Szmytka, Jagoda
ur. w 1982 w Legnicy. W latach 1999–2005 studiowała historię sztuki i filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, następnie w latach 2004–07 teorię muzyki i kompozycję pod kierunkiem Krystiana Kiełba oraz kompozycję elektroakustyczną u Cezarego Duchnowskiego na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W latach 2007–12 odbyła studia podyplomowe w zakresie kompozycji pod kierunkiem Pierluigiego Billone, Beata Furrera, Gerharda Müllera-Hornbacha i Wolfganga Rihma, odpowiednio na Kunst-Universität w Grazu, w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz Hochschule für Musik w Karlsruhe. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat poprowadziła liczne gościnne wykłady na temat komponowania przy użyciu dźwięków, obrazów i obiektów, referencyjności i przestrzenności muzyki oraz jej społecznego oddziaływania, w takich ośrodkach akademickich jak: Goethe-Universität we Frankfurcie nad Menem, Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Była również zapraszana do udziału w licznych sympozjach i konferencjach organizowanych m.in. przez Mozarteum w Salzburgu czy INMM w Darmstadcie. Dokonała przekładów tekstów na temat technik kompozytorskich, m.in. Kaiji Saariaho, Gérarda Griseya i Tristana Muraila.
Jest aktywna jako kompozytorka od 2007. Od tego czasu jej muzyka jest zamawiana i grywana podczas przez takich festiwali i w takich instytucjach, jak: Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawska Jesień, Muzyka Polonica Nova, Muzyka Electronica Nova, Sacrum Profanum, Audio Art, KODY, Wien Modern, Musiktheatertage Wien, Lucerne Festival, Akademie de Künste Berlin, Tonhalle Düsseldorf, Villa Musica Mainz, Ultraschall, ECLAT, GLOBALE w Karlsruhe, Acht Brücken, Festival d’Aix-en-Provence, Fondation Royaumont, Huddersfield Contemporary Music Festival, Gaida, Gaudeamus, SPOR w Aarhus, Transart w Bolzano, Tzlil Meudcan w Tel Awiwie, Time of Music w Viitasaari, CYCLE Music and Arts Festival w Reykjaviku, Ottawa Chamberfest.
Jej utwory były zamawiane, obok wymienionych festiwali, m.in. przez takie instytucje jak: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Niemiecka Rada Muzyczną, Ernst von Siemens Musikstiftung, SWR, Swiss Re Foundation. Jej twórczość była wspierana przez Instytut Adama Mickiewicza oraz Goethe Institut. Współpracuje z wieloma znakomitymi solistami i zespołami – Anną Kwiatkowską, Evą Zöllner, Gośką Isphording, Maciejem Frąckiewiczem, Małgorzatą Walentynowicz, Paulem Hübnerem, Sebastianem Berweckiem, Steffenem Ahrensem, Duo leise dröhnung, Ensemble Garage, Ensemble Interface, Ensemble l’arsenale, Kwartludium i Riot Ensemble. Jej muzyka była wykonywana przez wiele doskonałych zespołów, w tym: Arditti Quartet, Bang on a Can, Continuum, Decoder, Defunensemble, Elision, E-Mex, KNM Berlin, Ensemble Modern, ensemble mosaik, ensemble recherche, Hashtag, Kronos Quartet, Notabu, Phace, Platypus, Scenatet, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble czy proMODERN vocal sextet.
W 2015 nakładem wytwórni Wergo w ramach programu Edition Zeitgenössische Musik kuratorowanego przez Niemiecką Radę Muzyczną ukazał się jej album portretowy bloody cherries, zawierający kompozycje na amplifikowane składy kameralne.
W latach 2011, 2014–15 była kompozytorką rezydentką w ZKM Karlsruhe, 2013 w La Museen Circuit w Paryżu oraz w Herrenhaus Edenkoben, 2017 w Villa Serpentara w Olevano Romano.
Ponadto otrzymała liczne stypendia twórcze – w 2011 Wolfgang Rihm Stipendium oraz stypendium Kunststiftung BadenWürttemberg, w 2016 wraz z Gerhild Steinbuch otrzymała Hannsmann-Poethen-Stipendium. W 2016 została wyróżniona Nagrodą Niemieckich Autorów Muzycznych (GEMA), a w 2011 roku Staubach Honorary (Darmstädter Ferienkurse).
Wybrane utwory (od 2013): pores open wide shut na zespół kameralny (2013), inane prattle na amplifikowany zespół kameralny i projekcję audio (2013), greetings from a doppelgänger na amplifikowany zespół kameralny, głośniki kontaktowe oraz projekcję audio (2013), dla głosów i rąk, opera kameralna (2013), gameboy. Hommage à Joseph Beuys, Freddie Mercury, Liberace & Sebastian Berweck na sampler i projekcję wideo (2014), empty music na amplifikowany zespół kameralny oraz projekcję audio i wideo (2014), quizzle translate na sześć amplifikowanych głosów, efekty oraz projekcję audio i wideo (2014), limbo lander, teatr muzyczny (2014), enter lost level, performans (2015), lost ID na stereofoniczną projekcję audio (2015), LOST PLAY, teatr muzyczny (2015), PLAY PARK LOST ID + LOST PLAY PARALELL, teatr muzyczny w formie instalacji i konferencji performatywnej (2015), real life song na amplifikowany głos z zespołem kameralnym i efekty (2015), leveling. Hommage à Guitar Hero na gitarę elektryczną (2015), go transit. Hommage à Morton Feldman na altówkę i projekcję audio (2016), secret life na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2016), diy or die, wodewil w pięciu częściach z pięcioma satelitami w prawdziwym życiu (2016/17), ENTER LOST LEVEL, teatr muzyczny w formie instalacji performatywnej (2016), REVE RAVE, teatr muzyczny w formie improwizacji jazzowej i pokazu multimedialnego (2016), kronos na stereofoniczną projekcję audio (2016), Voila, that’s my life!, performans (2016), box of presence, performans (2017), means of transport. Hommage à Morton Feldman na kwartet smyczkowy i projekcję audio (2018), justice, performans (2018), box of happiness, performans (2018), play, interdyscyplinarny projekt kuratorski (2015–20).