Hendrich, Paweł
ur. w 1979 we Wrocławiu. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym tamtejszego Uniwersytetu Ekonomicznego. Kompozycję studiował we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (klasa Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil) oraz w Hochschule für Musik w Kolonii (klasa Yorka Höllera). W 2020 był beneficjentem stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Wrocławia.
Jego utwory były wykonywane na koncertach i festiwalach w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwecji, Hiszpanii, Portugalii, Czechach, Turcji, Estonii, Rosji, Japonii, Chinach, USA, na Węgrzech, Malcie, Litwie, Łotwie i Słowacji.
Komponował na zamówienia m.in. Warszawskiej Jesieni (dla Ensemble Musikfabrik i Basel Sinfonietta), Deutschlandfunk (Kwartludium), Goethe-Institut, BHF-BANK Stiftung i Ensemble Modern, Miasta Wrocław (NOSPR), Instytutu Polskiego w Madrycie (PluralEnsemble), Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Orkiestry Muzyki Nowej, The Forbidden City Chamber Orchestra, Narodowego Forum Muzyki (Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum), Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Kompozytorów Polskich (Pablostrom, Orkest De Ereprijs).
Od kilkunastu lat programuje w środowisku Max. Razem z Cezarym Duchnowskim i Sławomirem Kupczakiem tworzy trio Phonos ek Mechanes wykonujące muzykę elektroakustyczną na żywo. Do tej pory zespół występował na festiwalach muzyki improwizowanej, współczesnej i elektroakustycznej oraz na koncertach w Polsce i za granicą.
Nakładem wydawnictwa DUX w 2010 ukazała się jego monograficzna płyta Chamber Works, a w 2017 album Metaforma. W 2012 została wydana debiutancka płyta C+– tria Phonos ek Mechanes (Bôłt Records). Ponadto utwory kompozytora ukazały się na kilkunastu innych CD.
Wybrane utwory: Gnothi seauton na orkiestrę kameralną (2001), Niech zstąpi Duch Twój na głos recytujący, tenor, baryton, bas i dwa chóry żeńskie (2002), Heterochronia na wielką orkiestrę symfoniczną (2002–04), Phonarium I, instalacja dźwiękowa (2005), Diversicorium na zespół kameralny (2005), Anepigraph na małą orkiestrę (2005), Multivalentis na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006), Phonarium II, instalacja dźwiękowa (2006), Metasolidus I na orkiestrę symfoniczną (2005–07), Cyclostratus na skrzypce, klarnet basowy, marimbę, fortepian i beatbox (2008), Hyloflex α na orkiestrę smyczkową (2007–09), Liolit na orkiestrę kameralną (2009–10), Diaphanoid na zespół kameralny (2010), Emergon α na zespół kameralny (2011), Emergon β na komputer (2011), Metasolidus II na wielką orkiestrę symfoniczną (2011–12), Cryptoscript na komputer (2012), Sedimetron na zespół kameralny (2012), Kioloik na flet solo (2012), Drovorb na klarnet, waltornię, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2013), Ertytre na jedną lub osiem wiolonczel (2013–14), Accant na akordeon solo i komputer (2014), Alopopulo na orkiestrę kameralną, skrzypce solo i komputery (2014), Xenobrach na dwie perkusje i dwa fortepiany (2015), Pteropetros na kwintet dęty, akordeon i kwartet smyczkowy (2015), Exophor na zespół instrumentów chińskich (2015), Bajki robotów, co-opera na zespół kameralny, komputery, warstwę wideo i syntezator mowy (z Cezarym Duchnowskim, 2015–16), Mutuusmutus na orkiestrę kameralną i powietrzną perkusję (2016), Hordiaver na orkiestrę kameralną (2016–17), Holoedr na saksofon, puzon, akordeon, fortepian i wiolonczelę (2017), Gliptopalinomia 7.2, 2.7... na fortepian solo (2017), Prismiris na trio smyczkowe (2018), Gliptopalinomia 10.1, 1.10... na fortepian solo (2018), Gliptopalinomia 7.1, 1.7, 3.5, 5.3... na fortepian solo (2018), Gliptopalinomia 6.3, 3.6, 6.3, 3.6, 5.4, 4.5, 5.4, 4.5... na fortepian solo (2019), Absu na flet solo (2019), Dualabilis na dwa akordeony i elektronikę (2019), Absusurrus na orkiestrę, flet solo i elektronikę (2019), Gdzieniegdzie, instal-akcja na zespół kameralny, elektronikę i wizualizacje (2019), Osamotnienie(nie)... na zespół kameralny i komputer (2020), Dualabilis II na klawesyn i komputer (2021), Transforma 1 na skrzypce i wiolonczelę (2021), Transforma 2 na akordeon solo (2021), Transforma 3 na perkusję i komputer (2021), Phantomaticon na orkiestrę kameralną, fortepian i komputer (2021), Thall’Em All na kwartet smyczkowy i komputer (2022), Just a Little Beat na zespół kameralny i komputer (2022–23).