Kyriakides, Yannis
ur. w 1969 w Limassol (Cypr), w 1975 wyemigrował do Wielkiej Brytanii, a od 1992 mieszka w Holandii. Studiował muzykologię na York University, następnie kompozycję u Louisa Andriessena i Dicka Raaijmakersa. Uzyskał stopień naukowy doktora na Uniwersytecie w Lejdzie na podstawie założeń kompozycji multimedialnej Imagined Voices.
Jako kompozytor i artysta dźwiękowy poszukuje nowych form i hybryd różnych mediów. W swoich kompozycjach i instalacjach skupiał się ostatnio na relacji słów i muzyki, używając systemów kodowania informacji w dźwięku, syntezy głosów i projekcji tekstu. Powracającym zagadnieniem jego prac jest komunikacja przez muzykę, interesuje go relacja między percepcją, emocjami i językiem w procesie doświadczania dźwięku.
Jest autorem ponad 150 kompozycji, przede wszystkim teatru muzycznego, instalacji audiowizualnych, utworów elektroakustycznych, kameralnych, na duży zespół i na orkiestrę. Otrzymał wiele nagród, m.in.: Gaudeamus, Qwartz Music Award, Toonzetters, nagrodę im. Willema Pijpera, główną nagrodę Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów, wyróżnienie w konkursie Prix Ars Electronica oraz nagrodę im. Johana Wagenaara za całokształt twórczości.
Razem ze swoim stałym współpracownikiem Andym Moorem (The Ex) i Isabelle Vigier założył i prowadzi wytwórnię płytową Unsounds. Jest też członkiem założycielem elektroakustycznego zespołu Maze. Wykłada kompozycję i multimedia w Królewskim Konserwatorium w Hadze.
Wybrane utwory (od 2013): Dodona, instalacja audiowizualna (2013), Lunch Music na trzy głosy męskie, troje perkusistów i live electronics (2013), Toponymy na kwartet smyczkowy i komputer (2014), Oneiricon, partytura interaktywna (2014), A Life Is A Billion Heartbeats, improwizacja na tematy pieśni rebetiko na gitarę elektryczną i elektronikę (z Andym Moorem; 2014), Testudo na kontrabas preparowany i elektronikę (2015), Tulpmania, teatr muzyczny (2015), Trench Code, trzy interaktywne partytury wideo (2015), Der Komponist na orkiestrę i elektronikę (2015), MacGuffin na gitarę elektryczną solo i wideo (2016), Ode to Man na cztery głosy żeńskie i elektronikę (2016), The Lost Border Dances na podwójny kwartet smyczkowy i elektronikę (2016), La Mode na fortepian i elektronikę (2016), Ein Schemen, rekompozycja Ein Deutsches Requiem J. Brahmsa na harfę, elektronikę i chór (2017), The Musicians of Dourgouti na zespół, sound media, projekcję tekstu i soundtrack (2017), Trackers, wielokanałowa kompozycja audiowizualna na dowolne instrumenty, głośniki, obiekty, światła, projektor wideo i wytwornicę dymu (z Konradem Smoleńskim; 2018), Once There Was, suita ośmiu utworów na fortepian, perkusję, soundtrack i wideo (2018), Satyr Drama, teatr muzyczny na fortepian, zespół i partyturę wideo wg Tropicieli Sofoklesa (2018), Elsewhere na dwa fortepiany, dwoje perkusistów, audio i wideo (2018), Face na flet(y) prosty(e), skrzypce, fortepian, elektronikę i wideo (2018), Hearing Words Written, wykład performatywny (2019), Val, muzyka teatralna na kwintet stroikowy i elektronikę (2019), UNMUTE na troje tancerzy, dwoje perkusistów, pięć lastr, czujniki MYO i komputery (z Keren Levi; 2020), One Hundred Years na orkiestrę, głosy i elektronikę (2020), Waveshaper na fortepian, klarnet basowy, gitarę elektryczną, flet altowy, kontrabas i pięć partytur audiowizualnych (2020), Orbital, interaktywna partytura wideo na zespół (2020), Cassettes na kwartet smyczkowy i kasety (2020–21), Ask Ada, teatr muzyczny na śpiewaczkę, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, harfę, fortepian, perkusję, elektronikę i wideo (2021), “Now we send you this message” na sopran, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, klarnet basowy i soundtrack (2021), fundaments and variants, wygenerowana instalacja audiowizualna na wirtualny zespół (2021), Amiandos, CD z kolekcją utworów elektronicznych (2022), Anomia na śpiewaczkę, duży zespół, wideo i elektronikę (2023), Selves na klarnet basowy, orkiestrę smyczkową, live video i elektronikę (2023).