Orłowski, Franciszek Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1984, mieszka i pracuje w Poznaniu i Warszawie. Artysta postkonceptualny, rzeźbiarz, performer, twórca instalacji, obiektów artystycznych, filmów wideo oraz projektów partycypacyjnych. Jest absolwentem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu; tu, na Wydziale Intermediów, zrealizował w 2010 dyplom pod kierunkiem Mirosława Bałki i Piotra Kurki. W 2014 w ramach stypendium przebywał na rezydencji w Tokio. 

W centrum zainteresowań Orłowskiego znajduje się człowiek i jego kondycja. Czas i miejsce urodzenia pozwoliły mu na konfrontowanie świata realnego socjalizmu z rodzącym się kapitalizmem i konsumpcjonizmem. W swych projektach problematyzuje tożsamość polityczno-geograficzną, społeczną, ekonomiczną, a także klasową. Wiele z nich jest tworzonych z perspektywy postmarksistowskiej. 

Jego projekty były prezentowane między innymi w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2008, Nie ma sorry), Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (2013, Splendor tkaniny), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2016, Przestrajanie. Leszek Knaflewski i audiosfera; 2013, British British Polish Polish), Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu (2015, Antropologia geometrii), TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie (2017, Przechwałki i pogróżki), Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu (2018, Życie codzienne w Polsce), Galerii Arsenał w Białymstoku (2012, Potencjalne miasto; 2011, Mir), Rodriguez Gallery w Poznaniu (2018, Cabinet of True Horizons; 2017, Nie ma jednego), Galerii Stereo w Poznaniu (2010, Rób tak), Bunkrze Sztuki w Krakowie (2015, Minimalne formy realności), BWA Wrocław (2012, Apoptoza), BWA Zielona Góra (2011, Pro­ jekty wybrane), BWA Sokół w Nowym Sączu (2016, Pany chłopy, chłopy pany), Gdańskiej Galerii Miejskiej (2018, Flow: W dzikiej kocham się Wiśle), Galerii Manhattan w Łodzi (2016, Miłość). Brał również udział w wystawach i wydarzeniach międzynarodowych, w tym: Revolve Performance Art Days (Uppsala Konstmuseum, 2018), Common id­eas (Kersan Art Foundation, Yogyakarta, 2018), Interiors (Mathare Art Gallery, Nairobi, 2018), OSTRALE Biennale (Center for Contemporary Art, Drezno, 2017), AIT x Takanawa Unlimited (Tokio, 2017), Hati Hati Hat. Social Design for Social Living (National Gallery, Dżakarta, 2016), Je brûle Paris (Cité internationale des Arts, Paryż, 2016), Odessa Biennale of Contemporary Art (Museum of Odesa Modern Art, 2015), Proximi­ ty (Bangkok Art and Culture Centre, Bangkok, 2015), ART IST KUKU NU UT, PRADA PRAVDA (Tartu, 2013), Double Game – Podwójna gra (polsko-ukraiński projekt specjalny w ramach 1. Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej, Mystetskyi Arsenal, Kijów, 2012), After Socialist Statue (Contemporary Art Centre, Ryga, 2011), Zerreißproben (Leipziger Kreis, Lipsk, 2010). Do października 2022 w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie można oglądać jego wystawę indywidualną Ta krew jest dla ciebie