvoo, Other Minds Festival w San Francisco, Festiwalu Beethovenowskim w Bonn, Musikprotokoll w Grazu, Ankara Festival, Klara Festival w Brukseli, Festival of Electronic Music w Karlsruhe, Melos-Ethos w Bratysławie, Festival de Wallonie w Mons, Wratislavia Cantans, Chopin i jego Europa, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Sacrum Profanum, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Festiwalu Katowice Kultura Natura, festiwalu Łańcuch i wielu innych.
Na co dzień wykłada we wrocławskiej Akademii Muzycznej. W 2020 uzyskała tytuł profesora sztuki. Uhonorowana odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz medalem Gloria Artis. Jest stypendystką m.in. Ministra Kultury, Rockefeller Foundation, Ernst von Siemens Musikstiftung, Kultur Kontakt Austria. Członkini Związku Kompozytorów Polskich. Współtworzy z Cezarym Duchnowskim duet ElettroVoce.
Wydawcą utworów Agaty Zubel jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Wybrane utwory (od 2005): II Symfonia dla siedemdziesięciu siedmiu wykonawców (2005), Kwartet smyczkowy nr 1 na cztery wiolonczele i komputer (2006), Obciążenie dopuszczalne na perkusję i komputer (2006), Cascando na głos, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2007), nad Pieśniami na głos, wiolonczelę, chór i orkiestrę (2007), Between, opera/balet na głos, elektronikę i tancerzy (2008), III Symfonia na trąbkę i orkiestrę symfoniczną (2008–09), Not I na głos, zespół kameralny i elektronikę do słów Samuela Becketta (2010), Oresteja, dramatoopera na solistów, aktorów, chór, perkusję i elektronikę (2011), Suite for Percussion Trio (2011),Aforyzmy na Miłosza na sopran i zespół instrumentalny do słów Czesława Miłosza (2011), Ulicami ludzkiego miasta na zespół (2011), Odcienie lodu na klarnet, wiolonczelę i elektronikę (2011), Labirynt na głos i zespół instrumentalny do słów Wisławy Szymborskiej (2011), What is the Word na głos i zespół instrumentalny do słów Samuela Becketta (2012),Wounded Angel na podwójną trąbkę (2009/12), Percussion Store na zespół perkusyjny i orkiestrę (2012), Lullaby na chór mieszany do słów Szekspira (2013), Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową do poezji Tadeusza Dąbrowskiego (2013), IN na wielką orkiestrę symfoniczną (2013), Cadenza na skrzypce (2013), Where to na zespół instrumentalny (2014), Violin Concerto na skrzypce i orkiestrę kameralną (2014), Chapter 13 na sopran i zespół instrumentalny do słów Antoine’a de Saint-Exupéry’ego (2015), Madrigals na pięć głosów (2015), In the Shade of an Unshed Tear na orkiestrę (2016), Double Battery na zespół instrumentalny (opcjonalnie: z poszerzoną przestrzenią dźwiękową; 2016), The Alphabet of the Ars Brevis na dwa głosy męskie (2016), Bildbeschreibung, forma operowa na dwa głosy, zespół instrumentalny i elektronikę do tekstu Heinera Müllera (2016), Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny do słów Williama Szekspira (2017), Mother Lode I–III, cykl utworów kameralnych (2017), Fireworks na wielką orkiestrę symfoniczną (2018), Chamber Piano Concerto na fortepian(y) i zespół instrumentalny (2018), 3x3 na zespół instrumentalny (2019), Piano piano but not pianissimo na fortepian(y) (2019), Friction na trąbkę, puzon i tubę (2020), Triptyque na zespół instrumentalny (2020), monodrumna bęben basowy (2020), Pamięć z brązu na carillon (2021), Flashna perkusję i zespół instrumentalny (2021), Piano Concerto No. 2 na fortepian(y) i orkiestrę (2021).