Karlsen, Christian Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

dyrygent szwedzki ur. W 1985, studiował w Królewskim Konserwatorium w Hadze, a także w Londynie u Johna Carewe; Esa-Pekka Salonen zatrudnił go jako swego asystenta. Już jako dwudziestolatek nawiązał współpracę z Karlheinzem Stockhausenem, a następnie z Sir George’em Benjaminem, Kaiją Saariaho i Steve’em Reichem. Szybko wyrobił sobie nazwisko jednego z najbardziej liczących się̨ dyrygentów europejskich – specjalistów od muzyki współczesnej, chociaż równie dobrze czuje się̨ w repertuarze tradycyjnym, cenione są zwłaszcza jego interpretacje dzieł Mozarta i Haydna. 

Regularnie występuje na podium Filharmonii w Londynie, London Sinfonietta, BBC Philharmonic, Orkiestry Symfonicznej Radia Szwedzkiego, orkiestry w Göteborgu, Królewskiej Filharmonii w Sztokholmie, hr-Sinfonieorchester Frankfurt, wiedeńskiej ORF Radiosymphonie-Orchester, Orquesta Valencia, Szwedzkiej Orkiestry Kameralnej, Litewskiej Orkiestry Kameralnej, Sinfonietty Amsterdam, pracuje z zespołami muzyki współczesnej, w tym z Ensemble Modern, BIT20, International Contemporary Ensemble oraz ASKO|Schönberg. 

Ostatnio udzielał się̨ w teatrze muzycznym, prowadził Deli­rio libańskiej kompozytorki Zad Moultaka wg kantaty solowej Haendla Il delirio amoroso (Deutsche Oper Berlin), La Passion de Simone Kaiji Saariaho (Królewska Opera Szwedzka; spektakl z udziałem Anne-Sofie von Otter), dyrygował zespołem orkiestry Filharmoników Wiedeńskich podczas Wiener Festwochen (Hymns and Laments), w Niderlandzkiej Operze Narodowej prowadził Michael’s Reise Stockhausena. W 2017 stworzył festival Gränslandet – symfonisk fest w Sztokholmie z pianistą Davidem Huangiem. Po kilku edycjach zaczął podejmować regularne próby inspirowania tysięcy młodych ludzi z nikłym lub zerowym doświadczeniem w muzyce klasycznej do zrobienia pierwszego kroku w jej odkryciu. Przez dwa sezony brał udział w programie kulturalnym Kulturfrågan Kontrapunkt, nadawanym przez Narodową Telewizję Szwedzką (SVT). Wcześniej pełnił funkcję dyrektora artystycznego New European Ensemble (2000–14) oraz festiwalu Dag in de Branding (2015–17), organizowanego przez Residentie Orkest w Hadze. 

Świetnie przyjęto jego debiutancki album z London Philharmonic Orchestra (BIS records), o czym świadczą nagrody Diapason d’Or i szwedzka Grammy.