Krych, Lilianna Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

dyrygentka, ur. w 1986 w Warszawie. Zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną. Fascynuje ją przenikanie się dziedzin sztuki: opery, teatru, muzyki, sztuk wizualnych, a także praca w obszarze głosu, ciała i ruchu. Muzykę i teatr traktuje jako narzędzie do analizy i komentowania rzeczywistości. Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Marka Pijarowskiego (2011). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich u Collina Mettersa, Jonathana Bretta, Jerzego Salwarowskiego i Carla Montanaro. 

W latach 2013–18 współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową jako dyrygentka-asystentka m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carla Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Andriya Yurkevicha. Jako dyrygentka współpracowała z Filharmonią Szczecińską, Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Cappellą Regia Polona i Sinfoniettą Polskiej Opery Królewskiej. Nagrywała muzykę, która zabrzmiała w Pawilonie Polskim na Expo w Dubaju 2021–22. Operę jako gatunek rozumie szeroko – dyryguje zarówno klasycznymi pozycjami (Cyrulik sewilski Gioacchina Rossiniego, Don Giovanni Bastien und Bastienne Wolfganga Amadeusza Mozarta), klasyką XX wieku (The Rape of Lucretia czy The Turn of the Screw Benjamina Brittena), jak i utworami, które na nowo definiują pojęcie opery (np. Fake Opera Wojciecha Błażejczyka). Ma też doświadczenie w niezależnym, pozainstytucjonalnym realizowaniu dzieł scenicznych i wielogatunkowych oraz prowadzeniu operowych chórów i zespołów wokalnych – była kierowniczką tych ansambli w Warszawskiej Operze Kameralnej i Polskiej Operze Królewskiej. 

W obszarze muzyki współczesnej zadebiutowała na festiwalu Warszawska Jesień, podczas którego poprowadziła pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore’a Sciarrina Luci mie traditrici (2016). Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Od tej pory regularnie pojawia się na tym i innych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak Ostravská Banda, Ensemble Via Nova, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od 2017. Często też pracuje przy spektaklach teatralnych z istotną rolą muzyki – z Teatrem Pieśń Kozła, Teatrem Polskim w Poznaniu (Trojanki, 2016) oraz z międzynarodową grupą Julianny Bloodgood (Little under. Santa Catherina from Siena, 2021–22). 

Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych szczeblach, prowadzi m.in. orkiestrę mieszaną w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie, warsztaty dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina czy festiwali muzycznych.