Krych, Lilianna
dyrygentka, ur. w 1986 w Warszawie. Zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną. Fascynuje ją przenikanie się dziedzin sztuki: opery, teatru, muzyki, sztuk wizualnych, a także praca w obszarze głosu, ciała i ruchu. Muzykę i teatr traktuje jako narzędzie do analizy i komentowania rzeczywistości. Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Marka Pijarowskiego (2011). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich u Collina Mettersa, Jonathana Bretta, Jerzego Salwarowskiego i Carla Montanaro.
W latach 2013–18 współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową jako dyrygentka-asystentka m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carla Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Andriya Yurkevicha. Jako dyrygentka współpracowała z Filharmonią Szczecińską, Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Cappellą Regia Polona i Sinfoniettą Polskiej Opery Królewskiej. Nagrywała muzykę, która zabrzmiała w Pawilonie Polskim na Expo w Dubaju 2021–22. Operę jako gatunek rozumie szeroko – dyryguje zarówno klasycznymi pozycjami (Cyrulik sewilski Gioacchina Rossiniego, Don Giovanni i Bastien und Bastienne Wolfganga Amadeusza Mozarta), klasyką XX wieku (The Rape of Lucretia czy The Turn of the Screw Benjamina Brittena), jak i utworami, które na nowo definiują pojęcie opery (np. Fake Opera Wojciecha Błażejczyka). Ma też doświadczenie w niezależnym, pozainstytucjonalnym realizowaniu dzieł scenicznych i wielogatunkowych oraz prowadzeniu operowych chórów i zespołów wokalnych – była kierowniczką tych ansambli w Warszawskiej Operze Kameralnej i Polskiej Operze Królewskiej.
W obszarze muzyki współczesnej zadebiutowała na festiwalu Warszawska Jesień, podczas którego poprowadziła pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore’a Sciarrina Luci mie traditrici (2016). Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Od tej pory regularnie pojawia się na tym i innych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak Ostravská Banda, Ensemble Via Nova, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od 2017. Często też pracuje przy spektaklach teatralnych z istotną rolą muzyki – z Teatrem Pieśń Kozła, Teatrem Polskim w Poznaniu (Trojanki, 2016) oraz z międzynarodową grupą Julianny Bloodgood (Little under. Santa Catherina from Siena, 2021–22).
Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych szczeblach, prowadzi m.in. orkiestrę mieszaną w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie, warsztaty dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina czy festiwali muzycznych.